Sök:

Sökresultat:

41 Uppsatser om Det magiska tänkandet - Sida 2 av 3

Arbetets betydelse för varslade individer : Utanfo?rskap,Gemenskap och va?gen tillbaka till arbetsmarknaden

Tidigare forskning visar pa? arbetets betydelse fo?r ma?nniskan och att arbetslo?shet riskerar att bidra till utanfo?rskap, ha?lsofo?ra?ndringar etc. Syftet med denna uppsats a?r att se pa? varslades personers tillvaro. Hur fo?ra?ndras den sociala gemenskapen och skapas det otrygghet vid varsel? Hur pra?glas informanternas framtidssyn av varslen? Va?rt teoretiska ramverk som anva?nds i denna uppsats a?r stigma/normer, gemainschaft/gesellschaft, deprivationsteori samt identitetsskapandet.Genom sex semistrukturerade djupintervjuer har underso?kningen genererat teman som utanfo?rskap, arbetets betydelse samt va?gen tillbaka och framtiden.

Ett sandkorn inneh?ller kungariken ? eller inte C.G. Jungs svarta b?cker i ljuset av brottet med Freud

Carl Gustav Jung started to write his Black books, in which he saw himself analyzing unconscious fantasies, during the same time that he leaved the psychoanalytical movement and broke off his personal relations with Sigmund Freud. This thesis sees the interpretation of these books through a wider contextualization. The purpose is to contribute to the understanding of the breakup between the two. The therapeutic work will be highlighted where the black books will be seen through the lens of three of Jung?s more known patients as well as through the interest in mythology and fantasy that Jung showed during this time.

Barn och musik i magiska möten

Sammandrag VÄr uppfattning Àr att barns spontana lekfulla musikutforskande i sin ljudliga form inte alltid fÄr utrymme och gehör hos oss vuxna. För att utveckla mer kunskap om detta vill vi i en institutionell kontext studera och analysera processen frÄn barns utforskande och spontana musikproducerande till en produkt som kan reproduceras genom musikvideoskapande. Studiens bÀrande stolpar Àr inspirationskÀllor, aktörskap samt möjliggörande. Under arbetets gÄng har vi sett olika inspirationskÀllor som kunnat pÄverka barnen i deras skapande process av en musikvideo. Vi har huvudsakligen utgÄtt frÄn BjÞrkvolds (2005) teori om spontansÄng nÀr vi analyserat barnens musikskapande.

Böckers magiska kraft - lÀsstunder i förskolan

Uppsatsens syfte Àr att undersöka och synliggöra hur förskollÀrare anvÀnder sig av barnlitteratur i förskolan. Den visar pÄ vilka sÀtt förskollÀrare arbetar med barnlitteratur och hur lÀsstunder planeras samt vilken roll barnlitteraturen har i förskolan och vilken betydelse det kan ha för barns utveckling, fokuserat pÄ den sprÄkliga utvecklingen. I den empiriska metoddelen har semistrukturerade intervjuer tillÀmpats. Intervjuerna har gjorts pÄ sex olika förskolor i olika kommuner och informanterna Àr verksamma förskollÀrare. Analysen visar att det finns ett intresse för barnböcker pÄ samtliga förskolor och att barnlitteratur anvÀnds i varierad mÀngd.

Hur professionella skÄdespelare beskriver sin yrkesverksamhet

Att vara skÄdespelare Àr ett yrke som krÀver stort engagemang, bÄde fysiskt och psykiskt. SkÄdespelaryrket sker i en kreativ process som bygger pÄ samarbete och gemenskap. TeaterförestÀllningar Àr magiska ögonblick som inte gÄr att reproducera. Forskning kring skÄdespelares yrkesverksamhet Àr begrÀnsad. Syftet med denna studie var att undersöka hur professionella skÄdespelare beskriver sin yrkesverksamhet.

Kjoltyg och magiska skönhetsunder: en jÀmförande diskursanalys av hur journalisterna pÄ Slitz och Veckorevyn representerar kvinnan

The purpose of this study is to compare how the male journalists of the Slitz magazine and the female journalists of Veckorevyn represent the female sex. Slitz is dominated by sensual, sexy pictures of women. The texts describe the women on the basis of the journalists opinions. The women themselves do not get the same opportunities as the journalists to tell the readers who they are. Slitz magazine objectify women, they seem to be aware of it and do not hide their purpose.

