
Sökresultat:
1684 Uppsatser om Digital webbsida - Sida 62 av 113
TexTV
Syftet med denna rapport är att undersöka om det går att integrera en inomhusantenn i ett textilt material. Rapporten utgår från en design breif från företaget Teracom Group som är en del av kampanjen ?The Optimal Indoor Antenna?. Problemet som uppstått är att Boxer Danmark anser att den danska populationen inte tycker att de befintliga inomhusantennerna är tillräckligt estetiskt tilltalande. Detta problem har det forskats kring genom litteraturstudier, empiriska studier, material- och designstudier samt produktutveckling.
Att aktivera deltagande : Design av ett crossmediakoncept
In this thesis we present the procedures and outcomes of adopting two roles in a study: the role of a researcher and the role of a designer. The subject is crossmedia design. Crossmedia is a growing and changing trend for media producers of today its design is of great importance. The purpose is to create a concept from scratch that stands out from the crowd and engage people with the use of cross media as the approach. We also aim to investigate if a cross media designer can rely on previous research made within this subject or if the scene has changed.In order to test and to fully understand the process of the subject, we designed a crossmedia concept, based upon previous and related research.
Emotion, Inte Information. Att göra Radioreklam
Inom ramen för kandidatexamen i Digital Ljudproduktion har jag befunnit mig på
praktik på ett produktionsbolag vid namn Donadoni AB. Under vårterminen 2011
har jag i samband med praktiken gjort ett arbete som syftar till att ta reda på
vilka faktorer man bör man ta hänsyn till i en radioreklamproduktion samt vad
som kännetecknar en effektiv radioreklam. I arbetet tar jag upp utsagor från
t.ex. Per Robert Öhlin, som bl.a. säger "Att exponera sig är inte samma sak
som att beröra någon" (Öhlin, 2009;16) Med hjälp av denna litteratur har jag
analyserat, utifrån mitt syfte, de produktioner jag har deltagit i.
Upplevd ljudkvalitet med teknisk koppling : En undersökning i kvalitetsförlust & människans uppfattningsförmåga
Arbetet innefattar en bakgrund i de byggstenar som finns i en digital ljudfil och hur de påverkar ljudet. De problem som undersökningen menar att besvara är när upplever en människa kvalitetsförlust och vilken del eller aspekt av ljudet är det viktigaste för upplevelsen. Även huruvida ljud av olika ursprung som syntbaserade eller inspelade ljud påverkas i olika grad av kvalitetsförlust. De försökspersoner som använts vid undersökningen har olika bakgrund, ena gruppen har erfarenhet av ljuddesign eller Hifi medan den andra inte har speciella preferenser beträffande ljud. Undersökningen genomfördes med en kvantitativ undersökning där försökspersonernas uppfattningsförmåga testades och sedan sammanställdes.
Digital doggy bag : iPhone applikation som tar med dina mat- och dryckupplevelser
In this project an iPhone application for storing food and drink experiences was developed with focus on an easy interaction design. The already existing market of similar applications were studied and evaluated to extract their positive and negative features. Interviews with experts within the food and drink business where made in the pre study to get a good perception of how to divide and categorize the sections in the application. To optimize the usability, workshops with potential users with different technical experiences where continuously held during the development of the design.During the development two variants of development environments where evaluated. The final result of the application was developed in the environment that made the best impression and seemed to be the best alternative.The resulting product has a thought out design meant to be easy to understand, even for the first time users.
Blogga vårt varumärke! : Hur PR-utövare bör bemöta bloggare utifrånbloggarnas perspektiv.
Web 2.0 har möjliggjort och öppnat upp för en ny typ av mellanmänsklig kommunikation. Numera kan vem som helst starta sin egen offentliga och lättillgängliga webbplattform där digitala dialoger frodas och med det skapas attraktiva marknadsplatser för företag. Enligt forskningsluckan vi har identifierat anser vi att det saknas insikter om hur företag på bästa sätt ska arbeta med bloggare utifrån bloggarnas perspektiv. Bloggar är inte bara en attraktiv marknadsplats för företag utan också för bloggarna själva som skapar sitt personliga varumärke genom att bygga upp den digitala identitet som presenteras i bloggen. Således är syftet med vår uppsats att bidra till ökad förståelse för bloggares preferenser i relationen med företag och varumärken, samt hur de väljer varumärken att beröra i sin blogg utifrån sin digitalt konstruerade identitet.För att genomföra vår studie har vi valt en kvalitativ metod med en abduktiv ansats där vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med sju populära bloggare i Sverige.
Marknadsförande koncept för Studiefrämjandets ledarutbildningar
Denna rapport går igenom processen av att skapa ett säljande koncept och förklarar hur man genom att ta ett steg ut ur en organisations trygghetszon kan locka nya besökare och intressenter. I det här examensarbetet har vi skapat ett marknadsförandekoncept för Studiefrämjandets ledarutbildningar. Uppdraget var att väcka ett större intresse kring utbildningarna och verktygen vi har använt oss av är digitala medier. Tillsammans med en kortfilm har vi skapat en prototyp till ett modulverktyg som i kombination med filmen fungerar som en inspirationsplats för ledarutbildningarna. Modulen som helhet har tre uppgifter; att inspirera, att motivera och att uppmana till handling.
