Sökresultat:
453 Uppsatser om Den främre och bakre regionen - Sida 7 av 31
Som man ropar fÄr man svar : Hur en organisation anvÀnder sig av effektiv marknadskommunikation för att pÄverka attityden hos Ähörare
Syfte: Studiens syfte Àr att granska hur en organisation kan Àndra attityden hos Ähörare genom effektiv marknadskommunikation.Metod: Studien har en kvalitativ forskningsstrategi i form av en fallstudie med en induktiv forskningsansats. Intervjuer, enkÀter och deltagande observationer anvÀndes som metod i undersökningen. EnkÀterna besvarades av 107 personer och intervjuerna utfördes med fyra anstÀllda pÄ LO-distriktet i Stockholms lÀn som bestod av ett subjektivt urval. De anstÀllda som intervjuades valdes p.g.a. att de arbetar aktivt med marknadskommunikation för LO-regionen i Stockholm.
En ny roll i varje rum : Biblioteket TioTretton ur ett dramaturgiskt perspektiv
Syftet med denna uppsats Àr att med hjÀlp av Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv undersöka biblioteket TioTretton som plats för rollgestaltning och ta reda pÄ vilka slags roller som görs tillgÀngliga för barn som besöker biblioteket. Detta har gjorts genom att intervjua skolÀrare och bibliotekspersonal och analysera deras tal om barnen och biblioteket. Resultatet visar att TioTretton kan ses som en bakre region i förhÄllande till det vuxna samhÀllet i stort, men ocksÄ till de team som utgörs av barnen sjÀlva och deras umgÀngeskretsar. Det har Àven framkommit att den vuxnes roll i förhÄllande till barnen varierar. Vikten av nÄgon som leder framtrÀdandet, oavsett utgÄngspunkt, framhÄlls dock överlag.
Regionernas renÀssans : En studie över regionala utvecklingsmöjligheter
Under de tvÄ senaste decennierna har regionernas roll i den ekonomiska utvecklingen vuxit och idag talas det till och med om regionernas renÀssans. LÀnge har den regionala utvecklingen dock setts som ett resultat av det som sker pÄ de nationella och internationella marknaderna. I takt med utvecklingen av en teori om endogen tillvÀxt har förstÄelsen att se regionen som en storhet i utvecklingen vuxit. En nations ekonomiska utveckling bör idag ses som summan av regionernas utveckling och inte behandlas som en exogent given faktor. Den regionalekonomiska utvecklingen beror pÄ förutsÀttningarna inne i en region.
Vad görs mot övervikt och fetma? - En studie om folkhÀlsoplanerares/folkhÀlsosamordnares arbete mot övervikt och fetma hos barn och ungdomar i VÀstra Götalandsregionen
Vad görs mot övervikt och fetma? En studie om folkhÀlsoplanerares/folkhÀlsosamordnaresarbete mot övervikt och fetma hos barn och ungdomar i VÀstra Götalandsregionen Àr enkvantitativ studie som behandlar folkhÀlsoplanerares/folkhÀlsosamordnares arbete motövervikt och fetma hos barn och ungdomar. Studien har skett efter en förfrÄgan av regionensFolkhÀlsokommittés kansli om att göra en uppföljning av en tidigare kartlÀggning gjord Är2005. DÄ kartlades insatser mot övervikt och fetma hos barn och ungdomar i VÀstraGötalandsregionen.Studiens syfte har varit att undersöka folkhÀlsoplanerares/folkhÀlsosamordnares arbete motövervikt och fetma hos barn och ungdomar. FolkhÀlsoplanerare/folkhÀlsosamordnare arbetarhÀlsofrÀmjande och förebyggande vilket har varit fokus i undersökningen.
