
Sökresultat:
476 Uppsatser om Domare-botgörare - Sida 1 av 32
Individuell lönesÀttning för domare - Om konkurrerande vÀrden och konflikt
I denna uppsats sÄ tar vi upp frÄgan om individuell lönesÀttning för domare. Detta blev nyligen implementerat för Sveriges domare pÄ initiativ av Domstolsverket. FrÄgan blev en konflikt dÄ domarna ansÄg att det var ett hot mot deras sjÀlvstÀndighet i den dömande verksamheten dÄ individuell lönesÀttning skulle kunna vara ett verktyg för styrning. Vi har intervjuat domare och Domstolsverket och vi har gjort en argumentationsanalys av det som skrivits om frÄgan och jÀmfört parternas argumentation. Vi har Àven belyst frÄgan genom att anvÀnda Lennart Lundquists teori om demokratins vÀktare samt ett ramverk utvecklat av Björn Johnson om policyöversÀttning.
Kvinnor i domstolsvÀsendet: En studie utifrÄn ett genusperspektiv om kvinnliga domare inom rÀttsvÀsendet med fokus pÄ Högsta Domstolen
Högsta domstolen i Sverige upprĂ€ttades 1789 men det skulle dröja 179 Ă„r innan den fick sin första kvinnliga justitierĂ„d och 221 Ă„r innan den fick sin första kvinnliga ordförande. Kvinnor i majoritet pĂ„ juristutbildningarna med de bĂ€sta betygen, och de Ă€r hĂ€lften eller fler av de jurister som anstĂ€lls vid advokatbyrĂ„er, domstolar och hos Ă„klagarmyndigheten. ĂndĂ„ utgör kvinnor en minoritet bland domare med chefstjĂ€nster, och sĂ€rskilt i Högsta Domstolen trots en ökning de senaste Ă„ren. Faktorerna bakom detta fenomen utgör en högst intressant frĂ„ga utifrĂ„n ett genusperspektiv..
Stökigt pÄ musiken?
Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka om musikla?rare och klassla?rare i a?r 1 ? 3 reagerar pa? och agerar mot olika eller liknande ordningsproblem. Metoden som anva?nts a?r observation och urvalet av deltagare a?r la?rare och elever i fem olika klasser.Min uppfattning var till en bo?rjan att skillnaden i vad musikla?rare och klassla?rare korrigerade, var stor. Resultaten av observationerna visade dock att likheterna var fler a?n skillnaderna.
Samverkan i skolan
Denna studie unders?ker samverkan mellan l?rare i fritidshem och klassl?rare och utforskar
huruvida det finns en balans i utbytet av st?d mellan de b?da verksamheterna. Genom att
analysera de semistrukturerade intervjuerna vi gjort med l?rare fr?n b?da grupperna med hj?lp
av relevant litteratur och tidigare forskning, unders?ks olika aspekter av samverkan mellan de
olika yrkesrollerna.
Intervjuerna som pekar p? bristande samverkan kan ha att g?ra med brist p? gemensam
planeringstid, samt att l?rare i fritidshem ofta f?r fungera som resurspedagoger i klassrummet,
vilket m?nga g?nger ing?r i deras tj?nster. Detta kan j?mf?ras med L?roplanen f?r
grundskolan, f?rskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22, 2022, s.16) som betonar vikten av
samverkan mellan olika akt?rer f?r att fr?mja elevernas utveckling och l?rande.
TillgÀngliggörande och bevarande av raritetssamlingar : En diskursanalys av uppfattningar hos ledande företrÀdare vid Stockholms och Uppsala universitetsbibliotek
In this thesis, rare book collections in university libraries are studied. University libraries function primarily as service institutions for students and researchers. Rare book collections may to some extent be seen as a part of this service. Stockholm and Uppsala University Libraries are the focus in this thesis. They participate because of their difference regarding their rare book collections.
