Sök:

Sökresultat:

770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 28 av 52

LÀrstilar & undervisningsmetoder - teoretiska lÀrare vs. praktiska lÀrare i teoriundervisning pÄ praktiska program

I denna studie anvÀnds en kvantitativ metod i form av enkÀtstudie som Àr till för att ta reda pÄ karaktÀrsÀmneslÀrares och kÀrnÀmneslÀrares undervisningsmetoder. Studien har genomförts pÄ gymnasieskolan dÀr författarna arbetar. För att fÄ ut mer av enkÀtmetoden sÄ ges de responderade möjlighet till att kommentera kring sina tankar pÄ varje frÄga. Syftet med studien var att ta reda pÄ eventuella skillnader och likheter mellan karaktÀrsÀmneslÀrarna och kÀrnÀmneslÀrarna pÄ skolan. I litteraturgenomgÄngen redovisas centrala begrepp, tidigare forskning, förhÄllanden som styr inlÀrningen och olika undervisningsmetoder.

Elevers uppfattning om Facebook som pedagogiskt verktyg

Mot en bakgrund av bland andra Vygotskijs teori om lÀrande via interaktion och samtal undersöker uppsatsen hur ett didaktiskt verktyg för anvÀndandet av Facebook kan se ut. Verktyget utarbetades utifrÄn tidigare forskning och teorier inom omrÄdet. Delarna av verktyget uppmanar elever att anvÀnda en Facebookgrupp för lÀrarkontakt, diskussion, fildelning och Äterkoppling. Uppsatsen granskar Àven gymnasieelevers reaktion pÄ verktyget vid undervisning och utvÀrdering. I vÄra intervjuer och enkÀter framkommer att Facebook i skolan uppskattas olika beroende pÄ hur stort behov eleverna har av kontakt med lÀraren utanför klassrummet men Àven att det finns hinder för att anvÀnda Facebook i skolsammanhang.

UtvÀrdering, mÄlstyrning och konkurrens : en kritisk granskning av tester och betygssÀttning i gymnasieskolan

Arbetet utgör en litteraturundersökning avseende utvÀrdering och styrning av dagens svenska gymnasieskola. Perspektivet Àr kritiskt granskande och intresset för frÄgorna har vÀckts genom egna erfarenhet som gymnasielÀrare.Centralt för sambanden mellan mÄlstyrning, konkurrens och utvÀrdering Àr förstÄelsen för tester och utvÀrdering, avseende testmetodik, tolkning av testresultat och pÄverkan pÄ den pedagogiska processen, samt förutsÀttningarna för att mÄlstyra den pedagogiska verksamheten i skolan.I syfte att erhÄlla ett brett perspektiv pÄ tester och utvÀrderingar, har tvÄ vitt skilda omrÄden nÀrmare studerats. Dessa har valts sÄ att det ena (testning av Àmneskompetens och betygssÀttning) utgör en relativt formaliserad testning av specifika Àmneskunskaper, som regelbundet utvÀrderas; medan det andra (utvÀrdering av den gemensamma vÀrdegrunden) utgör ett Àmnesövergripande omrÄde, vars testning inte Àr formaliserad och inte sker regelbundet.Genom att undersöka hur utvÀrdering sker inom tvÄ olika och vitt skilda omrÄden, har generella slutsatser dragits rörande de komplexa sambanden mellan mÄlstyrning, konkurrens och utvÀrdering.NÄgra slutsatser som dras Àr att det föreligger en samverkan mellan mÄlstyrning, utvÀrdering och konkurrens, samt att tolkningsutrymmet i betygskriterierna i kombination med en press för högre betyg, Àr en orsakskombination som kan förklara den rÄdande betygsinflationen..

IdrottslÀrares syn pÄ sin yrkesroll i förÀndring

I dagens samhÀlle debatteras det kring Àmnet Idrott och hÀlsa dÄ medvetenheten runt Àmnets betydelse har ökat. Detta har medfört att det har pÄvisats flera brister Àn tidigare. De brister som framgÄtt har sÄledes lett till att idrottslÀraren fÄtt en allt mer kritiserad yrkesroll. Denna studie har som syfte att undersöka idrottslÀrares uppfattning av den egna yrkesrollen idag samt att ta reda pÄ om och hur de uppfattar att yrkesrollen har förÀndrats och kommer att förÀndras över tid. Studiens resultat har insamlats genom kvalitativa djupintervjuver dÀr respondenterna har valts ut för att representera olika lÀrargenerationer.