Direktkrav vid entreprenad : En jÀmförelse mellan tvÄ rÀttssystem
svensk rÀtt gÀller principen om avtalets subjektiva begrÀnsning som huvudregel, vilken innebÀr att ett avtal endast kan skapa rÀttigheter och skyldigheter för avtalsparterna. Det har dock gjorts vissa avsteg frÄn principen. I vissa specialregleringar har en part rÀtt att rikta direktkrav mot sin medkontrahents medkontrahent. Det har Àven gjorts avsteg frÄn principen i rÀttspraxis. HD anförde i Hamnkranfallet Är 1986 att undantag kan göras frÄn principen under vissa specifika förutsÀttningar.
Varför byggs det inte fler bostÀder? : En studie av de problem och hinder som föreligger vid nybyggnation av hyresrÀtter i Stockholm
Stockholms befolkning vÀxer för varje dag som gÄr och det finns ett stort behov av bostÀder i hela regionen. Trots det byggs det inte tillrÀckligt och bostadsbristen ökar stadigt. De senaste tio Ären har det varit en omfattande utveckling av ombildningar frÄn hyresrÀtter till bostadsrÀtter. Samma utveckling syns ocksÄ i andelen hyresrÀtter kontra bostadsrÀtter i nybyggda bostÀder. Den hÀr kandidatuppsatsen tar sin utgÄngspunkt i varför det inte byggs mer bostÀder i allmÀnhet och hyresrÀtter i synnerhet i StockholmsomrÄdet.
HÀlsoinspiratör inom NU-sjukvÄrden
Sjukhusgruppen NU-sjukvÄrden i VÀstragötalands regionen bedriver hÀlsofrÀmjande arbete mot sina medarbetare med hjÀlp av frivilliga hÀlsoinspiratörer. Dessa inspiratörer har till uppgift att vara ett stöd för medarbetarna, uppmuntra och stimulera dem till att göra hÀlsosamma val samt bidra till ökat vÀlmÄende. Med tanke pÄ ett försÀmrat hÀlsotillstÄnd hos hÀlso- och sjukvÄrdspersonal inom regionen samt med en önskan om utveckling av det hÀlsofrÀmjande arbetet frÄn NU-sjukvÄrden har följande studie till syfte att beskriva hur hÀlsoinspiratörerna upplever sina möjligheter att bedriva arbetet inom omrÄdena fysisk aktivitet och kost. För att besvara studiens syfte utformades en webbaserad enkÀt som skickades ut till samtliga 115 hÀlsoinspiratörer inom NU-sjukvÄrdens fem sjukhus. Resultaten visar att större delen av de hÀlsoinspiratörer som ingÄr i undersökningen har en positiv instÀllning till det hÀlsofrÀmjande arbetet inom NU-sjukvÄrden.
Standardisering eller lokalanpassning : En studie av Oriflame Cosmetics reklam inom regionen EMEA
Denna kandidatuppsats behandlar Àmnet reklam i termer av standardisering och lokalanpassning. Avsikten har varit att ta reda pÄ hur Oriflame Cosmetics har valt att standardisera eller lokalanpassa sin reklam inom regionen EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika), samt i vilken utstrÀckning Oriflames lokala representanter kan medverka i denna process. Fokus har legat pÄ katalogutformningen dÄ detta Àr Oriflame Cosmetics huvudsakliga tryckta material.Den forskning som presenteras rör sÀrskilt prototypstandardisering (Prototype Standardisation) och schablonstandardisering (Pattern Standardisation) av reklam. Forskare visar ocksÄ pÄ hur fokus har skiftat frÄn att skilja pÄ fullstÀndig lokalanpassning och fullstÀndig standardisering, till att istÀllet behandla regional standardisering samt vilken roll lokala representanter har i denna process och relationen mellan huvudkontor och dotterbolag.Undersökningen baseras pÄ intervjuer med anstÀllda inom Oriflame som har god insyn i företaget och katalogutvecklingen, samt pÄ sekundÀrdata inhÀmtat frÄn finansiella rapporter och dagspress. De huvudsakliga frÄgorna berörde hur processen för katalogutformandet ser ut samt hur lokala representanter medverkar i denna.De resultat och slutsatser som undersökningen visar pÄ Àr att Oriflame Cosmetics har en tydlig regional ansvarsfördelning vid katalogutformandet.
