Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 5 av 23

Möjligheter och hinder för förverkligandet av en sjÀlvförnyande och demokratisk skola - Sett utifrÄn olika perspektiv och ramfaktorteorin

Syftet med vÄr undersökning har handlat om att försöka fÄ klarhet i vad som hindrar eller möjliggör skolutveckling. Vi har i examensarbetet Möjligheter och hinder för förverkligandet av en sjÀlvförnyande och demokratisk skola ? Sett utifrÄn olika perspektiv och ramfaktorteorin (Possibilities and obstacles for fullfullment of a modern and democratic school ? Analysed from different perspectives and the framefactor theory) stÀllt ett antal frÄgestÀllningar som vi besvarat genom ett deduktivt, kvalitativt arbetssÀtt. Detta innebÀr att vi utgÄtt frÄn teori och hypoteser som vi sedan prövat med verkligheten genom intervjuer. Synen pÄ skolutveckling har skiftat, men en gemensam nÀmnare vi iakttagit Àr att nÀstan samtliga informanter associerar begreppet mot nÄgot framÄtsyftande och gemensamt för skolan att strÀva mot som en mÄluppfyllande helhet.

Jakten pÄ rÀttvisan : Genomförande och bakgrund

Vi har gjort ett höglÀsningslÀromedel för Äk 2-3 med syfte att vÀcka intresse för och behandla frÄgor om skolans vÀrdegrund. Till lÀromedlet har vi skapat en hemsida med övningar som man kan jobba med i samband med att man lÀser boken. BerÀttelsen behandlar ocksÄ flera historiska moment som varit viktiga ur en demokratisk synpunkt. Vi ville göra ett lÀromedel i skönlitterÀr form eftersom vi tycker det Àr ett roligt och givande arbetssÀtt för vÄr tilltÀnkta mÄlgrupp. VÄr arbetsprocess har bestÄtt av insamling av forskning, skrivande av boken, planerande av arbetsövningar samt skapande av hemsidan.

Integrationen av vÀrdegrunden och socialisation i musikÀmnet pÄ högstadiet : MusikÀmnets för -och nackdelar som social skolning

Den hÀr uppsatsen behandlar vÀrdegrunds- och socialisations integrering imusikklassrummet pÄ högstadiet och lyfter fram Àmnets fördelar som social skolning.Den genomförda studien baseras pÄ tre olika musiklÀrares erfarenheter gÀllandeförmedlande av vÀrden i enlighet med vÀrdegrund, socialisation och demokratiskasÄdana som i enlighet med LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet, 2011. Studien belyser musikÀmnets fördelar gÀllande integrationen avvÀrdegrund, socialisationsfrÄgor och demokratiska vÀrden och framhÄller specielltÀmnesformen ensemblespel som ett forum för förmedlande av vÀrden..

VÀrdering av medbestÀmmande pÄ arbetsplatser : En modell för demokratiskt deltagande som retorisk situation

Uppsatsens syfte Àr att finna en retoriskt baserad metod för att utvÀrdera demokratisk kvalitet i specifika situationer pÄ arbetsplatser. Denna metod ska kunna anvÀndas av en retorikkonsult eller en personalchef pÄ ett företag för att fÄ en uppfattning om förutsÀttningarna för medbestÀmmande bland de anstÀllda. Metoden kombinerar retorisk teori med organisationsvetenskap och demokratiteori, och utgÄr frÄn en hypotes; att förutsÀttning för arbetsplatsdemokrati gÄr att bedöma i tillgÄngen till fördelaktiga retoriska situationer. Metoden prövas i en fÀltundersökning pÄ arbetsplatsen Nutek och en specifik situation dÀr, en flytt av verksamheten till nya lokaler..

Elevens syn pÄ lÀrarens ledarstil

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur eleverna tÀnker kring lÀrarens ledarstil, hur det pÄverkar dem bÄde positivt och negativt och ifall de upplever att relationen till lÀraren förÀndras utanför klassrummet. Med litteratur som behandlar olika ledarstilar i klassrummen, ledarskap och hur en lÀrare ska vara i allmÀnhet Äterfinns ett samband med resultatet. Forskningsmetoden Àr av intervjuform dÀr fem elever intervjuades enskilt. Slutsatsen Àr att eleverna anser att en lÀrare frÀmst bör vara demokratisk, engagerande och snÀll. Utanför klassrummet beter sig lÀraren efter hur tidigare lektioner varit och/eller hur relationen till den enskilda eleven Àr..

