Sökresultat:
453 Uppsatser om Den främre och bakre regionen - Sida 8 av 31
Utvecklingen gÄr i en grönare riktning : En studie om ekoturismens inverkan pÄ destinationsutvecklingen i Kalmar lÀn
Det finns ett ökat medvetande om de effekter som turismen medför och för att undvika de negativa effekter som kan uppstÄ prÀglas utvecklingen alltmer av ett hÄllbart och lÄngsiktigt tÀnkande. Ekoturism Àr en form av turism som vÀxt fram med utgÄngspunkt i en sÄdan filosofi. Den innebÀr ett förhÄllningssÀtt samt Àven en utvecklingsmodell som strÀvar efter att gynna destinationen och skapa en lokal ekonomisk tillvÀxt. De principer som definierar ekoturismen kan ofta identifieras i den samtida planerings- och utvecklingsfilosofin. Studiens syfte Àr att undersöka hur de principerna kan integrera i utvecklingen pÄ en destination som Kalmar lÀn.Undersökningen utgÄr frÄn en deduktiv ansats och med en teoretisk utgÄngspunkt har jag fördjupat mig i den tidigare forskningen för att finna samband dÀr de bÄda begreppen ekoturism och destinationsutveckling kan ses integrera med varandra.
Kommunikation, hörselutredning och hörselhabilitering vid CHARGE syndrom : En litteraturstudie
CHARGE syndrom Àr ett syndrom dÀr hörselnedsÀttning Àr ett av flera kÀnnetecken. Varje bokstav i akronymen CHARGE stÄr för, det engelska namnet pÄ, en missbildning som Àr ofta förekommande vid syndromet. C stÄr för kolobom (skada i ögat), H stÄr för hjÀrtfel, A stÄr för hinder i bakre nÀsöppningen, R stÄr för tillvÀxthÀmning och utvecklingsstörning, G stÄr för missbildade könsorgan och E stÄr för öronmissbildningar. Syndromet Àr mycket ovanligt och drabbar cirka en per 5 000 - 12 000 nyfödda. De flesta med CHARGE, över 90 %, har en utvecklingsstörning.
Kylning av höger bandhylla CV90
Detta examensarbete utfördes pÄ BAE Systems HÀgglunds AB, som utvecklar och tillverkar stridsfordon. MÄlsÀttningen med projektet var att minska vÀrmeavgivningen i höger bandhylla pÄ produktserien CV90. Det förutsatte lösningar för bÄde isolering och öka luftgenomströmningen i bandhyllan. Resultatet bestÄr av konceptlösningar för de givna problemen utan fokus pÄ detaljutveckling.Inledningsvis skedde en förstudie som innebar insamling av data och information. Sedan definierades kravspecifikation och mÄlsÀttning, utifrÄn detta gjordes en analys för att identifiera problemen med den nuvarande utformningen.
Vilka faktorer avgör överlevnaden för sÄgverksindustrin i ArvidsjaursomrÄdet ?
Skogen Àr den viktigaste exportvaran för Svensk ekonomi. I de norra delarna av Sverige har mÄnga sÄgverk tvingats att lÀgga ned sin verksamhet det senaste decenniet. Vi har undersökt de tre kvarvarande sÄgverken i ArvidsjaursomrÄdet, för att se vilka faktorer som har gjort att de överlevt. Vi har anvÀnt oss av Property-Rights-teorin vars ena grundtes framhÄller att ?om inte jag utnyttjar resursen kommer nÄgon annan att göra det utan hÀnsyn till mig?.
Maskinering av bakdörr till band- och hjulfordon
Idag riktas stort fokus pĂ„ den enskilde soldatens skydd och sĂ€kerhet i krigsdrabbade omrĂ„den runt om i vĂ€rlden. BAE Systems HĂ€gglunds i Ărnsköldsvik bidrar till att skydda dessa soldater genom deras splitterskyddade fordon, bĂ„de genom skydd pĂ„ fordonen men Ă€ven genom att öka fordonens tillgĂ€nglighet och minska risken att de slĂ„s ur funktion. Företaget Ă€r idag pĂ„ vĂ€g att utveckla morgondagens terrĂ€ngfordon kallat SEP. Det nya fordonet har stort fokus pĂ„ skydd och detta bidrar till att fordonets vikt ökar. Till följd av detta blir dörrar och luckor pĂ„ fordonet tunga och ibland omöjliga att öppna och stĂ€nga för hand beroende pĂ„ vilken vinkel fordonet stĂ„r i.
