Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 39 av 99

Tenoskopi : en undersöknings- och behandlingsmetod av kotsenskidan hos hÀst

The digital flexor tendon sheath (DFTS) is an important anatomical and functional structure in the horse. Disorders of the DFTS can result in devastating consequences for the horse. During the last decade, the possibilities to diagnose and treat disorders of the DFTS have been argumented. The main purpose of this paper is to describe the technique of tenoscopy and it's applications. The aim is also to review the anatomy of the fetlock canal, the differnet types of tenosynovitis, proximal annular ligament constriction and to describe the ultrasonographic examination of the DFTS..

Uppdrag digital kompetens : En fallstudie av hur IKT-stöd implementeras i grundskolan

 I takt med att IKT-utvecklingen accelererat i samhÀllet har ocksÄ kravet ökat pÄ effektivt anvÀndande av IKT i skolan. Syftet med denna undersökning har dÀrför varit att studera hur en kommun implementerar IKT-stöd i sin grundskoleverksamhet för att stötta pedagogerna i deras arbete med att utveckla elevernas digitala kompetens. Undersökningen har genomförts som en deskriptiv fallstudie i form av kvalitativa intervjuer med sex nyckelpersoner i organisationen. Den bild som tidigt framtrÀdde var hur otroligt komplext IKT Àr i förhÄllande till skolans vÀrld. Det finns mÄnga aktörer och intressenter pÄ en arena som stÀndigt förÀndras av den nya teknikens vÀxande framfart.

GPS- & GIS-anvÀndning i drivningsprocessen hos Stora Enso SKog AB :

GPS (Global Positioning system) and GIS (Geographical information system) has been used for planning and inventory in the forest sector for more than ten years. The last years the development has come to equip harvesters and forwarders with GPS and GIS (GIT). The goal with this study was to reach a basis for decision, how Stora Enso Skog should continue its investment in GPS and GIS in harvesters and forwarders. To reach this basis for decision, possible advantages and benefits, disadvantages and problems in the harvesting process was evaluated. The study was made as an interview study with four harvesting managers and ten machine teams. To secure the quality of the results an interview questionnaire was made before the interviews were done. The results showed that GIT will make the harvesting managers work easier.

Ett underlag för utformandet IT-baserade förslagslÄdor

En kvalitetsförbÀttrande metod som senaste Ären blivit vanlig inom HÀlso- och sjukvÄrd Àr Lean Healthcare - en verksamhetsfilosof som gÄr ut pÄ att eliminera slöseri och skapa vÀrde för patienterna. I takt med att informationssystem och informationsteknik (IT) har utvecklats har informationsförsörjning fÄtt en allt viktigare roll i vÄrdprocessen. Tidigare undersökningar visar dock att vÄrdpersonalen upplever att det finns mÄnga brister kopplade till informationssystem och IT. En explorativ fallstudie genomfördes dÀr kvalitativ data samlades in med hjÀlp av intervjuer, dokumentstudier samt observation. Syftet var att beskriva hur informationsförsörjningen pÄverkats i ett kliniskt mikrosystem och i en vÄrdprocess som infört Lean.

SkivförsÀljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

Titel: SkivförsÀljningsbranschen - strategiska aspekter för InternetexpansionSeminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsÀttningar har vÄrt fallföretag för en expandering pÄ Internet? Vilka strategiska aspekter mÄste företag beakta vid en expandering pÄ Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsÀljningsbranschen? Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att med hjÀlp av teorier pÄvisa de fördelar ett företag kan vinna pÄ att etablera sig pÄ Internet. Vi kommer Àven att diskutera problem som andra företag har stött pÄ och de fallgropar företag kan möta vid en expandering pÄ Internet och den nya ekonomin. Detta ska resultera i ett förslag till en Internetstrategi för vÄrt fallföretag. Vi koncentrerar oss pÄ SHEs musikverksamhet.

Meetia : Framtiden för utbyte av digital information

I dagens affÀrssamhÀlle Àr utbytet av vanliga visitkort i papper enormt. Det Àr utan tvekan det ledande sÀttet för mÀnniskor som trÀffas första gÄngen att utbyta information i en affÀrsrelation. Det finns brister gÀllande uppföljning och hantering av vanliga visitkort och projektgruppen började dÄ fundera pÄ alternativ till pappersvisitkorten.I dagens samhÀlle flyttas alltmer teknik till mobiltelefoner. En mobiltelefon kan idag anvÀndas till allt frÄn att göra bankÀrenden till att lÀsa tidningen pÄ nÀtet, vilket för 15 Är sedan skulle lÄta helt orimligt. Det dyker dagligen upp nya mobilapplikationer som ska underlÀtta och effektivisera vardagen pÄ nÄgot sÀtt och marknaden Àr enorm.