LÀrares lÀrstilar

Undervisningen i skolan bedrivs ofta utifrÄn "förmedlingspcdagogik", vilket kan göra undervisningen begrÀnsad, ur bÄde elevens och lÀrarens synvinkel. MÄnga elever nÄr inte upp till skolans uppstÀllda mÄl. För att hjÀlpa elever i sitt lÀrande, menades i uppsatsen, att anvÀndandet aven lÀrstilsteori kan vara ett sÀtt och om lÀrare Àr medvetna om sin lÀrstil kan det vara en faktor som pÄverkar elevers lÀrande positivt. Syftet med uppsatsen var att kartlÀgga vilka lÀrstilar svensklÀrare har i Ärskurs 6-9 och gymnasiet. Syftet var dessutom att belysa olika undervisningsmetoder som Àr lÀmpliga inom respektive lÀrstil.

En-till-En En undersökning om lÀrare och elevers uppfattningar kring datorbaserat lÀrande

I denna studie ville jag ta reda pĂ„ hur datorn som pedagogiskt verktyg kan förĂ€ndra eller förbĂ€ttra undervisningen. Skulle datorn kunna vara ett kreativt redskap som gör att undervisningen blir effektivare och roligare eller Ă€r den ett distraktionsmoment? Vad anser pedagogerna och eleverna om datorernas effekt i undervisningsmiljöerna? För att fĂ„ svar pĂ„ dessa frĂ„gor valde jag bĂ„de en kvalitativ och kvantitativ metod. I den kvalitativa delen intervjuade jag fyra pedagoger och i den kvantitativa delen samlade jag in information frĂ„n sĂ„ gott som samtliga skolans elever via en webb-baserad enkĂ€tundersökning. I denna undersökning kom jag fram till att eleverna Ă€r medvetna om datorns distraktionsmoment. Över 50% uppgav att de gjorde annat Ă€n skolarbete pĂ„ datorn vid varje lektion.

Matematik genom estetiska lÀrprocesser : En fallstudie om hur pedagoger arbetar med matematik pÄ en Reggio Emilia förskola

AbstraktDet hÀr arbetet grundar sig pÄ en fallstudie utförd pÄ en Reggio Emilia inspirerad förskola. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar med matematik genom estetiska lÀrprocesser inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Som bas för studien har vi anvÀnt lÀroplan för förskolan, Lpfö98 (skolverket, 2010) och teorier som berör matematik, estetiska lÀrprocesser samt didaktik. De metoder vi har anvÀnt i syfte att besvara vÄra problemformuleringar Àr kvalitativa intervjuer och observationer. Intervjuerna har genomförts med fyra pedagoger varav en Àven har ett utökat ansvar som ateljerista. Denna roll har en betydelsefull inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi.

AnstÀlldas upplevelser av empowerment : En forskningsöversikt

Empowerment har blivit ett allt vanligare begrepp för att beskriva olika typer av försök att ge anstÀllda i organisationer ökat inflytande, ökat ansvar och/eller mer sjÀlvbestÀmmande. En vital förutsÀttning för ett lyckat utfall av en empowermentsatsning Àr upplevelserna hos de anstÀllda.Detta Àr en forskningsöversikt med syfte att analysera hur empowerment upplevs av "the empowered" samt vilka faktorer i organisationen det Àr som pÄverkar dessa upplevelser. Detta sker genom en komparativ analys gjord utifrÄn fem fallstudier utförda i organisationer och branscher dÀr empowermentsatsningar genomförts.En tydlig aspekt som framkommit Àr att empowermentsatsningar inte automatiskt fÄr ett positivt utfall. Olika sÀtt att genomföra empowerment fÄr olika konsekvenser och upplevs pÄ olika sÀtt av de anstÀllda i organisationen. En lyckad insats kan exempelvis göra att de anstÀllda kÀnner sig mer involverade i organisationen, att nya ansvar och arbetsuppgifter upplevs som en utmaning, att de kÀnner att deras insatser Àr betydelsefulla och att de kan vara stolta över vad de bidrar med.

