Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 53 av 99

Boktips 2.0 : En kvalitativ studie om elevers delaktighet i skapandet av boktipsvideor pÄ en biblioteksblogg

The aim of this study was to, through a qualitative method, investigate students? participation in a specific library blog to find out what motivate them to create and share digital book recommendations through videos. It also intended to describe the students? own views of their participation.We conducted interviews with eight students in the ages 12 and 13, who all had similar experiences regarding the blog creation but diverse attitudes concerning the blog production and intentions to participate.The results showed that the strongest motivating forces behind the students' participation in the blog creation was that they enjoyed the making of the videos and also because they wanted to inspire others to read more and create resembling blogs..

Utveckling av styrning till solföljande MaReCo-hybrid i Hammarby Sjöstad

Turning solar collectors, heliostats, is certainly not a new idea but has been explored for at least two decades. Projects on this subject have resulted in more or less realistic constructions, in a commercial point of view. Far too often the technical goals have had higher priority than the economical, which has resulted in a few constructions having the ability to compete with conventional, fix solar collectors. The economical issues have been given high priority in this project, without decreasing the demands on reliability. The system has been given the following mechanical and electronical properties: One-axis movement, fix heat carrying fluid system, microcomputer controlled movement and automatic protection from overheating.

UtvÀrdering av user experience pÄplattformsoberoende tjÀnster

AnvÀndning av digitala tjÀnster Àr inte lÀngre endast begrÀnsat till en plattform. AnvÀndningen av till exempel mobiler och surfplattor har gjort att tjÀnster idag anpassas för flera plattformar. En plattformsoberoende tjÀnst Àr en digital tjÀnst som kan anvÀndas pÄ flera plattformar. Tidigare studier har presenterat karaktÀristiska drag som beskriver plattformsoberoende tjÀnster. De karaktÀristiska drag som har definierats Àr komposition, kontinuitet och följdriktighet.

Kommunicerande kommuner : SĂ„ arbetar tio av Sveriges kommuner med sina turisthemsidor

Denna studie Àr en fortsÀttning pÄ kandidatuppsatsen Sveriges kommuners turisthemsidor ? En studie om var Sveriges kommuner befinner sig i webbutvecklingen i relation till web 2.0 genomförd av Johansson och Winther som Àr tvÄ av författarna till denna studie. Syftet med denna studie Àr att ge en ökad förstÄelse för hur Sveriges kommuner arbetar med sina turisthemsidor samt sociala medier. Denna kandidatuppsats genomfördes genom en observation samt kvalitativa intervjuer med tio av Sveriges 290 kommuner. Resultatet visade att kommunerna anvÀnder sina turisthemsidor och sociala medier för att nÄ ut till önskade mÄlgrupper.

Kopieringsskydd och lagar - rÀtt vÀg i kampen mot piratkopieringen?

Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och programvaror, som dessutom ofta Àr lÀttillgÀngliga pÄ Internet. Hur stort detta problem Àr och för vem, Àr det nog ingen som riktigt kan förstÄ eller svara pÄ. Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera trenden med att kopierad digital information fÄr en allt större spridning och efterfrÄgan bland konsumenter. Detta genom att framstÀlla bÀttre och bÀttre kopieringsskydd och genom att arbeta för skÀrpt lagstiftning kring upphovsmannarÀtt för digitalt baserade produkter.

Sociala spel pÄ arbetsplatsen : En kvalitativ studie om sociala spels pÄverkan pÄ arbetsplatsrelationer

Social games have become a digital phenomenon over the last few years, affecting a lot of peoples everyday life. This paper focuses on how social games can affect workplace relationships. Through qualitative interviews I investigate how people who play with their colleagues experience the social games and their influence on the social interaction in the workplace. 10 interviews were carried out with people from four different organizations. The findings from these interviews were then put in relation to previous research and existing theories concerning workplace relationships and social games.

Systemtid eller vÄrdtid? : En arbetsplatsstudie i vÄrdens digitala arbetsmiljö

Swedish healthcare systems have endured harsh criticism from healthcare professionals because of their inability to understand healthcare processes. These systems have been identified as significant time consumers, and Swedish healthcare is therefore facing a major challenge to assure patient safety. The following paper is based on a workplace study, which aims to examine healthcare systems? impact on physicians? practices. Our findings show that physicians spend substantial amounts of time chasing information, rather than managing information and pursuing healthcare.

ALP och SIDA - samarbete för att överbrygga digital divide

Jeanine Basingers bok The World War II Combat Film presenterar en annars vÀldigt oupmÀrksammad genre, den amerikanska Andra VÀrldskrigs-stridsfilmen. UtifrÄn den mall som Basinger beskriver i boken har jag hÀr diskuterat och analyserat hur Saving Private Ryan hÄller sig till mallen som skapats av tidigare stridsfilmer. Mallen bestÄr i korthet av en mÀngd element som anvÀnds genomgÄende i genren; sÄsom gruppen, hjÀlten, mÄlet och fienden. Dessa element förekommer frÄn den första andra vÀrldskrigs-stridsfilmen Bataan frÄn 1943 och har konsoliderats och utvecklats sedan dess. Slutsatsen blir att Àven om SPR blivit kÀnd som en nydanande och orginell film sÄ Àr hÄller den sig nÀstan slaviskt till mallen, det enda som möjligt kan skilja den lite frÄn andra filmer i genren Àr det ursprungliga mÄlet, det Àr inte vanligt att ha ett sÄpass politiskt inkorrekt mÄl som att rÀdda en enda man..

