Sök:

Sökresultat:

1502 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 40 av 101

Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.

Att följa eller att följas : En kvalitativ studie om Instagrams funktioner för trettonÄriga tjejer

I denna studie visar det sig att en viktig funktion med Instagram Àr att socialt interagera med andra mÀnniskor. Deltagarna ser Instagram som en digital vÀrld och att man besitter tvÄ olika jag, ett i ?verkligheten? och ett pÄ Instagram. Det visar sig att jaget pa? Instagram tar sig större friheter och vÄgar uttrycka sig mer fritt Àn i ?verkligheten?.

Är Mjukvaru-EQ:s sĂ„ bra som utvecklarna lovar? : En jĂ€mförelse av hĂ„rdvaru- och mjukvaru-EQ:s

I denna uppsats undersöks skillnaden mellan EQ:s som analog hÄrdvara och dess digitala motsvarigheter, dvs. emuleringar i pluginformat. I uppsatsen undersöks enheterna genom tekniska mÀtningar samt lyssningstest. I mÀtningarna gick det att se tydliga skillnader i övertonsdistortionen Àven om resterande parametrar var bra emulerade. I lyssningstesten uppfattade lyssningspanelen relativt stora skillnader mellan enheterna.

IT som administrations- och informationsverktyg inom förskolan

Undersökningens syfte har varit att studera förskolepedagoger/lÀrares attityd till att förmedla information och utföra administrativa uppgifter digitalt med hjÀlp av moderna verktyg samt undersöka hur de kommunicerar med förÀldrar idag. Studien Àr av kvantitativ art och har genomförts med hjÀlp av enkÀtundersökning. EnkÀtundersökningen gick ut till olika kommuner i Sverige för att fÄ ett resultat som kan representera hela landet. För att pÄvisa hur lyckade informationskanaler kan se ut sÄ genomfördes Àven tvÄ exempelfall. Resultatet visade att det fanns en mestadels positiv attityd till digital förmedling samtidigt som det diskuterades mycket om vikten av integritet och sÀkerhet..

Sista Bossen

VÄr produktion bestÄr av en speltidning, i bÄde digital och tryckt form, som kretsar runt ett community av skribenter och forumiter. MÄlet var att skapa en oberoende tidning med fokus pÄ Äsikter och upplevelser, dÀr majoriteten av det redaktionella materialet var skrivet av lÀsare. VÄrt arbete gick ut pÄ att formge, illustrera och distribuera denna tidning, men Àven att söka annonser, utforma en webblösning för kommunikation mellan anvÀndarna samt bedriva övrig företagsverksamhet (sÄ som externa bestÀllningsjobb inom media) för att ro i land projektet..

Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context. We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world environment. We will investigate and present how to build a digitally created Matte Painting that enables not having to travel across the country for the ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment. We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion that answers our main question: "How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the overall experience of a movie scene?".

Vegetation och lutningars pÄverkan pÄ osÀkerheten hos laserdata för en ny nationell höjdmodell

LantmÀteriet har fÄtt i uppdrag att ta fram en Ny Nationell Höjdmodell (NNH) över Sverige. Höjddata samlas in med flygburen laserskanning (FLS) och osÀkerheten i höjd ligger generellt sett under 0,1 m pÄ hÄrda plana ytor, dock kan osÀkerheten öka avsevÀrt i terrÀngtyper med tÀt vegetation eller i omrÄden med starkt sluttande terrÀng. Syftet med detta examensarbete Àr att kontrollera hur osÀkerheten pÄverkas av olika vegetationstyper samt olika lutningsgrader. Provningen utfördes i delar av Avesta och Hedemora kommun i april 2012, dÀr nio olika provytor kontrollerades enligt den tekniska specifikationen SIS-TS 21145:2007 ?ByggmÀtning ? Statistisk provning av digital terrÀngmodell?.

Analys av sprickorientering i Aitik

Aitik-gruvan utanför GÀllivare Àr en av Europas största koppargruvor. Malm bryts i dagbrott och slÀntdesignen bygger till stor del pÄ undersökningar och karteringsarbeten frÄn 1970- och 1980-talet. Idag nÄr dagbrottet betydligt djupare nivÄer jÀmfört med dÄ dessa studier utfördes. Det var dÀrför aktuellt med en ny undersökning för att avgöra om det rÄder liknande eller förÀndrade förhÄllanden betrÀffande spricksituationen i dagbrottet. I detta examensarbete utfördes sprickkartering med hjÀlp av digital stereofotogrammetri, i syfte att kartera nya blottade delar i dagbrottet.