Stress inom rÀttsvÀsendet : Sex svenska tingsrÀttsdomare om pÄfrestningar i arbetet
Tidigare forskning om stress inom rÀttsvÀsendet och hos domare Àr i huvudsak amerikansk och fokuserar pÄ hot och vÄld. Men Àven andra faktorer har visat sig orsaka stress hos domare. Sex svenska domare intervjuades om den pÄfrestning de upplevde i arbetet för att ta reda pÄ hur det ser ut inom det svenska rÀttssystemet. En halvstrukturerad intervjuguide utarbetades, och ett exempel pÄ en frÄga Àr: ?Beskriv tvÄ situationer dÄ du har kÀnt dig verkligt stressad i arbetet?.
Ett begripligt domssprÄk, en utopi eller möjlighet? : En studie om ordinarie och blivande domares syn pÄ anvÀndningen av svÄrbegripliga ord i skrivna domar.
Syftet med denna intervjustudie var att undersöka vad ett antal domare och blivande domare anser om de svÄrbegripliga ord som anvÀnds i skrivna domskÀl och domslut. Fem personer intervjuades; tvÄ fiskaler, tvÄ ordinarie domare och en pensionerad domare som fortfarande var aktiv. De fick i samband med intervjuerna Àven formulera om svÄrbegripliga meningar frÄn autentiska domar. Forskningsansatsen var dels inspirerad av fenomenologin med avseende att beskriva intervjupersonernas upplevelser av de svÄra orden pÄ ett objektivt sÀtt, men ocksÄ av hermeneutiken dÄ viss tolkning görs i diskussionsdelen. Intervjupersonerna var medvetna om att vissa ord som anvÀnds Àr svÄrbegripliga för allmÀnheten, och majoriteten av dem uppgav att de försökte undvika att anvÀnda Älderdomliga ord.
Fotbollsdomares upplevelser och hantering av kritik samt vad som motiverar dem
Fotbollsdomare utsÀtts för en mÀngd olika stressorer. De anvÀnder sig av olika copingstrategier för att klara av dessa. Domare fÄr utstÄ bÄde knuffar, sparkar, slag och dödshot. Motivationen till att trots allt fortsÀtta döma har visat sig ligga i kÀrleken till sporten. Det saknas dock kvalitativ forskning inom omrÄdet.
En intervjustudie av l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Hur beskriver klassl?rare, speciall?rare och logopeder att de arbetar och samverkar?
Syftet med studien ?r att ?ka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver att de anv?nder f?r att utveckla l?sf?rst?else hos elever med
autism p? mellanstadiet. Vidare kommer vi att unders?ka hur klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan f?r att
fr?mja l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet.
Studien genomf?rdes med en fenomenologisk ansats och ett relationellt perspektiv samt sociokulturell teori som grund. Datainsamlingsmetoden utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med klassl?rare, speciall?rare samt logopeder.
Den kompetenta yrkesla?raren - hur yrkesla?rare pÄ Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser pÄ yrkeskompetens
Anledningen till att jag valde att go?ra en studie om yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? kompetens, bottnade i en nyfikenhet i hur dessa la?rare kombinerade yrkeskunskap med pedagogik. Ansa?g dessa yrkesla?rare att yrkeskunskap var det centrala eller skulle fo?rdelningen mellan pedagogik och yrkeskunskap vara mer ja?mnt fo?rdelad? Syftet med denna studie var att underso?ka yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? sin yrkeskompetens. Anledningen till begra?nsningen att endast anva?nda mig av la?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammet beror pa? att det a?r inom detta omra?de jag sja?lv a?r verksam, och da?rmed a?ven intresserad av.
Vad g?r vi p? jobbet? En enk?tstudie med 110 fritidsl?rare om deras uppfattning av sina arbetsuppgifter i skolan.
Syftet med studien ?r att kartl?gga de arbetsuppgifter som responderande fritidsl?rare anger sig arbeta med inom sin tj?nst och samtidigt synligg?ra hur stor m?ngd av dessa arbetsuppgifter som responderande fritidsl?rare anser reflektera den fritidspedagogiska kompetens de besitter och deras yrkesroll i helhet. Vi har genomf?rt en tv?rsnittsansats genom en webbenk?t som riktats mot yrkesverksamma fritidsl?rare. Webbenk?ten inneh?ller fr?gor d?r respondenten f?r uppskatta deras ansvarsomr?de, handlingsutrymme, arbetsuppgifter, samt balans mellan skola och fritidshem.