Nyblivna och Erfarna chefer : Likheter och skillnader i ledarskapsstilar

Syftet med denna studie Àr att undersöka de likheter och skillnader som finns i nyblivna och erfarna chefers ledarskapstilar. Analysen Àr baserad pÄ en fallstudie bestÄende av intervjuer med nio chefer pÄ Telefonaktiebolaget LM Ericsson. I studien har framkommit att erfarna chefer (till skillnad frÄn nyblivna chefer) upplever sig trygga i sitt ledarskap och generellt kan klassificeras som mer karismatiska i sin ledarskapstil. Erfarna chefer tillÀmpar i huvudsak transaktionellt (belöningsfokuserat) ledarskap medan nyblivna chefer i huvudsak tillÀmpar transformellt (visionsfokuserat) ledarskap.De erfarna sÄvÀl som de nyblivna cheferna kan generellt Àven sÀgas tillÀmpa en ?demokratisk? och ?situationsanpassad? ledarskapsstil..

En demokratisk organisation - ett klick bort? : En kvantitativ innehÄllsanalys som undersöker potential för demokratisk kommunikation via intranÀt

AbstractTitle: A democratic organisation - one click away? A quantitative content analysis which studies the potential of democratic communication through intranet use.Authors: Stina Gabrielsson and Jill Johansson VennelinPurpose: The purpose of this study was to investigate whether there is potential for democratic communication within the NGOs through intranet use.Key questions to be answered were: To what extent is authority versus members represented on the intranet Klick?s discussion forum? What/which communication-related functions out of social function, knowledge transferring and debate are featured in the posts published on the intranet Klick?s discussion forum? Are deliberative discussions being practiced in the discussion forumthreads on the intranet Klick? The thesis is based on the theory of deliberative democracy. In order to substantiate the theory has theoretical perspectives concerning participation and involvement also been applied. These perspectives are derived from organizational theory and internal communication.Method/Material: This study consists of a quantitative content analysis of the 477 posts and the 129 discussion threads available on the NGO RFSU?s intranet Klick the 29th of november 2012.Main results: The results show that 63, 4 percent of those who were active in the discussionforum represented the category authority, while the category members were formed by 36, 6 percent.

Let?s talk about sex - En litteratur?versikt om kvinnors upplevelser av sexuell lust och intimitet efter barnaf?dande

Bakgrund: Sexuell h?lsa ?r avg?rande f?r v?lbefinnandet samt att relationer med en ?ppen kommunikation om sexualitet ?r n?dv?ndig f?r att fr?mja den. Efter barnaf?dande st?r kvinnor ofta inf?r fysiska och k?nslom?ssiga utmaningar, vilket kan p?verka sexuell lust och ofta leda till f?r?ndringar i sexlivet. Lust, ursprungligen kopplad till ?verlevnadsinstinkten, varierar ?ver tid och p?verkas av olika faktorer.

Mer Àn bara fotboll : en studie om supporterskap, kommersialism och demokrati

Uppsatsen Àr en studie baserad pÄ litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer med svenskafotbollssupportrar. Studien skildrar hur nyliberalismen har pÄverkat fotbollens vÀrld och desssupportrar. Hur det kommersiella racet efter framgÄng kan hamna i konflikt med supportrarnasstrÀvan och upplevelser av community/gemenskap. Men ocksÄ hur dessa tvÄ motpoler pÄ enrimlig nivÄ kan fÄ varandra att vÀxa. Uppsatsen skildrar ocksÄ vad som sker nÀr den nyliberalautvecklingen gÄtt för lÄngt och supportrarna kÀnner sig undantrÀngda.

Demokrati pÄ export : OSSE:s demokratiseringsarbete i Bosnien - Hercegovina

stater bildats pÄ internationellt initiativ vilket verkade fungera under 40 Är för Jugoslavien men de etniska motsÀttningarna i landet utnyttjades av nationalistiska partier efter kommunismens fall vilket trappade upp de etniska konflikterna och resulterade i ett inbördeskrig som varade i fyra Är. 1994 hölls det ett fredssamtal i Dayton vilket resulterade i ett fredsavtal, The General Framework Agreement for Peace (GFAP). I GFAP gavs OSSE, som Àr den största regionala sÀkerhetsorganisationen i vÀrlden med 55 medlemsstater frÄn Europa, Centralasien och Nordamerika, uppdraget att sÀkra freden och demokratisera landet. Detta innebar en demokratisering uppifrÄn med en begrÀnsad möjlighet till inflytande vad det gÀller den bosniska befolkningen. Detta reser frÄgan om denna sortens demokratiexports möjlighet till framgÄng? Den internationella interventionen och fredsavtalet som följde syftade inte bara till att fÄ slut pÄ kriget i regionen utan ocksÄ till att skapa helt nya institutioner för interagerande i alla delar av statsapparaten och det civila samhÀllet.

HÄllbar utveckling i skolan. Hur tolkas begreppet av SO-respektive NO-lÀrare?

