En intervjustudie av l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Hur beskriver klassl?rare, speciall?rare och logopeder att de arbetar och samverkar?
Syftet med studien ?r att ?ka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver att de anv?nder f?r att utveckla l?sf?rst?else hos elever med
autism p? mellanstadiet. Vidare kommer vi att unders?ka hur klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan f?r att
fr?mja l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet.
Studien genomf?rdes med en fenomenologisk ansats och ett relationellt perspektiv samt sociokulturell teori som grund. Datainsamlingsmetoden utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med klassl?rare, speciall?rare samt logopeder. Tematisk analys av insamlade data genomf?rdes.
Resultatet visar att elever med autism har f?rm?ga att avkoda men beh?ver tr?na p? inferenser
f?r att f?rb?ttra l?sf?rst?elsen. Vidare har elever med autism l?ttare att bearbeta faktatexter ?n
sk?nlitter?ra texter. Det ?r ?ven en utmaning f?r klassl?rare att individualisera ?terkopplingen
f?r elever med autism. Kunskap om elever med autism och deras varierande behov hos verk samma yrkeskategorier betonas. Yrkeskategorierna ?r till st?rsta delen ense om vad den egna
yrkesrollen inneb?r men har olika uppfattningar om varandras roller. Det f?rekommer ocks?
brister i samverkan mellan yrkeskategorierna. Samverkan med logoped ?r begr?nsad p? grund
av logopedens uppdrag och det finns ?ven en brist p? kunskap kring logopedens verksamhets omr?de. D?remot finns det en samsyn kring utveckling av samverkan.
Slutsatsen ?r att klassl?rare ?r medvetna om utmaningarna med inferenser hos elever med autism men undervisningen av l?sf?rst?else sker ofta utan reflektion kring elevernas specifika utmaningar. Klassl?rare och speciall?rare saknar kunskap om logopedens roll i arbetet med l?sf?rst?else hos elever med autism. Slutligen framg?r det att yrkesroller och samverkan varierar
beroende p? skolorganisation och skolform och att en utveckling beh?vs inom detta omr?de.