Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 4 av 23

Är den Europeiska Unionen demokratisk? Om öppenheten inom den Europeiska kommissionen

The European Union is seen as democratic, and one of the criteria for a democratic decision process is that it must be fully transparent for the citizens. That is the only way for them to make their own decisions about political issues, and it is only possible as long as the citizens have access to relevant and reliable information. However, this is not always the case within the European Union, since it is often difficult to get a hold of different documents of the institutions, and since the civil servants to a great extent are forbidden to give away any information..

ElevrÄden, en övningsuppgift i demokrati?

Vi har i vÄr studie frÄgat ledamöterna i Sveriges riksdag 2004 om de har deltagit i elevrÄdsarbete under sin skoltid, och om vilka inslag i arbetet de upplevt som positiva respektive negativa i sammanhanget. Vi anvÀnde en kvantitativ metod dÀr vi stÀllde frÄgor genom att i enkÀtform kontakta samtliga riksdagsledamöter i Sveriges riksdag. HÀlften av de tillfrÄgade svarade pÄ vÄr enkÀt och av dessa angav knappt hÀlften (70 personer) att de varit engagerade i elevrÄdet. Om det skulle motsvaras av liknande vÀrden inom politikerkÄren som helhet, ett elevrÄdsdeltagande pÄ drygt 40 %, skulle det vara en uppseendevÀckande hög siffra. Det finns inte underlag för ett sÄdant antagande genom vÄr studie.

HĂ„llbar utveckling ? nya dimensioner

Diskussionen och arbetet för hÄllbar utveckling Àr ett högaktuellt och omdebatterat Àmne. Skolmyndigheterna anser emellertid att hÄllbar utveckling bör vara ett centralt begrepp i skolverksamheten och dÀrför menar vi att det Àr viktigt att undersöka hur man i skolan anvÀnder sig av och förhÄller sig till hÄllbar utveckling. Uppsatsens syfte Àr att fÄnga upp lÀrares och elevers syn pÄ begreppet hÄllbar utveckling samt belysa hur vÀl förankrat undervisning för hÄllbar utveckling Àr i samhÀllskunskapsÀmnet, men Àven att lyfta fram vilka miljöundervisningstraditioner som dominerar i praktiken. Resultaten bygger pÄ undersökningsmetoden triangulering och studien Àr Àven knuten till en teoretisk utgÄngspunkt i form av Habermas samhÀllsteori om det kommunikativa handlandets betydelse för en demokratisk samhÀllsutveckling, nÄgot som överensstÀmmer med den syn pÄ lÀrande för hÄllbar utveckling som skolmyndigheterna framhÄller i sina skrifter. För att urskilja hur vÀl förankrat ett lÀrande för hÄllbar utveckling Àr i samhÀllskunskapsundervisningen har vi anvÀnt oss av ett analysredskap bestÄende av tre olika miljöundervisningstraditioner.

Miljo?klassning inom infrastruktur och anla?ggningsprojekt : - en fo?rdjupning inom CEEQUAL

This thesis has evaluated environmental classifications of projects and the lessons learned to explore what the possible ramifications of implementing this in the construction and infrastructure are. Companies today are looking to develop methods to demonstrate their environmental commitments, but there is an uncertainty regarding the contribution of environmental classifications in this aspect.The literature review presents the theory of environmental classification, which provides a general knowledge of its function. The empirical data is based on an analysis of existing classification methods and qualitative interviews. The analysis shows specific environmental classification system for the area of construction and infrastructure. CEEQUAL is currently the only environmental classification applicable to Swedish projects and therefore serves as the basis for the continued analysis.

??R DU NYFIKEN P? ATT STUDERA VIDARE??