Betydelsen av mötesindustrin : En studie av StockholmsmÀssan ur ett geografiskt perspektiv.
Dagens globaliserade samhÀlle illustrerar mÀnniskans levnadsmönster, dÀr fysiska avstÄnd inte lÀngre har betydelse, eftersom tekniken gör det mesta möjligt tex. gÀllande transporter och förflyttning. Trots detta Àr det personliga mötet viktigare Àn nÄgonsin. Att det personliga mötet blivit en sÄ central del i utvecklingen gynnar mötesindustrin. Denna kan delas in i olika typer av möten och tvÄ av dem som behandlas i uppsatsen Àr mÀssor och kongresser.
Att vara arbetstagare och medlem pÄ sociala medier ? problematiken med att befinna sig i en grÄzon.
Detta Àr en kvalitativ undersökning som avser att studera arbetstagares utformning av sin sjÀlvpresentation pÄ sociala medier, och vilka effekter arbetsplatsen kan ha. Med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer har vi samlat in vÄr empiri, och intervjuerna vi har genomfört har varit med anstÀllda som arbetar med IT. UtifrÄn Goffmans dramaturgiska teori, som Àr en gren av den symboliska interaktionismen, förklarar vi hur en bakre- och frÀmre region korsas pÄ sociala medier. Vi har observerat att man varken Àr privat eller offentlig pÄ sociala medier utan snarare befinner i nÄgon slags grÄzon mittemellan. Detta har bidragit till att det utformats strategier för hur man skall hantera riskerna och möjligheterna med sociala medier.
Var finns barnen? : En studie om barns delaktighet i arbetet kring Sandvikens litteraturhus för barn och unga
PÄ vÄren 2014 invigs Litteraturhuset för barn och unga ? I Sandviken för hela regionen. MÄlgruppen Àrbarn och unga, 0-18 Är. Litteraturhuset kommer att fokusera pÄ tre delar som ska utgöra helheten; denförsta Àr den lÀr- och sprÄkstimulerande miljön, den andra Àr ett kunskapscenter och den tredje Àr attLitteraturhuset ska utgöra en forskningsresurs. Under tre Ärs tid har arbetet pÄgÄtt som ett projekt, imaj 2013 beslutades att Litteraturhuset ska övergÄ i fast verksamhet.
Standardiserade vÄrdplaner : nyckeln till framgÄng? : En forskningsöversikt
Bakgrund: Ametropi, som Àven kallas refraktionsfel, Àr vanligt förekommande runt om i vÀrlden och mÄnga mÀnniskor Àr i behov av att bli korrigerade med hjÀlp av glasögon. Ametropi delas in i tre kategorier myopi, hyperopi och astigmatism.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att under en resa med hjÀlporganisationen Vision for All (VFA) till Guatemala undersöka prevalensen av refraktionsfel bland de hjÀlpsökande och jÀmföra resultatet med tidigare prevalensstudier frÄn andra delar av vÀrlden.Material och metod: Studien genomfördes i april 2014 under en resa med Vision for All till Guatemala. Under resan besöktes sju orter, tre orter runt staden Antigua Guatemala och fyra orter i regionen Petén. Befolkningen sökte sjÀlvmant till undersökningsstationerna dÀr synscreening utfördes med hjÀlp av flipprar, provlÄdor, provbÄgar och syntavlor med optotyper och Snellen E-hake. Undersökningarna utfördes av sex optikerstudenter och en legitimerad optiker.
Osteochondros hos varmblodiga travare : vÄrd i samband med operation
Osteochondros Àr en relativt vanlig sjukdom med en multietiologisk grundorsak, med Àrftlighet som den viktigaste och biomekanism som den nÀst viktigaste.NÀr fragmentet sitter pÄ ett lÀttÄtkomligt stÀlle och med operation i tid innan benbiten stÀllt till med skada har hÀsten en god prognos. Rehabiliteringstiden ligger pÄ ca 2 mÄnader och sedan kan unghÀsten eller den vuxna tÀvlingshÀsten börja trÀnas pÄ allvar och tÀvla med nÀstan lika bra resultat som en hÀst utan OCD.Det vanligaste stÀllet som drabbas av OC Àr hasleden. Föl kan fÄ lesioner som försvinner, men ingen förÀndring sker efter ca 12 mÄnaders Älder, beroende pÄ vilken led som drabbas. DÀrför Àr s.k. friröntgen onödig innan fölet blir 1 Är.Frakturer i kotleden kan antingen vara POF/Birkelandsfrakturer, eller bero pÄ trauma utan nÄgot samband med Àrftlighet m.m.
