Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Dieselmotor - Sida 1 av 2

En Förbränningsmodell för Dieselmotorer

En modern Dieselmotor utnyttjar Common-Rail bränsleinsprutning med solenoid- eller piezoelektriskt aktuerade spridare och multipla insprutningar per förbränning för att erhålla ett önskat utseende på cylindertryckskurvan.Användandet av multipla insprutningar per förbränning medför flera möjligheter. En sådan möjlighet är begränsandet av bullernivån vilket erhålls genom tillsättandet av en liten mängd bränsle tidigt under cykeln vilket i sin tur minskar den förblandade delen av förbränningen som äger rum då huvuddelen av bränslet tillsätts. Denna teknik kallas för pilotinsprutning. En annan möjlighet är införandet av en insprutning sent under cykeln, vilket höjer avgastemperaturen och kan förbättra responsen under transienter, regenerera partikelfilter eller möjliggöra användning av SCR vid driftsfall med naturligt låga avgastemperaturer .De ytterligare frihetsgrader som tekniken medför gör att kalibrering av nya motorer blir en alltmer komplex och tidskrävande process. Ökad förståelse krävs kring hur olika insprutningsmängder och tidpunkter påverkar cylindertrycket och därigenom motorns verkningsgrad.

Förbättrad saverringsdesign för dieselmotor

Vid drift av en Dieselmotor skapas kontinuerligt små mängder avlagringar som sedan kan forma ett hårt lager kallat koks. Kokset bildas vid kontakt med heta ytor och ett sådant område är toppland, längst upp på utsidan av kolven. När lagret blir tillräckligt tjockt skrapar det insidan av cylindern vilket påverkar ytan negativt samtidigt som den blir ojämn. Oljeförbrukningen ökar dessutom, då den olja som finns på insidan av cylindern trycks uppåt och därmed förbränns i förbränningsrummet. För att få bukt med problemet har Scania infört en så kallad saverring.

Teknologianalys förbränningsmotorer

Dieselmotorn har varit, och är fortfarande, den vanligaste motortypen för tungamilitära fordon, däribland Stridsfordon 90 [CV 90). Detta beror på att Dieselmotorn ären allmänt välanvänd, välbeprövad och pålitlig motor med relativt lågbränsleförbrukning och hög verkningsgrad. Eftersom diesel framställs ur råolja som ärett fossilt bränsle så är det nödvändigt att inom en viss framtid ersätta Dieselmotornmed en annan motortyp eller ett annat bränsle. Denna rapport är en sammanställningav en studie som gjorts med avseende på dessa faktorer. Olika alternativ har studeratshuruvida de är lämpliga som framtida ersättare för dagens Dieselmotor.

Knacksensorplacering på lastbilsmotor

This work is an experimental study where knock sensor placements are investigated using engine tests. The aim is to studythe quality of the signal from knock sensors and how the signal for engine control is affected at different sensor locations on Scanias, engine DC13. To find out at witch position on the engine youcan get a usable signal for engine control, the engine is running while the knock sensors with advanced measurement equipment is connected to the engine. Evaluation of signals from the knock sensors are made in the computer program Matlab. The program is producing a seriesof plots, from these plots it is visually possible to draw conclusions and find connections.

Modelicamodell av dieselmotor

Olika modeller har genom åren tagits fram för att förenkla analys av aktiemarknaden. En relativt ny teknik är så kallade artificiella neuronnät.Dessa modeller har visat sig lovande när det gäller att förutsägaaktiekurser. Projektets syfte är att hitta artificiella neuronnät som ger bra förutsägelser av framtida aktiekurser. Under projektet har ett mjukvarusystemsom genererar och tränar artificiella neuronnät av typen feedforward utvecklats för att kunna testa neuronnät med olika indata, struktur och träningsinställningar. För att komma fram till vilka konfigurationer på neuronnäten som ger bra resultat har näten testats genom simulerad aktiehandel där köp- och säljbeslut grundats på neuronnätens förutsägelser.

Insprutningens börvärde för en direktinsprutad dieselmotor

Studien visar att start av förbränning kan beräknas med god noggrannhet. Det har dock inteframkommit några konkreta fördelar med att välja start av förbränning som nytt börvärdegentemot dagens börvärde. Rekommendationen är därför att behålla dagens börvärde. Meddet är det inte sagt att modellen inte kan utnyttjas i styrsystemet, det kan finnas fall då det kanvara till stor hjälp att veta längden på tändfördröjningen och på så sätt exempelvis få enuppfattning av om andelen förblandad förbränning.Allt hårdare emissionslagstiftningar driver utvecklingen av Dieselmotorn och tvingarfordonstillverkarna att ständigt jobba mot lägre emissionshalter. De senaste dryga 15 åren frånden första standarden Euro I fram till dagens standard Euro V har emissionsnivåerna minskatskraftigt.

Metodutveckling för mätning av EGR-fördelning till en förbränningsmotors olika cylindrar

Emissionskraven på fordon blir allt högre och för att kunna uppnå kraven krävs en allt mer förfinad teknik. Att kunna mäta och verifiera hur bra teknikerna fungerar är en viktig del av utvecklingsarbetet och fungerande mätmetoder är ett måste. Genom att återcirkulera avgaser (EGR ? Exhaust Gas Recirculation) till insuget i en förbränningsmotor sänks andelen syre och förbränningstemperaturen, vilket leder till minskad bildning av kväveoxider. För mycket återcirkulerade avgaser leder till ökade utsläpp av partiklar, för att optimera reduceringen av kväveoxider utan att öka utsläppen av partiklar behöver EGR-gaserna fördelas jämnt mellan cylindrarna.

