Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 3 av 23

De informella förvÀntningarna pÄ rÀddningsledaren bland blÄljusorganisationerna: En experimentell studie inom ledarskap och samverkan

Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn tre ledarstilar; 1. AuktoritÀr, 2. Demokratisk samt 3. Samordnande, undersöka vilken av dessa ledarstilar som ambulans- och polispersonal anser Àr mer gynnsamma vid olika situationer dÀr de olika organisationerna kan betraktas ha olika stor kompetens. Författaren till denna studie har dÀrför valt tre typer av olyckor:1.

LÀrares förhÄllningssÀtt till demokratisk undervisning och sin egen maktposition i undervisningsarbetet

The aim of this paper is to examine how teachers experience their possibilities to develop democratic teaching in high school and how they reflect upon their position of power within the teaching situation. Four professional high school teachers have been interviewed for the study. The theoretical perspective of the study is an intersectional view on power and a view on democratic teaching which is partly built on the high school curriculum, but mainly defined by deliberative conversations, anti-oppressive education and norm-critical education. The result of the study is focused on three themes, which were shown in the analysis of the interviews. These themes are: choices of teaching content,  authority of the teacher and democratic teaching.

Ideologi, representation och likformighet : En studie av sju svenska riksdagspartier 1994 kontra 2014

Flera politiska teorier har under 1900-talet talat om hur moderna demokratiska partier riskerar bli mer lika varandra. Denna undersöknings syfte Àr att undersöka om detta förefaller vara fallet i Sverige mellan Ären 1994 och 2014. De teoretiska utgÄngspunkterna bestÄr av tvÄ sÀtt att betrakta demokratisk politisk representation, samt de tre ideologierna liberalism, konservatism och socialism som anvÀnds för att kategorisera partierna. Program, valmanifest och hemsidor frÄn partierna har studerats med metoden etnografisk innehÄllsanalys. Resultaten tyder pÄ att partierna var relativt ideologiskt utspridda Är 1994 men har 2014 kommit att bli övervÀgande liberala.

Distribuerat beslutsfattande i en dynamisk militÀr miljö

MÀnniskan stÀlls dagligen inför en mÀngd beslut. Att fatta beslut i dynamiska eller naturliga miljöer stÀller höga krav pÄ mÀnniskan. Det Àr ofta mycket som stÄr pÄ spel, problemen Àr dÄligt strukturerade, miljön Àr förÀnderlig och besluten mÄste fattas under tidspress. NÀr flera personer ska beslut tillsammans kan beslutsfattandet organiseras pÄ olika sÀtt t.ex. genom en demokratisk eller en hierarkisk organisationsstruktur.

I revolutionens spÄr Den lÄngsamma förÀndringen av den rumÀnska offentliga förvaltningen

Existensen av en effektiv och demokratisk förvaltning representerar ett av deviktigaste kriterierna som anses definiera ett lands modernitet. RumÀnien har inteen sÄdan förvaltning idag. DÀrför bör vara den rumÀnska regeringens störstaprioritet att Ästadkomma detta d.v.s. att reformera den offentliga förvaltningen.Den vÀg som landet har valt gÄr genom EU dÀr syftet Àr att bli en fullvÀrdigmedlem av Unionen, lika demokratisk som de andra medlemslÀnderna. (Roman.2000, s.

Sambandet mellan motivation och lÀsförstÄelse hos andrasprÄksinlÀrare : En studie av vuxnas inlÀrande av svenska som andrasprÄk

Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation.

Ett demokratiskt experiment: ett utvecklingsarbete i
gymnasieskolan med inriktning mot en demokratisk undervisning
utifrÄn vÀrdegrund, styrdokument och lagar i skolan

Syftet med mitt examensarbete var, att undersöka om ett demokratiskt projekt i skolan för att utveckla verksamheten i demokratisk riktning, kan uppfattas som mer demokratiskt av eleverna i jÀmförelse med den hittills bedrivna undervisningen. Med demokratiskt projekt menar jag, att utifrÄn den demokratiska skolans vÀrdegrund, styrdokument, lagstiftning och Àven jÀmlikhet planera undervisningen. Undervisningen har innehÄllit traditionellt grupparbete med sjÀlvvalda grupper och grupparbete med slumpvis vald sammansÀttning. GruppenkÀt har anvÀnts som metod, för att utröna elevernas attityd till demokratiinslaget i den hittills förda undervisningen och sammaledes till utvÀrdering av mitt experiment. Observation har anvÀnts som kompletterande metod, för att verifiera mina iakttagelser i experimentet.

