Kommunicerande kommuner
Så arbetar tio av Sveriges kommuner med sina turisthemsidor
Tourist websitesSocial mediaWeb 2.0Sweden?s municipalitiesTourismWeb developmentTuristhemsidorSociala medierWeb 2.0Sveriges kommunerTurismWebbutveckling
Denna studie är en fortsättning på kandidatuppsatsen Sveriges kommuners turisthemsidor ? En studie om var Sveriges kommuner befinner sig i webbutvecklingen i relation till web 2.0 genomförd av Johansson och Winther som är två av författarna till denna studie. Syftet med denna studie är att ge en ökad förståelse för hur Sveriges kommuner arbetar med sina turisthemsidor samt sociala medier. Denna kandidatuppsats genomfördes genom en observation samt kvalitativa intervjuer med tio av Sveriges 290 kommuner. Resultatet visade att kommunerna använder sina turisthemsidor och sociala medier för att nå ut till önskade målgrupper. Det visade sig även att flera av kommunerna befinner sig i en utvecklingsfas gällande webbplatserna. Endast hälften av kommunerna med turisthemsidor har en digital strategi.