Magasin - Produktutveckling av högkapacitetsmagasin
I dagslÀget finns det ett antal tekniska lösningar pÄ hur man kan lagra ett störreantal patroner i ett magasin. Ser man till patroner av typen .22 Long Rifle, somÀr vÀrlden mest sÄlda typ av patron, finns det inga perfekta lösningar. De Àrgenerellt osmidiga och tar upp stor volym. Ett av problemen Àr patronens form,dÀr en bakre kant försvÄrar lagring av en större mÀngd patroner.I detta projekt har en ny modell av ett magasin tagit form. Genom en idé baseradpÄ ett tidigare patent, formades ett magasin med en kapacitet att lagra över 50patroner inom en begrÀnsad volym.
NulÀge och behov av cykelvÀgar: lÀngs det statliga vÀgnÀtet
i Norrbottens och VÀsterbottens lÀn
Svenska regeringen har satt ett mÄl att cykeltrafiken ska öka sin andel av det totala resandet, samt att cykeltrafiken ska bli sÀkrare. I regeringens proposition, mÄl för framtidens transporter, sÀger ett av funktionsmÄlen att förutsÀttningarna för att vÀlja kollektivtrafik, gÄng- och cykeltrafik ska förbÀttras. För att lyckas uppnÄ mÄlen kommer det bland annat krÀvas omfattande infrastrukturinvesteringar i cykelvÀgnÀten. DÀrför ska VÀgverksregionerna kartlÀgga och inventera behoven av ÄtgÀrder som finns för cykeltrafiken. För att ta reda pÄ behoven har en analys gjorts för vad tidigare gjorda inventeringar sÀger om nulÀge och behov av cykelvÀgar i Region Norr.
Pendelarmsstopp för CV 90
Under vintern 2004/2005 utförde Daniel Eriksson och Lars Jonsson detta examensarbete vid Land Systems HĂ€gglunds (LSH) i Ărnsköldsvik. LSH tillverkar markgĂ„ende militĂ€ra fordon, till exempel Stridsfordon 90. CV90 har tvĂ„ band, vardera med nio hjul. Hjulet lĂ€ngst fram drivs av motorn och det lĂ€ngst bak strĂ€cker, med hydraulik, bandet till rĂ€tt nivĂ„. De övriga sju hjulen sitter fĂ€sta i fordonskroppen via pendlande armar.
Hur ges incitament för privata aktörer att öka byggandet av hyresrÀtter?
Stockholms lÀn Àr en expansiv region vars befolkning har vuxit kraftigt de senaste Ärtiondena och kommer enligt prognoser att fortsÀtta vÀxa under en överskÄdlig framtid. Inflyttningen har inneburit att en redan hög efterfrÄgan pÄ hyresrÀtter har blivit Ànnu högre. Trots en hög efterfrÄgan sÄ Àr utbudet pÄ hyresrÀtter trögrörligt och har inte hunnit i kapp. Detta har resulterat i att det rÄder bostadsbrist i stort sett i hela regionen.Det pÄgÄr stÀndigt en debatt bland experter, politiker och aktörer pÄ fastighetsmarknaden om vad som kan göras för att ÄtgÀrda bristen pÄ hyresrÀtter i regionen.En orsak till det lÄga byggandet av hyresrÀtter Àr att privata aktörer oftast betraktar den som en olönsam investering jÀmfört med bostadsrÀtten. Detta har hÀmmat byggandet enligt flera experter.
VISION REGION
Ett projekt som visar hur MÀlardalen kan utvecklas till flerkÀrnig stadsregion. En hÄllbar stadsutveckling, med ökad nÀrhet till naturen, ett lugnare tempo och högre livskvalitet. Bakgrunden Àr att befolkningen förvÀntas öka med 600 000 - 800 000 invÄnare i Stockholm-MÀlarregionen till 2030. I projektet föreslÄr jag omfattande investeringar i infrastruktur, bland annat en Maglevbana för att knyta samman stÀderna kring MÀlaren. Att korta restiderna mellan dessa stÀder Àr centralt för att skapa en mer integrerad arbets- och bostadsmarknad i regionen.