Sök:

Sökresultat:

227 Uppsatser om Designer - Sida 11 av 16

Every game player is a potential game designer?

Studien är gjord för att öppna upp för användarmedverkan i designprocessen inom spelutveckling i försök att minska det antal avbrutna projekt som föreligger idag. Spelutveckling involverar för närvarande användaren sparsamt i utvecklings- processen. För att öka graden av involvering valde vi att kombinera participativ design och personas till en processbaserad arbetsmodell att undersöka. Vi beslutade oss för användning av personas eftersom fysisk användarinvolvering ej var möjlig i de inledande faserna av utvecklingsprocessen. Grunden till arbetsmodellen lades genom en litteraturstudie som sedan diskuterades i ett antal expertintervjuer.

Visual User Interface for PDAs

This report is a part of a diploma work, conducted as a part of a Master of Science degree. The diploma work consists of a preliminary study, two case studies, a user study, a paper and this report. It was created at the Linköping University for the department of Science and Technology, in cooperation with Unilever Research in the UK, and partly with the EC founded project, Smartdoc IST-2000-28137. Hand-held, mobile devices like Personal Digital Assistances (PDAs) are becoming increasingly popular in today?s wireless world.

Tidsmaskinen

!is began as a product design challenge, which stipulated broadlythat the Designer be ?inspired by a subject?, whose ideas would leaddown a path of product idea evolution. From there, the goals forthe end-product would undergo rigorous revisions, re-de#nitionand re#nement. !e end-product itself would be the result of anentire thinking process.!e subject I have chosen is: Time. I want to challenge and evenalter our conventional sense of time, using principles ofdesign.

System- och framtidsperspektiv på designprocessen och designerns roll

Syftet med det här projektet är att redovisa ett system- och framtidsperspektiv på designprocessen och industriDesignerns roll, vilket också ska resultera i en tydligare definiering och kartläggning av designprocessen samt angränsande ämnesområden.Omfattande faktainsamling gjordes därmed i form av litteraturstudier, studiebesök samt informationsökning på internet. Detta skapade sedan en god grund för kommande intervjuer. Intervjuerna genomfördes med representanter från både lärosäten och SVID samt med verksamma Designers, detta i syfte att få fram olika perspektiv och synsätt på de specificerade områdena.Baserat på informationen från faktainsamlingsfasen samt intervjuerna, gjordes en kartläggning av designprocessen med en tydligare koppling till makro- och mikromiljön samt Design Management. För att tydliggöra ytterligare sammanställdes också frågeställningar som härrör till arbetsgången.Gällande IndustriDesignerrollen valde jag att (baserat på intervjuresultatet) visualisera en bild av tänkbara framtida fokusområden och kompetenser.Jag kan konstatera att designprocessen utvecklats till att innefatta mycket mer än ?design av produkter?.

Biblioteksrummets förmedlande roll en studie av Malmö stadsbiblioteks ungdomsavdelning

This master thesis in library- and information science is about the intermediary function of the library room from an environment-psychological point of view. Young people are a group in society who often reduce their visits to the library when growing up. There are lots of reasons for this maybe more attractive activities occur outside the library doors, making the young choose not to use the library. But if the library interior is attractive in itself, and has a welcoming atmosphere, there might be a change and the young people may well choose to pay the library a visit. What is important to young people how do they want their library room to look? Our purpose is to see how the physical environment affects young people in libraries.

Säger en bild mer än 1000 ord? : En studie om skapandet av en fototeknisk metod med hjälp av 360° fotografering

Språkliga och kulturella skillnader kan leda till komplikationer i den textila tillverkningen med tanke på att kommunikationen mellan beställare och producent ibland kan missförstås. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur man, med hjälp av avancerad fotografi, kan förenkla den sömnadstekniska kommunikationen mellan producent och leverantör. Framtagningen av resultatet har gjorts med hjälp av kvalitativa intervjuer med två experter inom områdena fotografi samt produktion. Det har även utförts intervjuer med en inköpsassistent på ett stort internationellt svenskt modeföretag och en intervju med Designer/inköpare vid ett mindre företag. Det har vid sidan av intervjuer utförts experimentella observationer där framtagning av en fungerande manual för 360° fotografering har skett.

Responsiv hantering av bilder : Vad är en bästa lösning för responsiv hantering av bilder på olika enheter?

Med responsiv webbdesign skapas en design som sedan dynamiskt anpassar sig till olika enheters skärmbredder, utan att specifika Designer måste skapas för att få en anpassad layout till varje specifik enhet. De senaste åren har användandet av mobila enheter för surf på webben ökat och kraven som ställs på det mobila surfandet ökar med detta. Ett problem som uppstår med mobila enheter är att de trots sina små skärmar, använder samma högupplösta bilder som skapats för större skärmar. Detta medför att, trots omskalning av bilder för att responsivt anpassa bilden till enheten, så laddas en onödigt stor bild ned till enheten. Detta kan exempelvis p.g.a.