PÄföljdsval vid smuggling av skjutvapen. Domares beaktande vid beslut om pÄföljd.
Bakgrund: Illegala skjutvapen anses vara ett vÀxande problem och dÀrför har politiker och myndigheter vidtagit olika ÄtgÀrder för att minska mÀngden av dessa vapen i samhÀllet. Bland annat gav Justitiedepartementet Rikspolisstyrelsen och Tullverket i uppdrag att minska införseln av illegala skjutvapen till Sverige. Tullverket har lagt ner stora resurser för att lyckas med det tilldelade uppdraget och det har skapats en kÀnsla av frustration hos myndighetens anstÀllda nÀr deras hÄrda arbete inte ger det utfall som efterstrÀvas. Tullverket upplever att domare vÀljer pÄföljder som ligger i den nedre delen av straffskalan eller avskrivs.
Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka domslut som rör smuggling av skjutvapen och konstatera vilka faktorer som domare lÀgger störst vikt vid nÀr val av pÄföljd görs.
Metod: Metoden som anvÀnts för att uppnÄ syftet Àr en kvantitativ innehÄllsanalys.
Resultat: Det framkomna resultatet visar pÄ att de faktorer som domare frÀmst beaktar vid val av pÄföljd för smuggling av skjutvapen Àr den Ätalades Älder, vilken typ av vapen det rör sig om, vilken mÀngd vapen det rör sig om, vapnets farlighet, sociala omstÀndigheter och den Ätalades kriminella vÀrderingar. Dock Àr pÄverkansnivÄn av dessa faktorer fortfarande okÀnda och bör studeras nÀrmre.
RÀtt skall vara rÀtt : En undersökning av hur könet pÄ domare pÄverkar domslut i sexualbrottsmÄl
Professor Christian Diesen tycker sig se ett samband mellan dom i vÄldtÀktsmÄl och kön pÄ den verkstÀllande domaren. Tidigare forskning i USA har visat statistiskt signifikanta resultat för att domarens personliga karakteristika pÄverkar utfallet i bland annat fall av dödsstraff. Syftet med denna studie Àr att testa med hjÀlp av en logistisk modell om könet pÄ domaren pÄverkar domen i sexualbrottsmÄl frÄn Uppsala, Stockholm och Södra Roslags tingsrÀtt. Inga signifikanta resultat erhÄlls alltsÄ finner teorin om ett samband mellan domarens kön och utfall i sexualbrottsmÄl inget stöd inom ramen för denna studie..
BlÄs bort dammet frÄn de Àldre boksamlingarna! : En studie om folkbiblioteks bevarande av bokligt kulturarv
The aim of this study is to examine Swedish public libraries preservation of rare book collections. In this study a rare book is rare when it become over a hundred years. I will investigate if libraries have any written policies or plans when it comes to preservation and also what the librarians? opinion about rare book collections are. This is of interest because public libraries have a lack of responsibility when it comes to preservation.
- Loven ?r den b?sta tiden! L?rare i fritidshems perspektiv p? lovverksamhetens kvalitet.
Forskning om lovverksamheten ?r begr?nsad trots att den ?r en viktig del av barns fritid och tid p? fritidshemmet. D?rf?r har vi valt att unders?ka hur l?rare i fritidshem talar om fritidshemmets m?jligheter eller begr?nsningar f?r kvalitet under loven, och hur kvalitet beskrivs av l?rare i fritidshem. Studien har sin utg?ngspunkt i en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer f?r att besvara studiens tv? fr?gest?llningar: Hur beskriver l?rare i fritidshem verksamhetens kvalitet under loven? P? vilket s?tt anser l?rare i fritidshem att de strukturella f?ruts?ttningarna p?verkar fritidshemmets m?jligheter att erbjuda en meningsfull och kvalitativ verksamhet under loven?
Studien bygger p? forskningsteorin: fyra dimensioner f?r pedagogisk kvalitet.