Ett fragment av Barlaams saga ok Josaphats : Diplomatarisk utgÄva av AM 231 VII fol. med en paleografisk och ortografisk undersökning
FöremÄlet för denna undersökning Àr en islÀndsk handskrift frÄn 1300-talet, AM 231 VII fol., som innehÄller ett fragment av Barlaams saga ok Josaphats. Fragmentet bestÄr av tvÄ skadade pergamentblad och flera forskare har hÀvdat att dess upphovsman Àr densamme som har skrivit Uppsala-Eddan, Àven kallad DG 11. AM 231 VII fol. har dock aldrig givits ut separat eller stÄtt i fokus för en ingÄende undersökning om dess paleografiska och ortografiska drag. Syftet med uppsatsen Àr att presentera en diplomatarisk utgÄva av handskriften, granska dess paleografi och sprÄkformer och bilda ett pÄlitligt underlag för en jÀmförelse mellan den och DG 11. En sÄdan jÀmförelse faller emellertid utanför ramen för denna uppsats.PÄ grundval av den paleografiska undersökningen har jag pÄ en makropaleografisk nivÄ kunnat etablera handskriftens graftyper och pÄ en mikropaleografisk nivÄ dess graftypsvarianter.
En regions platsvarumÀrke och diversifierade identitet : En fallstudie av varumÀrket VÀsterbotten
PlatsvarumÀrkesbyggande Àr ett vÀxande omrÄde inom platsmarknadsföring som handlar om att etablera varumÀrken för geografiskt avgrÀnsade omrÄden. Tidigare forskning inom detta omrÄde studerar frÀmst lÀnder och stÀder, och det finns en del outforskade omrÄden. Vi vill dÀrför undersöka hur en diversifierad region kan skapa ett effektivt varumÀrke genom att finna svar pÄ vÄr problemformulering som lyder:Hur kan en varumÀrkesidentitet konstrueras för en diversifierad region och vilken roll bör varumÀrket ha för att vara till nytta för dess intressenter?VÄrt syfte med studien Àr dÀrmed att ta reda pÄ hur en region bör hantera en diversifierad miljö med mÄnga inblandade intressenter för att kunna bygga ett effektivt varumÀrke. Vi hade ocksÄ som mÄl att utveckla en modell som kan ge rekommendationer för hur en diversifierad region kan arbeta med och förbÀttra sitt varumÀrke.Med en kvalitativ metod utför vi en fallstudie av varumÀrket VÀsterbotten, som innefattar flera underliggande platsvarumÀrken som orter och mindre regioner.
Spacehotel : Konceptutveckling av ett rymdinspirerat upplevelsehotell
Inom nÄgra Är kommer Kiruna att bli Europas första och enda uppskjutningsplats för kommersiella rymdresor. Den som vill försÀkra sig om en plats pÄ rymdfÀrjan mÄste vara beredd att punga ut med 200 000 dollar. AlltsÄ kan man anta att mÄlgruppen för rymdturism Àr synnerligen vÀlbestÀlld och dÀrför stÀller vÀsentligt högre krav pÄ service, bekvÀmlighet och upplevelser Àn de flesta turister som idag besöker Kirunaregionen. Denna uppsats syftar till att undersöka hur ett koncept för ett högkvalitativt boende skulle kunna utformas utifrÄn ett upplevelseperspektiv. Vi har dÀrför granskat hur behovet av ett sÄdant boende i regionen ser ut, med utgÄngspunkt i just rymdturismen.