Modellbaserad prediktiv reglering av en dieselmotor med variabel geometriturbin och återcirkulering av avgaser

Control of a diesel engine equipped with Variable Geometry Turbine (VGT) and Exhaust Gas Recirculation (EGR) requires a multivariable control method. One problem is that the engine system is non-linear. Furthermore there are strong cross-connections between inputs and outputs and the inputs have alsoboundaries. To be able to manage these control problems, MPC has been used that is a multivariable method. The MPC-controller consists of an optimization problem and therefore MPC can find the optimum control signals in an easy way.

Installation av magnetiseringsutrustning för bränsle på en dieselgenerator : Kan det sänka bränsleförbrukning och emissioner?

Denna studie avser att ta reda på om någon förändrad effekt kan fås gällande bränsleförbrukning och emissioner då dieselolja strömmar igenom ett magnetiskt fält innan det förbränns i en Dieselmotor som driver en generator. Utrustningen som ger upphov till magnetfältet har tillhandahållits av ett kommersiellt företag. Studien består av två delar, en teoretisk del och en praktisk del. I den teoretiska delen presenteras tidigare vetenskapliga studier inom ämnet samt hur tillverkaren av utrustningen menar att tekniken fungerar. I den praktiska delen har tester gällande rökgasemissioner och bränsleförbrukning gjorts.

Optimering av kylsystem för laddluft, Bandvagn S10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar ett antal fordon för den militära marknaden, däribland två bandvagnstyper varav den ena, Bandvagn S10 behandlas i detta examensarbete. Drivkällan hos BvS10 består av en sexcylindrig Dieselmotor med en slagvolym på 5.9 liter från den brittiska tillverkaren Cummins. Denna motor överladdas med hjälp av en turbo och luften kyls därefter med hjälp av en laddluftkylare. Genom att använda en laddluftkylare införs ett tryckfall i systemet. Det befintliga tryckfallet är för stort enligt motortillverkarens specifikationer.

Slutväxel HFT : Konstruktionskoncept för banddriven skotare

Sveriges samlade skogsindustriföretag förutspår en förlust av marknadsandelar, eftersom man inte lyckas hålla samma tempo på produktionen som många andra länder. En orsak till detta är att skogsmaskinerna är för långsamma. Skotarna, vars uppgift är att förflytta virket från avverkningsplatsen till en uppsamlingsplats, bär en stor del av skulden. De hinner inte transportera virket tillräckligt snabbt. För att råda bot på detta ska en ny typ av skotare utvecklas, vars plattform inspireras av försvarsteknologi.

VVA-strategier för avgastemperaturhöjning på en HD-Dieselmotor

Regulations on the exhaust emissions of HD-diesel engines are becoming more and more stringent, and therefore, emission after-treatment systems are commonly used. These systems rely on catalytic conversion of NOx,CO , and HC emissions, and are thus dependant on temperature. At low load of the engine, exhaust temperatures are not sufficient for the after-treatment components. Therefore, means to increase the exhaust temperature while maintaining low emissions and fuel consumption are needed.The focus of this project has been to develop strategies for the lift profiles of exhaust and intake valves in the engine, with the goal to raise exhaust temperature in combination with low emissions and fuel consumption. The strategies have been tested in a single-cylinder research engine equipped with a hydraulic variable valve actuation system.

Adaptiv varvtalsstyrning vid användning av en lastbils kraftuttag

Med ett växande fokus på ett långsiktigt hållbart samhälle som tar ansvar för miljönsträvar fordonstillverkare efter att sänka energiförbrukningen på sina fordon. Dettaarbete behandlar hur man kan sänka bränsleförbrukningen för lastbilar medpåbyggnader. En påbyggnad kan t.ex. vara en kran, en lastväxlare eller enbetongpump. En metod för att sänka energiförbrukningen är att sänka det varvtal somlastbilens Dieselmotor arbetar vid.

Torsionsanalys av vevaxeln kamaxeln och motortransmissionen på Scanias D12: a

Syftet med examensarbetet är att ta fram en modell för torsionssvängningar i systemet vevaxel, motortransmission och kamaxeln på SCANIA's 12 liters Dieselmotor DC1201. Det höga gastrycket och injektortrycket på SCANIA's Dieselmotorer ger upphov till stora moment på både vevaxeln och kamaxeln. Dessa moment varierar kraftigt med tiden och skapar torsionssvängningar hos de båda axlarna samt hos motortransmissionen. Modellen som presenteras är linjär och av frekvens respons typ, den beskriver förloppet i fortvarighet. Axlarna och transmissionen är diskretiserade med totalt 37 frihetsgrader.

Adaptiv varvtalsstyrning vid användning av en lastbils kraftuttag

Med ett växande fokus på ett långsiktigt hållbart samhälle som tar ansvar för miljön strävar fordonstillverkare efter att sänka energiförbrukningen på sina fordon. Detta arbete behandlar hur man kan sänka bränsleförbrukningen för lastbilar med påbyggnader. En påbyggnad kan t.ex. vara en kran, en lastväxlare eller en betongpump. En metod för att sänka energiförbrukningen är att sänka det varvtal som lastbilens Dieselmotor arbetar vid.

1 Nästa sida ->