Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 38 av 99

Utveckling och tillÀmpning av en GIS-baserad hydrologisk modell

A distributed hydrological rainfall-runoff model has been developed using a GIS integrated with a dynamic programming module (PCRaster). The model has been developed within the framework of the EU-project TWINBAS at IVL Swedish Environmental Research Institute, and is intended for use in WATSHMAN ? a tool for watershed management developed at IVL. The model simulates runoff from a catchment based on daily mean values of temperature and precipitation. The GIS input data consist of maps with soil type, land-use, lakes, rivers and a digital elevation model.

Varför ska jag vara med, jag har ju bara Ärskurs ett? : ? pedagogers resonemang kring begreppet informationskompetens.

Skolverket har under vÄren 2010 tagit fram en ny rapport om IT anvÀndning och ITkompetens bland elever pÄ grundskolan. Rapporten visade en positiv utveckling bland elever i skolÄren 7?9 men bland elever i grundskolans tidigare Är var resultaten inte desamma. Syftet med denna studie Àr att utifrÄn en utbildningspraktik förstÄ konsekvenserna av hur pedagoger resonerar kring vÀrdet av att vara informationskompetent. Ett begrepp som innefattar sökstrategier, en kÀllkritisk medvetenhet och allÀmna kunskaper pÄ och om Internet.

Kulturarv för framtiden : En diskursanalys av mötet mellan arkiv och bibliotek i en nationell strategi för digitalisering

The aim of this study is to examine if library and archive will meet professionally in digitization projects. The study has been conducted as a discourse analysis in accordance with the methods of Norman Fairclough, professor of Linguistics at Lancaster University. The texts are seen as linguistic and semiotic elements of social events that can be analyzed as parts of the social process ? discourse. The relationship between events and structures in society will be part of the social practice.The basic data derive from five public documents collected from Swedish government agencies.

Passiv Digital Marknadskommunikation ? Hur en artist kan ho?ras utan att va?snas : En fallstudie om alternativ marknadskommunikation via sociala medier

Denna uppsats underso?ker hur artisten Jaqe har kunnat sprida sin musik och sitt varuma?rke via sociala medier utan att ha na?gra konton pa? sociala medier registrerade i sitt namn, eller o?verhuvudtaget vara aktiv pa? na?tet.Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka ett ho?gst ovanligt marknadskommunikationsfenomen som tycks motsa?ga ra?dande normer inom musikbranschen, fo?r att belysa huruvida man kan bedriva effektiv marknadskommunikation via sociala medier utan att o?verhuvudtaget vara aktiv online. Detta underso?ks genom att kartla?gga och problematisera Jaqes strategi samt ja?mfo?ra den mot Sveriges tva? sto?rsta skivbolags digitala marknadskommunikativa praktiker. Empirin besta?r av fyra kvalitativa expertintervjuer.

Kupera och sortera med Syncup

Det hÀr Àr en rapport som Àr en del av ett examensarbete som utfördes pÄ IT-företaget Nostratic. Syftet Àr att utveckla ett anvÀndargrÀnssnitt för ett webbaserat sorteringsverktyg genom att kombinera anvÀndarcentrerad systemdesign med den agila systemutvecklings metoden, Scrum. Utvecklingen skedde i tre anvÀndbarhetsdesigniterationer som i sin tur innehöll nio Scrumiterationer, sÄ kallade Sprints. Varje iteration avslutades med en prototyp som testades pÄ anvÀndare inom den avgrÀnsade mÄlgruppen för produkten. Under anvÀndartestarna mÀttes anvÀndbarheten i anvÀndargrÀnssnittet genom att rÀkna antalet fel som testpersonerna gjorde i utförandet av en specifik uppgift samt genom en post-survey enkÀt.