NÄgra idrottslÀrares skilda syn pÄ Àmnet Idrott & hÀlsa : En kvalitativ studie utförd bland gymnasielÀrare

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vad fem olika idrottslÀrare pÄ gymnasienivÄ har för syn pÄ skolÀmnet Idrott och hÀlsa samt vilka förutsÀttningar de har för att kunna förmedla kursinnehÄllet till eleverna. De kvalitativa metoderna intervju och observation anvÀnds i studien. LÀrarna i studien Àr alla behöriga idrottslÀrare som arbetar pÄ gymnasieskolor. Ett annat omrÄde för fokus Àr hur lÀrarna leder kunskapsutvecklingen hos eleverna och vilka kunskaper de prioriterar att hinna lÀra ut. Idrott och hÀlsa Àr ett Àmne vars identitet inte Àr helt faststÀlld och kunskapsinnehÄllet Àr inte sÄ tydliggjort.

Ungdomstinget: en kvalitativ studie om ungdomsinflytande och lÀrande

Vi har valt att genomföra en studie om Ungdomstinget med fokus pÄ inflytande och lÀrande. Syftet med detta arbete Àr att undersöka ungdomarnas egen syn pÄ lÀrande om inflytande, genom sitt arbete med Ungdomstinget i förhÄllande till skolan. Detta har vi undersökt genom kvalitativ metod med intervjuer som vÄrt frÀmsta undersökningsinstrument. Vi har intervjuat fem ungdomar ifrÄn Samordningsgruppen pÄ Ungdomstinget samt en av grundarna till tinget. VÄra slutsatser blev att Ungdomstinget betyder vÀldigt mycket för de aktiva ungdomarna men att det behövs fler medverkande ungdomar pÄ tinget.

Kostdebatten mellan Livsmedelsverket och lÄgkolhydratkostföresprÄkare (LCHF)

Wind Hanna (2009) Kostdebatten mellan Livsmedelsverket och lÄgkolhydratkostföresprÄkare (LCHF). C-uppsats i pedagogik, Institutionen för Pedagogik, Didaktik och Psykologi, Högskolan i GÀvle.  Kostdebatten mellan Livsmedelsverket och lÀkaren Annika Dahlqvist har de senaste tvÄ Ären fÄtt stort utrymme i media. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att med inspiration frÄn diskursanalys beskriva och förklara dels Annika Dahlqvists kritik mot Livsmedelsverkets kostrÄd och hur Livsmedelsverket bemöter kritiken, dels hur parterna framstÀlls i ett urval medieartiklar. Sex artiklar togs fram genom sökning pÄ Google och Livsmedelsverkets hemsida.

Att sprÄka om sprÄket : En analys av sex elevers gruppsamtal om sprÄkfrÄgor

Detta arbete bygger pÄ videoinspelningar av samtal, dÀr tvÄ elevgrupper löste vardera tvÄ uppgifter inom ramen för gymnasieskolans kurs svenska A. Syftet Àr att undersöka hur gruppsamtal kring sprÄkliga frÄgor fungerar och hur eleverna anvÀnder i sprÄksammanhang adekvata fackuttryck.Den teoretiska bakgrunden utgörs av Lev Vygotskijs sprÄksyn och begreppet nÀrmaste utvecklingszon samt en sociokulturell uppfattning om sprÄket som medierande verktyg för att uttrycka vÄr bild av omvÀrlden. GrundlÀggande Àr att individens sprÄkutveckling sker genom kommunikation och samspel.Som analysverktyg fungerar teorier om samtalsstilar och skapande av gemensam mening. SÀrskild uppmÀrksamhet Àgnas Ät hur eleverna försöker skapa en fungerande kommunikation genom att anvÀnda stringenta uttryck i form av facksprÄk.Analysen visar att eleverna, Àven dÄ de Àr orienterade mot gruppen och mot uppgiften och med en asymmetrisk och samarbetande samtalsstil, brister i effektivitet dÄ de inte anvÀnder ett gemensamt fungerande facksprÄk. I frÄga om en av de tvÄ uppgifter som eleverna arbetade med, valde eleverna helt enkelt en diskurs som möjliggjorde en privat kod.Arbetet belyser didaktiska problem i förhÄllande till uppgiftskonstruktion och undervisningens organisation och föreslÄr framtida forskning om elevers sprÄkliga diskurs..