Sociala nätverk och det ökade användandet : En studie om det har skett en normförskjutning av användandet samt hur det relaterar till traditionellt beroende
The internet has become an increasingly part of everyday life with digital artefacts like smartphones and tablets. We?re looking at the usage of social networks and how the usage relates to traditional addiction. We conducted a quantitative research where 84 poeple finished our web survey. Our research focused on addiction, time spent on social networks, normal and non-normal usage and general user patterns.
Kopieringsskydd och lagar : rätt väg i kampen mot piratkopieringen?
Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och programvaror, som dessutom ofta är lättillgängliga på Internet. Hur stort detta problem är och för vem, är det nog ingen som riktigt kan förstå eller svara på. Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera trenden med att kopierad digital information får en allt större spridning och efterfrågan bland konsumenter. Detta genom att framställa bättre och bättre kopieringsskydd och genom att arbeta för skärpt lagstiftning kring upphovsmannarätt för digitalt baserade produkter.
It-forensikers Guide till Universum : Framtagning av övningsmaterial för nyanställda IT-forensiker
Syftet med denna rapport är att återge en del av den verklighet IT-forensikern står inför och vilka utmaningar som hör till denna samt att producera ett övningsmaterial som kan användas när IT-forensiker nyanställs.För att åstadkomma detta brukas en variation av Case-metodik. Mer precist används ett fiktivt brottsfall som grund för ett virtuellt operativsystem. I detta system planteras information som är relevant för utredningen av det påhittade fallet. Övningen i sig består i att eleven, utifrån givna ledtrådar, skall söka rätt på tillräckligt mycket komprometterande data för att kunna stödja en misstanke. Utmaningen är att skapa en miljö som står nära verkligheten.
Användarstyrd filmsajt - med felkontroll
Denna examensrapport redogör för vår undersökning om hur man kan geanvändarna större frihet att lägga till och styra innehållet på en filmsajt utan att felaktig information uppstår. Med arbetet ville vi förbättra den felkontroll somsker på användarstyrda sajter idag med avseende på svordomar, olämpligpresentation samt innehållets äkthet och anpassa detta efter innehållet på en filmsajt.För att veta vad en filmsajt ska innehålla gjorde vi en analys av befintliga filmsajter samt delade ut en enkätundersökning. För att ta fram en lösning för användarstyrning och felhantering på vår filmsajt analyserade vi befintliga lösningar.Det finns idag få sajter som låter användarna styra innehållet och felhanteringen utgörs då i stort sett av en administratör eller användarna själva. Metoden som togs fram i rapporten bygger på vidareutvecklingar av de lösningar som andraanvändarstyrda sajter använt sig av. Felhanteringen utgår från att låta användarna kontrollera innehållet men det sker även en kodningskontroll av informationens form innan den sparas i databasen.
Afrika, webben och den digitala skiljelinjen
Internet är för många en självklarhet, men för andra är det ett helt outforskat område. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebär att det finns stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika regioner i världen. Att hela världen inte kan ta del av de möjligheter internet bidrar med är problematiskt på flera sätt, inte minst att webben, som är ett otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgänglig i samma grad överallt. Finns det någonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den digitala skiljelinjen och leverera en stabil och användbar upplevelse? Detta kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa många av de svårigheter som den digitala skiljelinjen innebär för en webbapplikation.
Estetisk Effektivitet i Digitala Spel - Konsten att skapa starka upplevelser
Den här uppsatsen undersöker varför vissa spel kan ses med ett större estetiskt
värde än andra och
hur detta estetiska fokus kan uppnås samt hur detta påverkar spelen och dess
värde. Syftet är att
beskriva estetisk effektivitet som begrepp och metod för att kunna applicera
dessa kunskaper i
produktioner av digitala spel. För att undersöka problemområdet utfördes en
spelproduktion där
metoder framtagna under undersökningens gång applicerades. Denna produktion
testades sedan mot
respondenter och resultaten sammanställdes med reflektioner kring hur processen
påverkat
slutprodukten. Undersökningen beskriver ett förhållningssätt, komplett med
begrepp, definitioner
och metoder och visar att detta kan användas för att skapa sammanhållna och
starka upplevelser.
.
Laserdata i skogsbruket : - och möjliga tillämpningar för privata skogsägare
Data retrieved from airborne laser scanning represents a new source of forest data. Today, the technology has matured so that it can function in an operational environment. The aim of this study was to compile areas of application of laserdata in forestry. Moreover to analyze costs and accessibility of laserdata. The goal was to provide private forest owners information to support assessments of possible benefits of laserdata.
Jämförelse mellan screentryck och offsettryck på plast
Vid framställningen av papper för tryckindustrin som använder rullat papper används olika typer av kartonghylsor. Hylsans uppgift är att bära papperet från pappersbruket till kunden. Vidare är det hylsan som ligger till grund för att papperet skall vara körbart och rullbart i tryckpressen. På bruken och tryckerierna utsätts hylsorna för stora påfrestningar vilket gör att hylskvaliteten är av största vikt. I detta examensarbete har ett antal hylskvaliteter avsedda för pappersindustrin utretts.