Sök:

Stökigt på musiken?


Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka om musikla?rare och klassla?rare i a?r 1 ? 3 reagerar pa? och agerar mot olika eller liknande ordningsproblem. Metoden som anva?nts a?r observation och urvalet av deltagare a?r la?rare och elever i fem olika klasser.Min uppfattning var till en bo?rjan att skillnaden i vad musikla?rare och klassla?rare korrigerade, var stor. Resultaten av observationerna visade dock att likheterna var fler a?n skillnaderna. A?ven min bild av att musikla?rare, under lektionerna, korrigerade elever fler ga?nger a?n klassla?rarna verkar enligt resultaten vara fel. De beteenden som ba?da kategorierna av la?rare korrigerade var till exempel olika former av prat och ro?relser. Na?got som fo?r musikla?rarna var unikt att korrigera var beteenden kopplade till just musika?mnets lektionsmoment, sa? som sa?ng och instrumentspel.Underso?kningen kan inte dra na?gra generella slutsatser eftersom observationsunderlaget a?r relativt litet. Da?remot har observationerna och resultaten o?kat fo?rsta?elsen fo?r ordningsproblem i olika a?mnen genom att med en viss sa?kerhet peka pa? att dessa a?r liknande i flera klassrum.

Författare

Linda Sohlberg

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..