Tillvaratagande av kompetens i samband med fyrtiotalisternas pensionsavgÄngar - betraktat ur ett tolkande perspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur kompetens kan tillvaratas pÄ bÀsta sÀtt i samband pensionsavgÄngar och nyanstÀllningar. Kompetens har i uppsatsen betraktats ur ett tolkande perspektiv, vilket i korthet innebÀr att en persons kompetens ses som beroende av dennes förstÄelse inför sitt arbete. Vidare vilar denna uppsats pÄ följande grundantaganden; verkligheten utgörs av subjektiv förestÀllning, kunskap Àr socialt konstruerad samt att lÀrande sker genom samspel. För att besvara uppsatsens syfte har en empirisk undersökning av kvalitativ karaktÀr gÀllande ett antal ingenjörers förstÄelse inför sitt arbete pÄ VA-verket i Malmö genomförts. Intervjuer med pensionsaktuella samt relativt nyutexaminerade ingenjörer visade att skillnaderna i de mer respektive mindre erfarna ingenjörernas förstÄelse och dÀrmed kompetens, i första hand grundade sig i deras olika grad av erfarenhet frÄn yrket.

Looparna som en vÀg mot utveckling : en empirisk studie av organisationens kompetensutvecklingsstrategier

Bakgrund: Kunskapsintensivt arbete utgör en allt större del av nÀringslivet idag. Morgondagens vinnare blir de företag med den mest kompetenta personalen. Organisationen som ligger till grund för detta arbete stÄr inför en omfattande förÀndring som en del av organisationens strategi för att uppnÄ en lÄngsiktig konkurrenskraft. För att möjliggöra detta krÀvs en kompetensutvecklingsstrategi som Àven den premierar lÄngsiktighet.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att arbeta fram förslag till utveckling av organisationens strategier för kompetensutveckling. Huvudsyftet Àr uppdelat i tre delsyften:- Hur kan organisationen öka individens motivation att utvecklas i enighet med organisationens behov och mÄl- Vad kan göras för att frÀmja organisatoriskt lÀrande inom grupperingen- Vad kan göras för att frÀmja det individuella lÀrandet i arbetet inom grupperingenMetod: Arbetet Àr genomfört med ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt i form av en empirisk studie.

Kommunikation vid förÀndring: En empirisk studie om anstÀlldas uppfattning av kommunikation vid organisationsförÀndring

I en förÀnderlig omvÀrld Àr det nödvÀndigt för organisationer att utvecklas och förÀndras för att delta i samhÀllets utveckling. Vid en förÀndring Àr det viktigt för ledningen att anvÀnda sig av kommunikation som ett redskap för att öka möjligheten att uppnÄ en framgÄngsrik förÀndring.Syfte: Studiens syfte Àr att med utgÄngspunkt i en empirisk studie, avseende anstÀlldas uppfattning av kommunikation mellan ledning och anstÀllda vid ett förÀndringsarbete, vidareutveckla en analysmodell för organisationsförÀndring.Metod: Den metod som anvÀnts i studien Àr av kvalitativ karaktÀr och bestÄr av intervjuer av anstÀllda som har varit med om olika förÀndringar inom olika organisationer.Resultat: Genom den empiriska undersökningen tillsammans med teorigenomgÄngen visar resultaten att en organisationsförÀndring medför olika reaktioner, bÄde positiva och negativa, hos de anstÀllda. Studiens resultat visar Àven att det Àr viktigt att anvÀnda sig av en kommunikationsstrategi genom hela förÀndringsprocessen. Med hjÀlp av denna strategi kan de anstÀlldas negativa reaktioner reduceras och de positiva förstÀrkas. Vidare framgÄr det i resultatet att individen i en organisation har en avgörande roll för hur effektiv förÀndringsarbetet blir.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->