Sök:

Betydelsen av mötesindustrin

En studie av Stockholmsmässan ur ett geografiskt perspektiv.


Dagens globaliserade samhälle illustrerar människans levnadsmönster, där fysiska avstånd inte längre har betydelse, eftersom tekniken gör det mesta möjligt tex. gällande transporter och förflyttning. Trots detta är det personliga mötet viktigare än någonsin. Att det personliga mötet blivit en så central del i utvecklingen gynnar mötesindustrin. Denna kan delas in i olika typer av möten och två av dem som behandlas i uppsatsen är mässor och kongresser. Sedan 1970 har informationskanalen mässor antagit en starkare roll på mötesmarknaden och detta främst för dess fysiska fördelar då utställare och besökare möts i en social interaktion. Denna typ av informationskanal är starkast regionalt och nationellt, då den internationella arenan för mötesindustrin diskuteras finns fördelarna hos kongresser. I Stockholmsregionen och hela Sverige är det Stockholmsmässan som är den starkaste besöksgeneratorn för mötesindustri och det är även denna som ligger till grund för undersökningen. Uppsatsen kommer att anta ett geografiskt angreppssätt då indelningar som regional, nationell och internationell påverkan finns med. Arbetet bedömer även hur Stockholmsmässan påverkar regionen utifrån variabler så som turism och ekonomi och går även in och behandlar dess tillgänglighet och internationella konkurrenskraft.Uppsatsen har både enkätstudie och intervjuer som datainsamlingsmetod och behandlar därför både kvantitativ och kvalitativ data där både sekundär och primärdata används. Syftet med intervjuerna var att få information om områden rörande turism och ekonomi men även framtiden. Dessa har genomförts med nyckelpersoner med kunskaper om Stockholmsmässan, kongresser och mässmedier. Enkätundersökningen undersöker hur tillgänglig Stockholmsmässan är för regionen, Sverige och internationellt. Slutligen genomförs en liten studie om hur konkurrenskraftig Stockholm och Stockholmsmässan är på den internationella marknaden genom att applicera all ny data i en urvalsmodell.De teorier som har använts för arbetet är Gunnar Törnqvists teori om teknisk räckvidd och mänskligt räckhåll. Teorin har använts för att kunna avgöra hur tillgänglig en plats är. För att kunna belysa detta behandlas även platsbegreppet. Vidare har som tidigare nämnts en urvalsmodell av Ching-Fu Chen använts för att utreda konkurrenskraften på Stockholmsregionen. Även regionbegreppet finns definierat i teorin.Resultat som framkom av den empiriska undersökningen var att Stockholm tjänar på Stockholmsmässans verksamhet genom att den lockar turister till regionen som i sin tur genererar pengar. De mest lönsamma besökarna är internationella kongressbesökare. Stockholmsmässan skapar även arbetstillfällen för regionen, närmare bestämt ca 200 direktheltidstjänster/år. Andra resultat som kan redovisas är att Stockholmsmässans tekniska räckvidd är mycket hög regionalt och nationellt. Den är något lägre internationellt då anläggningen och Stockholm fysiskt ligger relativt långt bort från centrala Europa. Det mänskliga räckhållet för mässan avgörs helt av intresse. Desto större intresse, desto större blir det mänskliga räckhållet. Vad som visade sig i enkätundersökningen var att det mänskliga räckhållet var exceptionellt stort på den nationella arenan, men att detta delvis kan bero på att den tekniska räckvidden är så bra. Den internationella konkurrenskraften för Stockholm och Stockholmsmässan uppmättes att vara god, detta då staden är landets huvudstad och ansikte utåt. Staden besitter vad en plats med internationell standard behöver. Dessutom är avståndet mellan besökarnas tillfälliga boende och mässanläggning mycket kort i jämförelse till resterande av Europa. Stockholmsmässan har även flexibla lokaler och bra service. Slutligen konstaterades att framtiden för Stockholmsmässan är ljus. De personliga mötena har blivit allt viktigare, vilket medför att mötesindustrin kommer att fortsätta växa.

Författare

Sofie Johnsson Alexandra Odelstad

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för livsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..