Utredning av integrationsaspekter vid Rule Based Engineering (RBE)

Vid produktutveckling inom industriföretag finns idag luckor vad gÀller IT-stöd i arbetets olika faser. Införandet av s.k. RBE-system (Rule Based Engineering) Àr ett steg pÄ vÀgen mot att försöka fylla dessa luckor. Meningen med ett RBE-system kan sÀgas vara att ersÀtta traditionella konstruktionshandböcker med motsvarande konstruktionsanvisningar i digital form. Detta ger möjligheter till automatisering av processer som Àr tidskrÀvande, monotona och ofta förekommande, t.ex.

Utomhusbruk. Produkter formgivna för utomhusvistelser

My thesis was based on studying what really happens when Swedes move their beloved kitchen outdoors.?What kind of problems andpossibilities appears in this enviroment? First, I unbiassed examined the traditional kitchen in general to get a better view of how an outdoorkitchen could function in a country that have diffrent seasons. I intervjued an interior designer specialized in kitchenplanning to get abetter view. One thing that came up was that the experince of beeing outdoor sometimes puts functionality aside. I located different needs inthe outdoor kitchen enviroment and decided to work futher with one of them, outdoor lightning.The result became a 3d digital model of an outdoor lamp that creates both functionallight and moodlight.

Frihet frÄn ansvar : Professionellas kunskaper om sexuella riskbeteenden vid HIV-infektion utomlands

Theories about exposure and risk-taking in an everyday environment show a connection between parental strategies, parent-child relationship and exposure on the Internet. In the present study, the Internet is presented as an everyday activity. Negative exposure is seen as an outcome of risk-taking. The purpose of the study was to examine in what way parental strategies together with the parent-child relationship were related to the teenagers? negative experiences on the Internet, which consisted of three categories: 1) Exposure to pornographic sites, 2) Exposure to upsetting and violent material, 3) Digital bullying.

Genreblandning i digitala spel

Genreblandning har de senaste fem Ären blivit en allt större del i hur datorspel designas. Den hÀr uppsatsen Àr en studie i hur genreblandning kan appliceras i en spelproduktion och hur denna produktion och dess genreblandning uppfattas av en grupp utomstÄende som sedan spelar spelet. Den blandning som studeras Àr den mellan genrerna role-playing game, dual-joystick shooter och minigolf. Resultaten frÄn den enkÀt denna grupp sedan svarar pÄ visar att genreblandning mellan de valda genrerna fungerar trots deras olikheter sinsemellan, men att det Àr mycket viktigt att spelets övriga element inte försummas till förmÄn för genreblandningen. Det framgÄr Àven att den grad till vilken de tre genrerna blandas i spelet respondenterna testar inte Àr den maximala..

DEJANDO HUELLAS - Upplevelsen kring arbetet med musikgrupper frÄn Colombia

NÀr jag började pÄ Digital Ljudproduktion program som tillhandahÄlls av BTH, var mitt syfte att lÀra mig allt om inspelningsmetoder av olika typer av ljud samt det bÀsta sÀttet att spela in olika ljudkÀllor och att uppnÄ bÀsta möjliga resultat i alla faser av arbetet (pre-produktion, produktion och efterproduktion). Exempelvis att vÀlja den lÀmpligaste mikrofonen för inspelning av ett sÀrskilt instrument kan vara svÄrt och ibland bör du tÀnka pÄ avstÄnd, riktning eller/och vinkeln mellan mikrofonen och ljudkÀllan. LikasÄ, band med blÄs- (trumpet, saxofon) och slagverksinstrument (bongos, congas), som inte Àr vanliga hÀr i Skandinavien, ger goda erfarenheter genom att spela in dem. Dessa exempel visar pÄ behovet av att ha kapacitet till anpassning med syftet att nÄ bÀsta möjliga resultat. Att uppnÄ denna kapacitet var mÄlet med detta projekt..

Musik och kunskapsskillnader : -En studie om musiklÀrares upplevelser kring kunskapsskillnader inom musiken

ABSTRACTMusic and differences in knowledge ? a study of music teachers experiences with differences in musical knowledge. The purpose of this paper is to, out of a music teacher?s perspective, see if the differences in music abilities between 7th grade students are at all, or in some ways connected to the previous schools they?ve attended. I will also research in what areas, in the subject of music, students are differing more, as well as less, in their knowledge. The analysis is based on interviews with six 7th grade music teachers working in the Swedish nine-year compulsory school system.

Elevers erfarenhet av digitalt musikskapande : En kvalitativ studie med elever i Ă„rskurs 9

Denna uppsats beskriver nÄgra elevers erfarenheter av digitalt musikskapande. Sammanlagt har fyra halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer genomförts   dÀr de fÄtt berÀtta om sina erfarenheter av digitalt musikskapande. Resultatet visar att eleverna har olika erfarenhet av digitalt musikskapande sÄvÀl i som utanför skolan. De har definierat digitalt musikskapande som musik som Àr skapat i en dator eller inspelad musik som Àr redigerad. Eleverna har sett att lÀrarens intresse och kunskap, samt skolans ekonomi pÄverkar digitalt musikskapande i skolan.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->