Prestation, intresse, engagemang, uppskattning : Skillnader i upplevelse av en virtuell lÀrmiljö mellan matematiskt hög- och lÄgpresterande elever

Digitala lÀromedel blir ett vanligare inslag i skolgÄngen dÄ ny teknologi erbjuder tidigare okÀnda pedagogiska möjligheter. Denna uppsats undersöker hur elever som anvÀnder ett digitalt lÀromedel i form av en virtuell lÀrmiljö för matematiklÀrande upplever denna lÀrmiljö. Dessutom undersöks elevernas prestation i lÀrmiljöns matematiska uppgifter. Skillnader mellan elever i olika Ärskurser samt elever som Àr matematiskt lÄg- eller högpresterande studeras. Matematisk prestation beskrivs utifrÄn Goods (1981) passivitetsmodell som innebÀr att lÄgpresterande elever Àr mindre risktagande i klassrumsmiljön.Elevernas upplevelse av digitala lÀromedel studerades i en virtuell lÀrmiljö bestÄende av tvÄ moduler, en spelmodul och en modul för skriven dialog.

3D-modellering i AutoCAD -att skapa en digital huskonstruktion

3D-modelling in AutoCAD This thesis is done in cooperation with LB-Hus in Bromölla, and have aimed to establish a digital AutoCAD model of one of the company?s house types and to find out what opportunities there are to do visualisations in the form of images directly from the programme. Modeling has been carried out so that the very construction of the house is included. Interiors and installations, with the exception of the ventilation system, have been left out in the model. The model has been created with solid models after a comparative study made between solid models and surface models to find out which option in this case was the easiest to handle and took up the least space.

Auditing med digital signatur för Javabaserad plattform : design och implementation

Omfattningen av vad som loggas i ett system idag Àr varierande, de flesta har nÄgon form av loggning av oönskade hÀndelser. Vi inriktar oss pÄ olika metoder för att applicera auditing sÄ det gÄr att spÄra hela hÀndelseförlopp. Vi undersöker vilka vitala delar en auditlogg ska innehÄlla, utifrÄn SANS policy för auditing. Vi designar och implementerar ett ramverk för auditing och vÀljer ut en sÀker digitalsigneringsmetod för loggad data. Slutligen verifierar vi implementation och signeringsmetod..

Behovet alltid större Àn möjligheterna : En fallstudie av de drabbade kommunernas kriskommunikation i samband med branden i VÀstmanland

The tsunami in Thailand in 2004, 9/11 and hurricane Katrina in New Orleans 2005 are all reminders that no organization is immune to crises, which also means that all organizations should be prepared and know how to handle a crisis if one was to occur. A case study has been conducted, on a crisis regarding a fire that occurred on the 31st of July 2014 in VÀstmanland, Sweden. Through Qualitative interviews empirical data was gathered and then analyzed together with our theories and previous research. The purpose of the study is to analyze how the municipalities affected and the County Administrative Board of Sweden handled and communicated with/to the public during the fire that spread in VÀstmanland 2014. Our study shows that a risk analysis and analysis of surroundings is crucial in anticipating a crisis event and that it is essential for organizations to undergo training to prepare organization members on how to handle a crisis. Another conclusion is that the need for information is large during a crisis event and grows throughout the entire course of the crisis. The crisis that we studied had a lack of information, but at the same time the public?s need for information is a need that can?t be satisfied during a crisis.

Att konstruera identitet pÄ Facebook.com : En kvalitativ etnografi

Title: Constructing identity on Facebook.com ? A qualitative ethnographyNumber of pages: 40 (34)Author: Clara LindholmTutor: Amelie HössjerCourse: Media and communications studies CPeriod: HT (Autumn) 2009University: Division of Media and Communication, Department of InformationScience, Uppsala University.Purpose/Aim: The purpose is to study how the social community Facebook.com canbe used in order to construct identity. The study follows three Facebook users in anobservation where they are able to document their thoughts and reflections in anprivate media diary. This study investigates their use of the medium and focuses onthe functions with which they are able to alter their profiles. The result consists of acombination of these reflections, interviews and a selection of literature relevant tothe subject of new media, the use of social internet communities and social sciencetheories.

Vem packar matkassen? : En kvalitativ studie om konsumentens vÀrdeupplevelse av den fÀrdiga matkassen.