Anpassning till den nya webben : Riktlinjer för migration av webbsida till HTML5 och Responsive Web Design

Användandet av enheter med varierande skärmstorlek för att surfa på webbsidor ökar. Webben är således under en ständig förändring. Ansvariga för en webbsida måste därmed bestämma hur de ökade kraven som dessa olika enheter ställer ska kunna tillgodoses. Genom att använda sig av HTML5, CSS3 samt Responsive Web Design kan en webbsidas design på ett önskvärt sätt anpassas efter enhetens skärmstorlek. Denna uppsats syftar till att ge riktlinjer för att förenkla den migrationsprocess som en Designer av en webbsida förr eller senare måste ta ställning till för att kunna hantera olika enheters skärmstorlekar.

Dior - Ett lyxmodemärke i kris : - En studie i argumentens bild av händelsen

ABSTRACT The purpose of this essay has been to analyse an incident that received huge attention in the media that took place on February 24 2011 involving the famous fashion Designer John Galliano. Galliano who at the time served as a creative director at French luxury fashion house Dior hurled anti-Semitic remarks during an altercation to a couple at Paris café La Perle. We intended to do a study of the material in two parts. The primary focus of our thesis was to analyse six different newspaper articles that involved the incident. We chose to analyse three articles from Great Britain and three from the United States to get a versatile image of the incident.

Off with their heads - en uppdatering av kortlekens symbolik, hierarkier och formspråk

This project was a collaboration with Kajsa Bergström. The projected was to develop the French/English deck of cards. We replaced the knight, queen and king with the numbers 11, 12 and 13. We worked with separate aesthetics and solutions after making that common change. I worked on an idea on how to make the cards look slim, by adapting a handcrafted look, full of details.

Prototyputveckling av absolutläges- sensor

Denna rapport behandlar utvecklingen av en prototyp för en absolutläges-sensor, benämnd AOS. Arbetet är utfört på uppdrag av Electrum Automation AB som med hjälp av prototypen vill utvärdera om en skarp produkt kan tas fram genom att använda billiga sensorer främst avsedda för konsumentbruk. AOS ska kunna användas för att mäta absolut orientering, dvs. lutning och riktning i förhållande till jordens gravitation och magnetfält. Den ska kunna appliceras i tuffa och säkerhetskritiska miljöer, t.ex.

De Paard - Visions of Playtopia

Playsam in Kalmar AB are world famous for their design of the toys they sell. Together with their CEO Carl Zedig the goal was to find a new product for the company.  The process has far from been linear, I started off in one direction, got rejected, turned another way and we finally decided to create a rocking horse in a De Stijl style. At the same time taking consideration of the demands from Playsam and myself.Playsam?s products are archetypes of ordinary objects around us such as the car or the aeroplane. The company mainly produces its toys in wood and the stylized shape together with the blank painted surface has become a hallmark for them.De Stijl, the Dutch art movement containing artists, Designers and architects such as Piet Mondrian, Theo van Doesburg and Gerrit Rietveld.

En kort väntan på miljömöbler : Varför ska Ekdahls möbler göra en miljöanpassad stol?

Detta arbete har genomförts i samarbete med Ekdahls Möbler, ett företag verksamt i Småland som utvecklar och producerar möbler. Resultatet av detta projekt är att en stol för offentliga miljöer och med svanenmärkningens grundtankar och principer som ledord tagits fram. I utarbetningen av stolen anser jag att det bevisas att ett företag kommer tjäna pengar på att svanenmärka sina produkter. Kan då ett företag vinna på att svanenmärka sina produkter? I dagsläget ter det sig som marknaden för miljömedvetna möbler främst finns inom den offentliga miljön där man kan se en ökad efterfrågan efter mer miljöanpassade produkter.

Modellbibliotek över kylsystemskomponenter till Simulink

Scania är en välkänd tillverkare av tunga lastfordon och bussar. De profilerar sig som det presigefyllda valet med hög teknologinivå. För att kunna leda utvecklingen av nya funktioner och motorer måste många tester av alla system i dessa fordon göras. Till detta används provceller speciellt ordnade för specifika lastbilskomponenter och många av dessa komponenter behöver en yttre kylning under drift varför flera av provcellerna har reglerade kylsystem. Vid uppgradering av kylsystem eller nybyggnation av provceller med kylsystem finns en önskan att kunna simulera och göra tester av kylsystemet innan det faktiska kylsystemet finns på plats, för att säkerställa prestandan innan någon investering görs.

Kommunikation i Designer- Klientinteraktionen : Användning av objekt för att uppdatera Common Ground

En Designers främsta uppgift är att hitta lösningar på problem som är svårformulerade vilket kräver full förståelse för designsituationen. InteraktionsDesignern fungerar dessutom som länk mellan olika aktörer i en beställarprocess med syfte att tillgodose slutanvändarens behov, som ofta faller mellan stolarna. Avsikten med denna rapport är att studera hur interaktionsDesignern kan vara den kommunikatör som krävs. Detta har gjorts genom att titta på hur objekt används i kommunikationen mellan Designern och dess klient. Studien är gjord genom en videoanalys som tolkats utifrån Herbert H.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->