Sök:

Nuläge och behov av cykelvägar

längs det statliga vägnätet
i Norrbottens och Västerbottens län


Svenska regeringen har satt ett mål att cykeltrafiken ska öka sin andel av det totala resandet, samt att cykeltrafiken ska bli säkrare. I regeringens proposition, mål för framtidens transporter, säger ett av funktionsmålen att förutsättningarna för att välja kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik ska förbättras. För att lyckas uppnå målen kommer det bland annat krävas omfattande infrastrukturinvesteringar i cykelvägnäten. Därför ska Vägverksregionerna kartlägga och inventera behoven av åtgärder som finns för cykeltrafiken. För att ta reda på behoven har en analys gjorts för vad tidigare gjorda inventeringar säger om nuläge och behov av cykelvägar i Region Norr. Först gjordes dock en litteraturstudie för att ta reda på mer om cykeltrafiken i Sverige. Det görs ungefär en miljard cykelresor i Sverige varje år, det är ungefär 10 % av den totala trafiken. Störst potential att öka cykeltrafiken finns på de resor som är kortare än 5 km, i dagsläget står cykeltrafiken endast för 19 % av dessa resor. Cyklandet i Region Norr utgör cirka 7 % av det totala persontransportarbetet i Sverige. Störst antal cyklande finns i Umeå, Skellefteå och Luleå, de står för nästan 60 % av alla cykelresor i regionen. En ökad andel cykeltrafik skulle innebära en förbättrad folkhälsa och ge positiva miljöeffekter. Däremot så är risken att dödas i trafiken tre gånger högre för en cyklist än för en bilist per personkilometer. En säker cykeltrafik förutsätter att vägmiljön är säker, att cykeln är i gott skick, att cyklisten använder cykelhjälm och i övrigt håller sig till de regler som finns. Inventeringen visar att det finns 243 km statlig cykelväg i Region Norr varav 94 km i Norrbotten och 149 km i Västerbotten. Sammanställningen visar att behovet av cykelvägar i regionen är stort. Det totala behovet är 1477km varav 1025 km i Norrbotten och 452 km i Västerbotten. Eftersom behovet är så pass stort blir det kostsamt att bygga, därför har en grov prioritering gjorts där behoven delats in nationella och regionala cykelvägar. Den samhällsekonomiska kostnaden av sträckan Björsbyn-Sinksundet har undersökts med hjälp av Cykalk. Olika scenarier har undersökts för att visa hur många cyklande som behövs längs den aktuella sträckan för att den ska vara samhällsekonomiskt lönsam.

Författare

Andreas Bergman

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..