Internet har medfört att flödet av kapital och information mellan konsument och nÀringsliv Àr enklare och mer tillgÀngligt Àn nÄgonsin tidigare. Dagligvaruhandeln Àr inget undantag och finns sedan 1989 pÄ internet, men det Àr först pÄ senare Är som mathandel pÄ internet blivit utbrett. I dagslÀget sker cirka en procent av den svenska livsmedelshandeln genom bestÀllningar via internet. Av denna procent utgörs hÀlften av fÀrdiga middagslösningar omnÀmnt som fÀrdiga matkassar. Den fÀrdiga matkassen Àr en svensk innovation och lanserades 2007 av företaget Middagsfrid.

Besparingsmöjligheter vid högtalarkonstruktion genom kompensering med digital signalbehandling

I dagens högteknologiska samhÀlle kryllar hemmen av datorer i olika former. Fler och fler anvÀnder en smartphone dagligen och inser kanske inte vilken datorkraft som finns inuti det de hÄller i handen. I detta arbete presenteras tillÀmpning av signalbehandlingsteknik (DSP) som har potentialen att pÄ ett effektivt sÀtt sÀnka kostnaden för tillverkning av högtalare genom att kombinera dessa med ett filter som kontinuerligt kompenserar för högtalarens tillkortakommanden och skavanker i ljudÄtergivning med hjÀlp av en dator.I detta arbete vÀljs komponenter och konstruktioner för högtalare inte bara efter prestanda. En avvÀgning görs mellan Ä ena sidan vad som gör högtalaren sÄ billig som möjligt att bygga, och Ä andra sidan vilka av konstruktionens prestanda som Àr möjliga att optimera i efterhand med DSP. DÀrefter anvÀnds digital signalbehandling för att kompensera de brister som finns och pÄ sÄ sÀtt Äterskapa den ljudkvalitet som förvÀntas av högtalaren.I denna rapport beskrivs arbetet med en prototyp som Àr framtagen enkom för anvÀndning tillsammans med DSP.

Trippelnarrativ

Detta kandidatarbete undersöker hur narrativa strukturer inom spel fungerar i kombination med varandra, hur dessa kan anvÀndas tillsammans och vad som förÀndras i en spelproduktion. Syftet Àr att undersöka trippelnarrativ som metod för anvÀndande av flera narrativa strukturer i ett och samma spel och att ta reda pÄ hur det kan tillÀmpas i en spelproduktion. Vi genomförde en undersökande produktion dÀr vi utvecklade en prototyp av ett spel med en trippelnarrativ struktur för att sedan diskutera och resonera kring anvÀndandet i spel.

Den virtuella verkligheten -En kvalitativ studie om e-mobbning

Elektronisk mobbning har under den senaste tiden blivit uppmÀrksammat i media. I och med att det Àr ett ökande problem finns ocksÄ ett behov av att forska inom omrÄdet. Inom det sociala arbetet möter man dagligen mÀnniskor som Àr aktiva anvÀndare av digital kommunikation, vilket gör att kunskap inom omrÄdet Àr angelÀget. Syftet med studien var att undersöka unga InternetanvÀndares syn pÄ e-mobbning, samt deras upplevelse av detta. Syftet med uppsatsen var ocksÄ att undersöka maktaspekten i e-mobbning utifrÄn en strategianalytisk utgÄngspunkt.

En studie i realtidsgenererat binauralt ljud

MÄnga av dagens dator och TV-spelsljud Àr anpassade för högtalaruppspelning, i mÄnga fall Àven flerkanalssystem som 5.1 surround och liknande. FÄ spel Àr anpassade för uppspelning genom hörlurar och för att fÄ en bra ljudlokalisering i hörlurar behövs ofta nÄgon form av surroundhörlurar. Vi tror att man kan skapa trovÀrdig (Riktnings)Ätergivning av ljud i hörlurar genom bara tvÄ ljudkanaler genom sÄ kallat binauralt ljud. Vi kommer i detta arbete att beskriva de faktorer som spelar roll i vÄr stereohörsel, varför de fungerar samt vilka svagheter som finns i detta system. Vi kommer att skapa ett system för att behandla realtidsgenererat binauralt ljud för spel och beskriva de verktyg vi valt och den generella arbetsprocessen.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->