Sök:

Adaptiv varvtalsstyrning vid användning av en lastbils kraftuttag

Med ett växande fokus på ett långsiktigt hållbart samhälle som tar ansvar för miljönsträvar fordonstillverkare efter att sänka energiförbrukningen på sina fordon. Dettaarbete behandlar hur man kan sänka bränsleförbrukningen för lastbilar medpåbyggnader. En påbyggnad kan t.ex. vara en kran, en lastväxlare eller enbetongpump. En metod för att sänka energiförbrukningen är att sänka det varvtal somlastbilens dieselmotor arbetar vid. Vid lägre varvtal jobbar motorn oftast mereffektivt och en mindre del av motorarbetet försvinner då i förluster, dock kan intemotorn belastas lika hårt. Varvtalet kan i vissa situationer sänkas under drift avpåbyggnaden. Mellan drift då applikationen väntar på användarens kommando kanvarvtalet alltid sänkas så att energiförbrukningen sjunker.För att veta när varvtalet ska sänkas används en signal från motorn som anger vilketlastmoment som motorn jobbar mot. Vid låg last sänks varvtalet och bränsle kansparas, vid hög last höjs varvtalet för att kunna möta det pålagda momentet.Fältstudier har genomförts för att kunna undersöka vilka typer av lastbilspåbyggnadersom skulle kunna ha nytta av en funktion som sänker varvtalet när lasten är låg.Under arbetet har även uppskattningar över hur mycket bränsle som skulle kunnasparas om varvtalet sänks mellan operationerna med påbyggnaden gjorts. Resultatetpekar på att det i många fall går att spara bränsle genom att sänka motorns varvtal dålastbilens påbyggnad inte används. De visar också på att det inte går att spara bränslemed denna metod i de fall där föraren sitter kvar i hytten underpåbyggnadsanvändningen.

Författare

Adam Claesson

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..