Sök:

Ungdomstinget

en kvalitativ studie om ungdomsinflytande och lärande


Vi har valt att genomföra en studie om Ungdomstinget med fokus på inflytande och lärande. Syftet med detta arbete är att undersöka ungdomarnas egen syn på lärande om inflytande, genom sitt arbete med Ungdomstinget i förhållande till skolan. Detta har vi undersökt genom kvalitativ metod med intervjuer som vårt främsta undersökningsinstrument. Vi har intervjuat fem ungdomar ifrån Samordningsgruppen på Ungdomstinget samt en av grundarna till tinget. Våra slutsatser blev att Ungdomstinget betyder väldigt mycket för de aktiva ungdomarna men att det behövs fler medverkande ungdomar på tinget. Ungdomarna saknade också en fortsatt utveckling av tingets arbete. Detta för fortsatt personlig utveckling och för att inte söka sig till andra forum. Hos de ungdomar vi intervjuade fanns det en frustration och besvikelse för att det Politiska programmet för unga i Lund röstades ner. Ungdomarna känner en stor dubbelmoral från politikerna, då ungdomarna ändå "tror" att de kan påverka. Men de kan inte ge några konkreta exempel på vad de faktiskt har haft för sorts inflytande i kommunen. Vi anser att en av anledningarna till att Ungdomarna inte är medvetna om de har något inflytande eller inte beror på att målet som Ungdomstinget är byggt på är för vagt. När målet inte är tydligt nog, så vet varken ungdomarna eller politikerna hur de ska jobba för att ungdomarna ska ha det inflytande som det sägs att ungdomarna borde ha.

Författare

Jessica Gullberg Anna Rosvall

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..