Syftet med denna uppsats Àr att studera hur lÀrare belyser och arbetar med begreppet hÄllbar utveckling i de samhÀlls- respektive de naturorienterade Àmnena i grundskolans senare Är. I undersökningen har kvalitativa intervjuer anvÀnds dÀr de medverkande lÀrarna har fört fram sina tankar kring hÄllbar utveckling. Resultaten har givit en uppfattning om att undervisningen kring hÄllbar utveckling sker omedvetet trots att lÀro- samt kursplaner innehÄller begreppet. De dimensioner som hÄllbar utveckling innefattar Àr uppdelade mellan SO- och NO-blocken vilket medför till en ökad klyfta Àmnesblocken emellan..

EU:s bistÄndspolitik i Afrika : en utvÀrdering av komplikationerna vid distributionen av bistÄnd

Denna uppsats syftar till att undersöka om EU:s bistÄnd till Afrika tar hÀnsyn till om de afrikanska lÀnderna har vÀlutvecklade institutioner eller ej. Mycket forskning tyder pÄ att givare av bistÄnd bör fokusera sitt bistÄnd till stater som har relativt hög institutionaliseringsgrad för att pengarna ska generera en positiv effekt. Jag undersöker detta genom att anvÀnda mig av en kvantitativ metod och regressionsanalyser för att fÄ statistiskt material att tolka. Mina resultat tyder pÄ att EU inte verkar utforma sitt bistÄnd genom att studera mottagarlÀndernas institutionaliseringsgrad. Detta kan ses som en, av mÄnga, förklaringar till varför den afrikanska kontintenten inte uppvisar önskade resultat nÀr det gÀller fattigdomsbekÀmpning och demokratisk utveckling. .

Är idrotten demokratisk? : En studie av ungdomars möjlighet att pĂ„verka verksamheten inom den svenska idrottsrörelsen

Syfte och frÄgestÀllningarMitt syfte med uppsatsen har varit att undersöka om idrottsrörelsen, Sveriges största ungdomsrörelse, Àr demokratisk vad det gÀller ungdomarnas möjlighet att pÄverka verksamhetens innehÄll och utformning.De frÄgestÀllningar jag anvÀnt mig av Àr: Vad har Riksidrottsförbundet (RF) gjort för att öka ungdomars inflytande i idrottsrörelsen? Hur ser ungdomspÄverkan ut idag inom Sveriges största ungdomsorganisation? Vilka likheter och skillnader finns det mellan pÄverkan inom specialidrottsförbund (SF), distriktsförbund (DF) och föreningar? Vilka svÄrigheter finns det med ungdomspÄverkan? Hur kan framtidens ungdomspÄverkan se ut?MetodJag har anvÀnt mig av dels en enkÀtstudie, dels en kÀllgenomgÄng av RF:s material inom ungdomsdelaktighet. EnkÀten riktade sig till tvÄ olika grupper, ungdomar inom projektet ?Ungdomsinspiratörer? samt vuxna som Àr involverade i ungdomsfrÄgor inom RF:s distrikts- och specialförbund. Sammanlagt deltog 35 ungdomar och 41 vuxna.

The heartbeat of change : Ett hjÀlpmedel för ledare vid organisationsförÀndringar

Sammanfattning Den hÀr studien har som syfte att ta fram en ny förÀndringsmodell som ledare kan ha som hjÀlpmedel vid organisationsförÀndringar. Syftet Àr Àven att belysa ledarens betydande roll och dess pÄverkan vid organisationsförÀndringar. Intervjuer med medarbetare i banksektorn har gjorts och knutits ihop med relevant teori. Forskarna har bland annat velat fÄ fram medarbetarnas upplevelser kring organisationsförÀndringar samt ledarens agerande. Studiens resultat visar att kommunikation, motivation och delaktighet tillsammans med en demokratisk ledarskapsstil kan göra att medarbetare upplever organisationsförÀndringar som nÄgot positivt.

En studie om HR-strategi : Framtagande av HR-strategi pÄ ett företag inom processindustrin

Denna uppsats syftar till att undersöka om EU:s bistÄnd till Afrika tar hÀnsyn till om de afrikanska lÀnderna har vÀlutvecklade institutioner eller ej. Mycket forskning tyder pÄ att givare av bistÄnd bör fokusera sitt bistÄnd till stater som har relativt hög institutionaliseringsgrad för att pengarna ska generera en positiv effekt. Jag undersöker detta genom att anvÀnda mig av en kvantitativ metod och regressionsanalyser för att fÄ statistiskt material att tolka. Mina resultat tyder pÄ att EU inte verkar utforma sitt bistÄnd genom att studera mottagarlÀndernas institutionaliseringsgrad. Detta kan ses som en, av mÄnga, förklaringar till varför den afrikanska kontintenten inte uppvisar önskade resultat nÀr det gÀller fattigdomsbekÀmpning och demokratisk utveckling. .

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->