Lekfullt lÀrande och magiska rytmer? : Erfarenheter frÄn en resa till byn Berefet i Gambia

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur musik anvÀnds och lÀrs ut i den lilla byn Berefet i Gambia. Under ett första besök i byn tyckte vi oss nÀmligen se att barn och vuxna musicerade med stor glÀdje och kunskap. Anledningen till Àmnesfokus var att vi ville hitta vÀgar till ett mer naturligt och glÀdjefyllt sÀtt att undervisa som musiklÀrare hÀr i Sverige.Undersökningen har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med tre lÀrare och tre andra invÄnare i byn. Svaren har vi sedan analyserat utifrÄn ett musiketnologiskt perspektiv och jÀmfört med vad andra forskare och författare inom musiketnologi och pedagogik har kommit fram till.Resultatet visar pÄ att det vardagliga musicerandet i Berefet inte Àr sÄ utbrett som det verkar vid en första anblick. Det visar sig att barnen i byn i första hand lÀr sig och övar upp sina musikaliska kunskaper i sin hemmiljö, och att de dÄ lÀr sig av Àldre slÀktingar och familjemedlemmar..

Sagostundens tidlösa rum? : En litteraturanalys av metodhandboken Magiska Fingrar: sagostunder för dagens barn

The purpose of this two years masterŽs thesis in Archive, Library and Information Museum science is to examine the ideas about children and childhood which have an influence on the storytime at public libraries. The material on which this thesis is based, is a methodbook which is aimed to develop the storytimes and those picture books that are recommend in the methodbook. The theoretical points of departure are discourse analysis and childhood sociology. The concepts of being and becoming are frequently used when analyzing the methodbook. Other theoretical points of departure are the combination of narratologi, semiotics and hermeneutics, which are also used when analyzing the picture books.The result indicates that the storytime, recommended in the methodbook, is based on the idea of a timeless culture of childhood - where the "modern child" including the media used today - is left out. Concepts as nostalgia and pedagogy are tightly connected.

Den Stilistiska Tove Jansson En stilanalys av Bildhuggarens dotter & Det osynliga barnet och andra berÀttelser

Syftet med min uppsats Àr att granska Tove Janssons stilistiska drag i hennes sÀtt att skriva ur ett barns perspektiv. UtifrÄn mitt undersökningsmaterial vill jag belysa en stor förÀndring mot vuxenförfattarskapet i Tove Janssons sÀtt att skriva. Jag vill med med min analys utröna hur Tove Jansson gestaltar barnets upplevelse av tillvaron: det mytiska och magiska mitt i vardagen, spÀnningen mellan trygghet, skrÀck och den grÀnslösa fantasin. Min uppsats Àr uppdelad i tvÄ delar. I den empiriska analysen förklarar jag begrepp och termer ur kunskapsmÀssigt etablerade teorier, som Àr relevanta för min senare analys.

Brittisk bekÀmpning av Mau Mau : hade fransk upprorsbekÀmpningsteori fungerat?

Mau Mau var en illegal upprorsmakande organisation i Kenya, sprungen ur det Afrika frÀmjande partiet Kenya African Union under mitten av 1900-talet dÄ Kenya var en brittisk koloni. Mau Maus anhÀngare kom frÄn den etniskt kenyanska folkgruppen kikuyu som medelst vÄld ville uppnÄ mÄlet att skapa ett kikuyukontrollerat Kenya fritt frÄn vita européer. Britternas svar pÄ Mau Mau blev upprorsbekÀmpning vilken av britterna anses lyckad och prÀglades av deportering av civila. Undersökningen besvarar frÄgan huruvida Galulas teori om upprorsbekÀmpning hade varit tillÀmpbar pÄ konflikten i Kenya genom en fallstudie pÄ britternas agerande utifrÄn Galulas teori. För att identifiera likheter och skillnader mellan empiri och teori anvÀnds textanalys samt Gordon McCormicks Magiska Diamant som ett analys- och operationaliseringsverktyg.