JÀmförelse mellan antireflexbehandlade- och obehandlade glasögonglas
Introduktion: Det finns mÄnga olika ytbehandlingar för glasögon tillgÀngliga i butikerna. En av dessa Àr antireflexbehandlingen som har till avsikt att eliminera reflexer som annars uppstÄr i obehandlade glas.Syfte: Detta Àr en studie vars syfte var att undersöka om antireflexbehandlade glasögon kan ge upphov till bÀttre syn jÀmfört med vanliga obehandlade glas.Metod: Nitton försökspersoner blev tillpassade tvÄ par glasögon var. Glasögonen var identiska förutom att det ena paret var försett med antireflexbehandling pÄ glasens frÀmre och bakre yta. SynskÀrpan testades med en LogMAR-tavla. KontrastskÀnsligheten provades dels med Vistech chart pÄ 3 meters avstÄnd och dels med Mars Contrast Sensitivity Test pÄ 50 centimeters avstÄnd.Resultat: Testresultaten visade pÄ en statistisk signifikant bÀttre synskÀrpa med de antireflexbehandlade glasögonen i normal rumsbelysning.
Med utgÄngspunkten i kulturlager... : vid en studie av UppÄkra
Syftet med uppsatsen Àr att studera möjligheterna men kulturlager som utgÄngspunkt nÀr man analyserar arkeologiskt kÀllmaterial, dÄ fokus för det mesta ligger pÄ fynden. Tidigare forskning som rör UppÄkras generella förekomst av homogena kulturlager visar ofta en bristfÀllig förankring i kulturlagren som kÀllmaterial. En oberoende analys av kulturlagren som omger kulthuset ger nya tolkningsmöjligheter som pekar pÄ att de religiösa ritualerna i UppÄkra innefattat en central kremeringsplats för tillresande mÀnniskor i regionen. Studien visar att kulturlager kan ha en stor informationspotential, under förutsÀttning att de har bevarats och dokumenterats under goda omstÀndigheter..
Prevalensen av refraktionsfel bland hjÀlpsökande i Guatemala
Bakgrund: Ametropi, som Àven kallas refraktionsfel, Àr vanligt förekommande runt om i vÀrlden och mÄnga mÀnniskor Àr i behov av att bli korrigerade med hjÀlp av glasögon. Ametropi delas in i tre kategorier myopi, hyperopi och astigmatism.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att under en resa med hjÀlporganisationen Vision for All (VFA) till Guatemala undersöka prevalensen av refraktionsfel bland de hjÀlpsökande och jÀmföra resultatet med tidigare prevalensstudier frÄn andra delar av vÀrlden.Material och metod: Studien genomfördes i april 2014 under en resa med Vision for All till Guatemala. Under resan besöktes sju orter, tre orter runt staden Antigua Guatemala och fyra orter i regionen Petén. Befolkningen sökte sjÀlvmant till undersökningsstationerna dÀr synscreening utfördes med hjÀlp av flipprar, provlÄdor, provbÄgar och syntavlor med optotyper och Snellen E-hake. Undersökningarna utfördes av sex optikerstudenter och en legitimerad optiker.
Deltagandebaserad backcasting:En processorienterad metod att planera för en hÄllbar stadsutveckling : -Fallstudie BorlÀnge/Falun
En hÄllbar utveckling Àr ett stort begrepp och innefattar det mesta i samhÀllet. Sveriges regering har som uttalat politiskt mÄl att samhÀllsplaneringen ska ske mot en hÄllbar utveckling, men det finns idag ingen allmÀnt kÀnd metod för kommunerna att anvÀnda i planeringen mot ett hÄllbart samhÀlle. Syftet med denna fallstudie har varit att genomföra en deltagandebaserad backcasting för att undersöka dess potential som metod i planeringen av en legitim och hÄllbar stadsutveckling, vilka för- och nackdelar metoden har, samt att undersöka betydelsen av begreppet ?En hÄllbar stad?. Deltagandebaserad backcasting Àr en kombination av traditionell backcasting och stakeholder workshops, vilket innebÀr att en framtidsvision skapas i seminarieform med lokala aktörer, som sedan Àven diskuterar och tar fram möjliga sÀtt att uppnÄ visionen.