Skötsel och planteringsrÄd för perenner i digital form : ett förslag baserat pÄ en undersökning i SkÄnska Garden-centers

Som nybliven husÀgare stÀlls man inför mÄnga nya problem, man har helt plötsligt blivit med trÀdgÄrd och denna skall fyllas med vÀxter. Sedan skall man komma ihÄg vad det man har köpt heter och viktigast av allt hur man fÄr sina dyrt inköpta nya perenner att överleva och helst fÄ tillvÀxt. Jag fick en idé om hur man kunde lösa problemet och det bÀsta av allt var att min idé inte fanns förut. Detta examensarbete handlar om ett faktaförberedande arbete för att senare kunna skapa ett modernt och skrÀddarsytt digitalt redskap till personer som Àr innehavare av en trÀdgÄrd och besitter en klen kunskap om perenners stÄndort, skötsel och egenskaper. Det Àr till för dem som önskar hÄlla sina perenner vid god vigör, med minsta möjliga tankearbete och tid. Denna produkt kan med en viss utbyggnad i framtiden ocksÄ passa yrkesfolk som ritar och projekterar för den privata sektorn. Examensarbetets uppbyggnad bestÄr av följande delar: En undersökande del vilken bestÄr i att jag valde tre Garden-centers och intervjuade bÄde personal och kunder för att fÄ fram fakta, frÄgestÀllningar och kunskapsnivÄer som jag kunde anvÀnda av skapandet av mitt digitala program. Jag lÀste ocksÄ litteratur om skötsel dÀr jag identifierade olika parametrar som behövs för perenners sunda överlevnad. En databasdel.

Strömmande video i trÄdlösa mesh nÀtverk : Streaming video in wireless mesh networks

This document?s content is the final report of the masterŽs dissertation Magnus HÀllström did during springtime of year 2013. The dissertation?s subject is 802.11s wireless mesh networks with streaming video as a focus point.  During the dissertation a wireless mesh network was set up with different attached cameras for streaming video. A sun panel solution was also tested with the goal of creating a package with a self-configuring network node streaming video, powered by nothing but solar energy. .

Multimedia och museer : En uppsats om förvÀntningar, problem och nya mÄlgrupper

?Multimedia and museums - A thesis about expectations, problems and new target audiences? is a thesis about what it means for museums to work with multimedia in itÂŽs public activities today. This paper also focuses on how this development is received by museum employees. Amongst other issues questions concerning new target audiences, application areas and economy is discussed. References are made to both the current discussion about new media and more traditional issues concerning museums, like authenticity for example..

UtstÀllning - ett sÀtt att umgÄs

UtstÀllningar kan ses som vÀrldens Àldsta massmedia. UtstÀllning innebÀr att man gestaltar en miljö dÀr mÀnniskor kan trÀffas och uppleva nÄgot med alla sina sinnen. UtstÀllningsmediet kan ta tillvara pÄ hela den moderna medietekniken och Àr dÀrför vÀldigt lÀtt att utforma efter egna tankar och idéer. I detta examensarbete har utstÀllningsmediet anvÀnts som en del i marknadsföringen av Pite Havsbad men ocksÄ för att fira havsbadets sjuttioÄrs jubileum som Àger rum i Är, 2013. UtstÀllningen bestÄr av tvÄ delar, dels en digital presentation men Àven en traditionell del. Rapporten avslutas med slutsatser samt rekommendationer för framtida utstÀllare..

Sociala medier i skolan : en del av undervisningen?

Inom skolan har det lÀnge funnits webblösningar och andra Internetbaserade programvaror för att elever och lÀrare ska kunna kommunicera med varandra pÄ nÀtet och samtidigt kunna ha möjlighet till en mer flexibel undervisningsmetod. Sociala medier Àr ett vitt begrepp som nÀmns lite var stans idag, men vad innebÀr dÄ sociala medier? Sociala medier Àr ett samlingsnamn pÄ kommunikationskanaler som tillÄter anvÀndare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud..

Kvalitéer, uttryck, arbetssÀtt och skillnader i det analoga- och digitalafotografiet : En studie och jÀmförelse av de bÄda teknikernas arbetssÀtt och slutprodukter; fotografiet

Texten jĂ€mför det analoga- och digitalafotografiet. Disskutioner kring arbetssĂ€ttet, uttrycket i fotografiet, uppfattningen av det, de olika tekniska asspekterna och kĂ€nslan i fotografiet Ă€r omrĂ„den som berörs i texten. Även kamerans och fotografiets historia i allmĂ€nhet tas upp..

Introduktion till Kontinuitetsperspektivet

To explore greatly varied opinion between player and reviewer, in relation to new products in ongoing digital game series, an analytic perspective is suggested, that takes the entire game series into account, instead of analyzing games (who are part of a series) as individual productions. This is explored further by introducing a model to support this perspective, based on the game theories by Katie Salen and Eric Zimmerman, as well as Gordon Calleja. This model and chosen perspective is applied against three separate cases to see whether or not it can give insight into the approach of players (of continuing game series) and the differing opinions of players and reviewers..

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->