LĂ€rarens intressen och prioriteringar i naturkunskapsundervisning : artkunskapen i fokus

Detta arbete undersöker hur intresset för naturkunskap pÄverkas av lÀrares prioriteringar av Àmnesstoffet. Fokus i detta arbete ligger pÄ lÀrarens instÀllning till artkunskap. Vi tittar ocksÄ nÀrmre pÄ hur naturundervisningen gÄr till och vad som kan ligga bakom lÀrarens val. Data i denna undersökning har inhÀmtats under intervjuer med sju lÀrare som undervisar i naturkunskap och/eller biologi antingen i grundskolans senare Är eller pÄ gymnasiet.Studien visar att naturundervisningen pÄverkas i mindre grad av lÀrarens eget intresse men dÀremot i hög grad av vad lÀrarna tror eleverna Àr intresserade av.Det finns en fara i att prioritera undervisningen efter elevers intresse, dÄ eleverna inte kan hÄllas ansvariga för konsekvenserna av dessa val. Det Àr inte lÀrarens huvuduppgift att göra lektionerna roliga, utan att ge eleverna en god demokratisk grund och insikt om hur deras egna handlingar pÄverkar dem sjÀlva och naturen omkring oss.

Dyskalkyli skolans stöd- och hjÀlpinsatser - en demokratisk rÀttighet

Gunilla Johansson och Maria Tykeson "Dyskalkyli skolans stöd- och hjÀlp - en demokratisk rÀttighet". Syftet med examensarbetet Àr att synliggöra fenomenet dyskalkyli samt hur detta hanteras av pedagoger och specialpedagoger pÄ nÄgra skolor. VÄra frÄgestÀllningar Àr följande: Hur urskiljer och kartlÀgger pedagoger pÄ aktuella skolorna elevernas matematiska svÄrigheter? Hur ser de matematiska svÄrigheterna ut, dvs vilka typer av matematiska svÄrigheter förekommer? I vilken omfattning skickas eleverna vidare för bedömning eller utredning för att urskilja om det förekommer svÄrigheter som skulle kunna leda en diagnos sÄ som t ex dyskalkyli? Vilket stöd- och vilken hjÀlp fÄr eleverna med matematiska svÄrigheter pÄ de aktuella skolorna? VÄra teoretiska utgÄngspunkter utgÄr ifrÄn Björn Adler, Gudrun Malmer och Gunnar Sjöberg som alla skriver om dyskalkyli matematiska svÄrigheter och bedömningar samt utredningar. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor, intervjuade vi pedagoger och specialpedagoger ifrÄn tre olik skolor i nordvÀstra SkÄne.

Grupparbete : Analys av interaktion mellan nÄgra elever i grupparbete.

I denna studie analyseras interaktionen mellan nÄgra elever i grupparbete samt instruktionens betydelse för formandet av dess villkor. ForskningsfrÄgorna belyser hur eleverna med hjÀlp av tal, gester och blickar interagerar med varandra, vilka mönster av kommunikation interaktionen visar, instruktionens betydelse och aspekter pÄ komplexa faktorer som omger grupparbete som arbetsform. TvÄ grupparbeten observeras med hjÀlp av videoinspelning som delvis kompletteras med ljudinspelning för att erhÄlla ett tillförlitligare analysmaterial. Grupperna bestÄr av fem Är 1 elever vardera. Resultatet visar pÄ att den information som lÀraren ger i förvÀg fÄr betydelse för hur eleverna interagerar.