Bakgrund: Kompetensf?rs?rjningen ?r en stor utmaning f?r den svenska sjukv?rden, i samtliga av landets regioner saknas specialistsjuksk?terskor och det ?r brist p? erfaren personal. Kompetensbristen kan utg?ra ett hot mot patients?kerheten. Trots att satsningar g?rs f?r att fler sjuksk?terskor ska specialistutbilda sig ?r det inte tillr?ckligt m?nga som g?r det. Syfte: Att unders?ka grundutbildade sjuksk?terskors inst?llning till att specialistutbilda sig inom kirurgisk v?rd. Metod: En fokusgruppsstudie med 16 grundutbildade sjuksk?terskor fr?n kirurgiska avdelningar p? ett universitetssjukhus i Sverige.

Demokrati och skola - gymnasieelevers upplevelse av skola, utbildningsval och framtid

I LÀroplanen för de frivilliga skolformerna 94 Àr begreppet demokrati ett centralt begrepp och det framgÄr tydligt att skolan ska jobba utifrÄn demokratiska grunder. Det framgÄr dock oklart hur man uppnÄr en demokratisk skola och det finns mycket pedagogisk forskning som idag visar att skolan ur mÄnga aspekter inte Àr demokratisk. Syftet med detta arbete Àr att försöka öka insynen i hur gymnasieelever upplever skolan och hur de upplever sina utbildningsval och sin framtid. UtifrÄn deras perspektiv vill jag ocksÄ ta upp skolans demokratiska roll. Hur pÄverkas elever i sitt val av utbildning? Hur pÄverkar skolan och lÀrarna, eleverna och deras framtidsutsikter? Upplever eleverna att det finns samband mellan elevers bakgrund och vilket program eller vilken skola de vÀljer? Med dessa frÄgestÀllningar som utgÄngspunkt har jag alltsÄ velat belysa hur eleverna upplever skolan, sina utbildningsval och sin framtid.

Genuspedagogik i media- ett diskursivt slagfÀlt : En diskursanalys av den svenska dags- och kvÀllspressens framstÀllning av genuspedagogik.

Denna studie syftar till att studera hur genuspedagogik framstÀlls i den svenska dags- och kvÀllspressen under Ären 2012-2013.  Jag har anvÀnt mig av kvalitativ textanalytisk metod och har utifrÄn en diskursanalytisk ansats analyserat tio artiklar som pÄ olika sÀtt förhÄller sig till genuspedagogik i förskolan. Artiklarna Àr publicerade av de fyra upplagemÀssigt största dags-och kvÀll tidningarna i Sverige dvs. Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. I resultatet framtrÀder tvÄ distinkta diskurser om genuspedagogik i förskolorna: I artiklarna skrivs det om genuspedagogik som att pedagogiken ?gÄr emot? biologi/natur men Àven att genuspedagogiken Àr en demokratisk rÀttighet. De hinder som lyfts fram om genuspedagogik Àr att pedagogiken Àr en könsneutralisering av barnet, att genuspedagogiken endast Àr uppbyggd av en ?ideologi? och att det Àr ett experimenterande med barnet i förskolan som vissa genuspedagoger Àgnar sig Ät.

Samtalsmetoder, elevinflytande och demokratisk kompetens i skolan : En analys av samtalsmetoder i allmÀnhet och deliberativa samtalsmetoder i synnerhet

En del av skolans uppdrag Àr att lÀra ut demokratisk kompetens och det skall skolan göra genom att lÄta eleverna utöva inflytande som gÀller Àven undervisningen. Problemet Àr att dagens skola mest anvÀnder sig av klass och elevrÄd och dessa har visat sig inte uppfylla kravet pÄ att alla elever skall delta i demokratiska sammanhang.Syftet med uppsattsen Àr dÀrför att undersöka hur informella samtal som exempelvis deliberativa samtal kan pÄverka elevers möjligheter för inflytande inom skolan. För att ta reda pÄ detta har jag analyserat nÄgra avhandlingar som innehÄller empiriska undersökningar dÀr samtal i allmÀnhet och deliberativa samtal i synnerhet undersöks. I min lÀsning och analys av dessa avhandlingar har jag anvÀnt mig av diskursanalytis och konstruktivistisk metod.Det mer informella samtalet kan ses som en alternativ eller kompletterande metod för att uppnÄ elevinflytande över undervisningen. Flera avhandlingar framhÀver en samtalsmetod som kallas deliberativa samtal som effektiv nÀr det gÀller att ge elever mer inflytande.

