Lärares lärstilar
Undervisningen i skolan bedrivs ofta utifrån "förmedlingspcdagogik", vilket kan göra
undervisningen begränsad, ur både elevens och lärarens synvinkel. Många elever når inte upp
till skolans uppställda mål. För att hjälpa elever i sitt lärande, menades i uppsatsen, att
användandet aven lärstilsteori kan vara ett sätt och om lärare är medvetna om sin lärstil kan
det vara en faktor som påverkar elevers lärande positivt. Syftet med uppsatsen var att
kartlägga vilka lärstilar svensklärare har i årskurs 6-9 och gymnasiet. Syftet var dessutom att
belysa olika undervisningsmetoder som är lämpliga inom respektive lärstil. För att kartlägga
svensklärares lärstilar har lärstilsteorin The Dunn & Dunn Learning Style Model och teorins
analysinstrument; stilenkäter använts. Av enkätens olika stildrag redovisades de fyra
sinnesmodaliteterna; det visuella, det auditiva, det taktila och det kinestetiska och en
redogörelse för visuella och auditiva lärstilars metodiska inslag, matchande taktil och
kinestetisk lärstil gjordes. Resultatet i undersökningen visade att flest svensklärare har visuell
lärstil och att många även har en auditiv lärstil och det är fler lärare som har taktil lärstil i
jämförelse med kinestetisk. Då den vanligaste undervisningspedagogiken i skolan stimulerar
auditivt och visuellt, och de flesta lärarna i underökningen har visuell och auditiv lärstil kan
det innebära att många svensklärare i undersökningen undervisar så som de själva lär sig.