Synligt lÀrande i musik

Hur upplever vi former och fa?rger na?r de flyttas fra?n ett papper till ljusprojektioner? Det ha?r a?r en av fra?gorna jag ville fa? svar pa? na?r jag bo?rjade med detta projekt. Allting utmynnade sig i en studie jag valt att kalla fo?r, Ljusprojektioner och ra?nder. Det a?r ett experimenterande arbete da?r former, mo?nster och den upplevda erfarenheten av dem har underso?kts ur ett fenomenologiskt perspektiv.

Samisk schamanism och fornskandinavisk sejd : En jÀmförande studie

Det har funnits en speciell mytisk bild av den fornskandinaviska mytologin sedan romantikens fantasifulla epok. Det ges ofta en bild som beskriver gudar och mÀnniskors samspel pÄ ett lekfullt sÀtt. Schamanismen har med sin annorlunda vÀrldsbild stÄtt för nÄgot exotiskt men samtidigt skrÀmmande. I uppsatsen ges en beskrivning av fornskandinavisk sejd och samisk schamanism och en jÀmförelse mellan dessas likheter och skillnader. Genom att söka svar i bÄde den poetiska och prosaiska Eddan, samt Heimskringla söker författaren komponenter för att beskriva det magiska fenomenet sejd.

Det magiska biblioteket: Rollspelares uppfattning om bibliotek

The aim of this thesis was to examine how role players experiences libraries and if the libraries are or can be an arena for activities that involves role play. A public library exists for everyone, but could nevertheless be viewed as a female sphere where women both borrow more books and visit the libraries program activities to a larger extent, compared to men. I asked the question whether men?s reason for choosing a different venue for information and culture was related to the libraries not being able to satisfy their needs. The theory of the thesis was Dorte Skot-Hansen, Casper Rasmussen Hvenegaard and Henrik Jochumsens model that states that the libraries can have four different functions and act as a venue for meetings, knowledge, inspiration and experiences.

Boteformelns överlevnad frÄn förkristen tid : magiska ord och handlingar mot vrickad och bruten fot

Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ hur trollformler kan överleva flera Ärhundraden. Jag har studerat en formel som botar vrickning eller brott pÄ ben och bygger pÄ ett muntligt berÀttande. För vidare resultat har jag tagit med historiska skeenden för att kunna se vad som har pÄverkat dess överlevnad. Jag har Àven tittat pÄ ritualerna och magin kring boteformeln. Dessutom ifrÄgasatte jag om besvÀrjelsen var en magisk eller en religiös handling.

En vÀrdegrundsanalys av fyra skönlitterÀra lÀromedel

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka vÀrden som kan utlÀsas i fyra skönlitterÀra lÀromedel för mellanstadiet samt hur dessa vÀrden överensstÀmmer med den vÀrdegrund som framhÄlls i Lgr 11. För att uppfylla syftet besvaras följande frÄgestÀllningar: Vilka vÀrden relaterade till demokrati, mÀnskliga rÀttigheter, jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn, mÄngkulturalism samt respekt för vÄr gemensamma miljö kan urskiljas i undersökta lÀromedels historia? Hur stÀmmer de vÀrden som gÄr att utlÀsa i de undersökta lÀromedlen överens med den vÀrdegrund som framhÄlls i Lgr 11? Dessa besvaras med hjÀlp av litteraturanalys som metod. Resultatet kopplas till Lgr 11 samt relevant litteratur rörande vÀrdegrund, demokrati, mÀnskliga rÀttigheter, jÀmstÀlldhet mellan kvinnor och mÀn, mÄngkulturalism samt respekt för vÄr gemensamma miljö.I resultatet framkommer det att de vÀrden som kan utlÀsas i de undersökta lÀromedlen i flera avseenden inte överensstÀmmer med den vÀrdegrund som framhÄlls i Lgr 11. DÀrför bör sÄdana lÀromedel bearbetas genom reflektion och diskussion rörande vÀrden och vÀrdegrund av lÀrare och elever..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->