Hur lÀrarrna planerar sitt arbete utifrÄn demokrati- och vÀrdegrundsfrÄgor : En jÀmförelse mellan studieförberedande och yrkesförberedande program

SammanfattningDet hÀr examensarbetet handlar om Àmnet samhÀllskunskap, demokratibegreppet och dÀrtill kommer vi Àven att undersöka hur gymnasielÀrare arbetar med samhÀlls- och vÀrdegrundsfrÄgor.Under vÄr utbildning pÄ lÀrarprogrammet med inriktning samhÀllskunskap har vi lÀst om demokratiska aspekter och hur och varför dessa behövs för att kunna fostra demokratiska medborgare. Skolverket tar i rapporten ?Ung i demokratin? upp en viss skillnad i gymnasieelevers kunskaper kring demokrati. Skillnaden som sÄdan ligger mellan elever pÄ studie-, och yrkesförberedande program, dÀr den senare gruppen har nÄgot större demokratisk kompetens. Detta vÀckte en nyfikenhet hos oss för att ta reda pÄ om orsakerna till detta kan spÄras till lÀrarnas sÀtt att undervisa i demokrati och vÀrdegrundsfrÄgor.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur samhÀllskunskapslÀrare pÄ ett studieförberedande respektive ett yrkesförberedande program planerar sin undervisning med anknytning till det demokratiska uppdraget/vÀrdegrunden.

Samförvaltning och demokrati: En studie av viltförvaltningsdelegationer i tre svenska lÀn

NÀr nya former av förvaltning och beslutsfattande introduceras mÄste dessa utvÀrderas. NÀr de introduceras i ett demokratiskt samhÀlle Àr en viktig del i dessa utvÀrderingar att undersöka hur demokratiska dessa beslutsformer Àr. Genom att anvÀnda mig av material som samlats ihop i forskningsprojektet Legitimate institutions for carnivore management vid LuleÄ tekniska universitet ? ett projekt finansierat av NaturvÄrdsverket ? har jag med detta syfte undersökt vilken pÄverkan samförvaltning kan ha pÄ demokratins centrala processvÀrden. Jag har konstruerat en demokratisk idealtyp baserad pÄ dessa vÀrden och tidigare forskning, varefter jag genom att studera viltförvaltningsdelegationer i tre svenska lÀn har tagit reda pÄ hur vÀl denna form av beslutsfattande kan passa in i ett demokratiskt samhÀlle.

Att utveckla elevers demokratiska kompetens : En kvalitativ intervjustudie om hur svensklÀrare pÄ senare Är/gymnasiet uppfattar demokratiuppdraget

Syftet med vÄr uppsats har varit att undersöka vad svensklÀrare har för uppfattningar om demokratiuppdragets innebörd samt hur dessa lÀrare arbetar med detta i sin undervisning för att utveckla demokratisk kompetens hos eleverna. För att komma fram till detta har vi valt att anvÀnda oss av en fenomenografisk ansats och en kvalitativ metod i form av intervjuer. Vi har inlett detta arbete med att i bakgrunden visa pÄ demokratiuppdragets komplexitet utifrÄn aktuell forskning. Detta genom att belysa skolans dubbla uppdrag, vÀrdegrunden och spÀnningar kring vÀrden och ideal. Vi har Àven behandlat begrepp som jÀmstÀlldhet och mÄngfald, som kan ha olika betydelser för olika mÀnniskor.

Demokrati i Kuwait : En jÀmförelse mellan den officiella och inofficiella bilden av demokrati i Kuwait.