Vidareutveckling av maxeffektföljandemÀtutrustning för solpaneler

För att kunna utvÀrdera resultaten av solcellsforskningen pÄ Uppsala Universitet krÀvs anpassad mÀtutrustning. Idag finns en krets som kan följa maxeffektspunkten pÄ en solpanel genom att anvÀnda en MOSFET som variabelt motstÄnd och styra detta via en lÄgpassfiltrerad PWM-signal frÄn en enkapseldator. Enkapseldatorn mÀter kontinuerligt spÀnning och ström via dess analog-digital-ingÄngar (ADC ingÄngar). Strömmen och spÀnningen skickas ocksÄ analogt ned till en multimeter i testlabbet som loggar datan. Analoga signaler Àr mer störningskÀnsliga Àn digitala och krÀver ocksÄ minst tvÄ sladdar ifrÄn varje solpanel till testlabbet.

Webbdesign för iPhone

Detta kandidatarbete utgÄr ifrÄn vilka aspekter som Àr viktiga att tÀnka pÄ nÀr man anpassar av en webbsida till en mobil enhet och de problem som uppstÄr nÀr en webbsida skalas ner till en lÄg skÀrmupplösning. Vi har behandlat anvÀndarvÀnlighet, designprinciper, grafiska element och tekniska aspekter för att svara pÄ problemformuleringen. Slutsatsen vi kommit fram till Àr ett antal punkter inom omrÄdena ovan..

Twittra, gilla, mÀta - En studie av Ätta företags arbete med sociala medier

This thesis investigates and analyses the social media strategy of eight companies. How the companies measure and evaluate their activity and investments in social media channels in general, and Facebook in particular is studied through qualitative interviews. The findings are then compared and analysed. Findings indicate that companies' social media presences to a large extent are dependent on individual employees with high levels of interest for the area and that companies that have integrated social media into their others operations see more value from their efforts..

Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.

Att följa eller att följas : En kvalitativ studie om Instagrams funktioner för trettonÄriga tjejer

I denna studie visar det sig att en viktig funktion med Instagram Àr att socialt interagera med andra mÀnniskor. Deltagarna ser Instagram som en digital vÀrld och att man besitter tvÄ olika jag, ett i ?verkligheten? och ett pÄ Instagram. Det visar sig att jaget pa? Instagram tar sig större friheter och vÄgar uttrycka sig mer fritt Àn i ?verkligheten?.

Är Mjukvaru-EQ:s sĂ„ bra som utvecklarna lovar? : En jĂ€mförelse av hĂ„rdvaru- och mjukvaru-EQ:s

I denna uppsats undersöks skillnaden mellan EQ:s som analog hÄrdvara och dess digitala motsvarigheter, dvs. emuleringar i pluginformat. I uppsatsen undersöks enheterna genom tekniska mÀtningar samt lyssningstest. I mÀtningarna gick det att se tydliga skillnader i övertonsdistortionen Àven om resterande parametrar var bra emulerade. I lyssningstesten uppfattade lyssningspanelen relativt stora skillnader mellan enheterna.

IT som administrations- och informationsverktyg inom förskolan

Undersökningens syfte har varit att studera förskolepedagoger/lÀrares attityd till att förmedla information och utföra administrativa uppgifter digitalt med hjÀlp av moderna verktyg samt undersöka hur de kommunicerar med förÀldrar idag. Studien Àr av kvantitativ art och har genomförts med hjÀlp av enkÀtundersökning. EnkÀtundersökningen gick ut till olika kommuner i Sverige för att fÄ ett resultat som kan representera hela landet. För att pÄvisa hur lyckade informationskanaler kan se ut sÄ genomfördes Àven tvÄ exempelfall. Resultatet visade att det fanns en mestadels positiv attityd till digital förmedling samtidigt som det diskuterades mycket om vikten av integritet och sÀkerhet..

Sista Bossen

VÄr produktion bestÄr av en speltidning, i bÄde digital och tryckt form, som kretsar runt ett community av skribenter och forumiter. MÄlet var att skapa en oberoende tidning med fokus pÄ Äsikter och upplevelser, dÀr majoriteten av det redaktionella materialet var skrivet av lÀsare. VÄrt arbete gick ut pÄ att formge, illustrera och distribuera denna tidning, men Àven att söka annonser, utforma en webblösning för kommunikation mellan anvÀndarna samt bedriva övrig företagsverksamhet (sÄ som externa bestÀllningsjobb inom media) för att ro i land projektet..

Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context. We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world environment. We will investigate and present how to build a digitally created Matte Painting that enables not having to travel across the country for the ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment. We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion that answers our main question: "How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the overall experience of a movie scene?".

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->