Syftet med detta arbete var att jÀmföra den officiella bilden av demokrati i Kuwait, sÄsom den beskrivs i konstitutionen frÄn 1962, med den bild som externa oberoendeaktörer ger vad gÀller demokrati i landet. Den externa bilden hÀmtades frÄn olika FNrapporter, Human Rights Watch, Amnesty International och The Bureau ofDemocracy, Human Rights and Labour. Dessa kompletterades sedan med en analysav det politiska systemet i Kuwait. Arbetet grundade sig pÄ en demokratiskanalysmetod som utarbetats av International IDEA (Institute for Democracy andElectoral Assistance).Det visade sig att konstitutionen innehöll mÄnga demokratiska och individuellarÀttigheter och garantier ofta i linje med IDEA:s principer. Konstitutionen beskrevinte en fullvÀrdig demokrati, men mÄnga av dess komponenter fanns ÀndÄ dÀr.

Är eleverna trygga kommer lĂ€randet pĂ„ vĂ€gen : En studie om ledarskap och lĂ€rande

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att undersöka idrottslÀrares syn pÄ ledarskap, samt ta reda pÄ vilket lÀrande de strÀvar efter. Vi anvÀnde oss av följande frÄgestÀllningar;Vilka ledarstilar strÀvar lÀrarna i idrott och hÀlsa efter att anvÀnda?Vilka förmÄgor anser lÀrarna i idrott och hÀlsa att det Àr viktigt att ha som ledare i skolan?Vilket lÀrande vill lÀrarna i idrott och hÀlsa uppnÄ; pÄ kort och lÄng sikt?MetodFör att svara pÄ dessa frÄgestÀllningar anvÀndes en kvalitativ ansats i form av intervjuer och fem lÀrare pÄ grundskolor kontaktades. VÄr strÀvan var att fÄ en subjektiv bild av lÀrarnas upplevelser kring ledarskap och lÀrande.ResultatI resultatet framkom att intervjupersonerna anammar en demokratisk ledarstil med inslag av situationsanpassat ledarskap, beroende pÄ grupp och situation. Viktiga förmÄgor att besitta som idrottslÀrare Àr tydlighet, ödmjukhet, engagemang, att se alla samt ha en stödjande roll.

AnvÀndandet av landskapsanalyser i kommunala planeringsinsatser för vindkraft : en studie av planeringsstödet för vindkraft 2007-2010 med utgÄngspunkt i den europeiska landskapskonventionen

I januari 2011 ratificerade Sverige den europeiska landskapskonventionen och förband sig dÀrigenom att med sitt rÀttssystem och sin administration leva upp till dess vÀrden. Konventionen trÀdde i kraft den 1:a maj 2011 i Sverige. Vissa av konventionens nyckelmeningar berör landskapsanalysen som verktyg och manar samtidigt till en beskrivning som grundar sig i allmÀnhetens perception av landskapen. Föreliggande rapport Àr uppdelad i en kvantitativ och en kvalitativ studie. I den kvantitativa studien har 348 planeringsunderlag frÄn 176 av Sveriges 290 kommuner och 13 av Sveriges 21 lÀnsstyrelser genomsökts efter sökord. Dessa sökord har valts ut för att representera de aspekter av den europeiska landskapskonventionen som jag menar Àr av stor vikt vid uppförandet av landskapsanalyser.

De vet allt om sina rÀttigheter men inget om sina
skyldigheter: en studie om gymnasielÀrares uppfattning om
elevinflytande

Syftet med min undersökning var att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om elevinflytande. Undersökningen gjordes med hjÀlp av fem kvalitativa djupintervjuer, dÀr jag stÀllde frÄgor om elevinflytande till lÀrare verksamma inom gymnasieskolan under vintern 2009. En slutsats jag kunde dra var att det rÄder en divergens i uppfattningen om elevinflytande mellan informanternas praktiska verklighet och deras intentioner, förutsÀttningar och förvÀntningar. En annan slutsats jag dragit Àr att gymnasielÀrarnas uppfattning bottnar i att det finns en inbyggd förvÀntan pÄ att eleverna redan skall kunna det som de förvÀntas lÀra sig, demokrati i praktiken..

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->