Subtraktion - rÀkning eller relationer? : En fenomenografisk studie av hur nÄgra elever uppfattar subtraktion

Syftet med den undersökning som redovisas i detta examensarbete var att undersöka hur lÀro-böcker för kursen SamhÀllskunskap A i gymnasieskolan uppmuntrar elever till att inta ett kritiskt förhÄllningssÀtt. I syftet ingick ocksÄ att undersöka huruvida nÄgra ideologiska kopplingar kunde finnas i lÀrobokstexterna. Med en kvalitativ textanalys av 10 lÀroböckers texter om EU undersöktes i vilken utstrÀckning texterna hade en problematiserande framstÀllning, för att pÄ sÄ sÀtt uppmuntra eleverna till att reflektera kritiskt och formulera egna stÄndpunkter. I förekommande fall undersöktes framstÀllningens samband med de avgörande frÄgor kring EU-projektet som stÀlls inom ideologierna konservatism, liberalism, demokratisk socialism och ekologism. Resultatet av analysen visade att fyra av lÀroböckerna har en starkt problematiserande framstÀllning medan majoriteten av böckerna har en framstÀllning som Àr obetydligt eller svagt problematiserande.

Post-sovjetiska demokratier i Baltikum: etniska minoriteters
medborgarskap och dess pÄverkan pÄ demokratisk stabilitet i
Lettland och Litauen

Sovjetunionens fall kom att leda till mycket snabba förĂ€ndringar i Central- och Östeuropa. Den demokratiska utvecklingen som tagit Ă„rhundraden i VĂ€steuropa skulle nu genomföras pĂ„ nĂ„gra Ă„r. De nya stater som uppstod eller snarare Ă„teruppstod gjorde att etniciteter splittrades eller isolerades i de nya staterna. Dessa stater fick dĂ€rigenom en stor andel rysktalande minoriteter, vilket gjorde att en ny etnopolitisk situation vĂ€xte fram. Begrepp som medborgarskap och etnicitet torde dĂ€rigenom ha fĂ„tt en ökad betydelse för den politiska kulturen och dĂ€rigenom för stabiliteten i dessa lĂ€nder.

Demokratiarbetet med de yngsta barnen i förskolan

För att söka ge en tydligare bild av vilka variabler som, utifrÄn pedagogernas uppfattningar, kan utgöra förutsÀttningar för arbetet med demokrati och vÀrdefrÄgor med de yngsta barnen i förskolan analyseras resultatet som grundar sig pÄ pedagogers utsagor. Syftet med arbetet Àr att ÄskÄdliggöra pÄ vilket sÀtt pedagoger förhÄller sig till och implementerar demokratiuppdraget i arbetet med de yngsta barnen i förskolan. För att konkretisera och komma nÀrmare ett svar pÄ syftet stÀlls följande frÄgor: 1 Hur uttrycker sig pedagoger om sitt arbete med att; utifrÄn demokratisk grund skapa en verksamhet dÀr de yngsta barnens röster blir hörda? 2 Vilka möjligheter och hinder i arbetet med de yngsta barnen ger pedagoger uttryck för som vÀsentliga för att en verksamhet pÄ demokratisk grund ska kunna nÄs? Föreliggande studie Àr genomförd medelst en kvalitativ undersökning bestÄende av intervjuer med pedagoger, och med en hermeneutisk ansats för att söka tolkningar och förstÄelse för det insamlade empiriska materialet. Det teoretiska ramverk som anvÀnds för att möjliggöra analys av resultatet lutar sig pÄ teorier utvecklade av i huvudsak Habermas, Bernstein och Benhabib.

PROBLEMATISERING OCH IDEOLOGI I LÄROBOKSTEXTER OM EUROPEISKA UNIONEN : Om gymnasieelevers möjligheter att utveckla ett kritiskt förhĂ„llningssĂ€tt till EU

Syftet med den undersökning som redovisas i detta examensarbete var att undersöka hur lÀro-böcker för kursen SamhÀllskunskap A i gymnasieskolan uppmuntrar elever till att inta ett kritiskt förhÄllningssÀtt. I syftet ingick ocksÄ att undersöka huruvida nÄgra ideologiska kopplingar kunde finnas i lÀrobokstexterna. Med en kvalitativ textanalys av 10 lÀroböckers texter om EU undersöktes i vilken utstrÀckning texterna hade en problematiserande framstÀllning, för att pÄ sÄ sÀtt uppmuntra eleverna till att reflektera kritiskt och formulera egna stÄndpunkter. I förekommande fall undersöktes framstÀllningens samband med de avgörande frÄgor kring EU-projektet som stÀlls inom ideologierna konservatism, liberalism, demokratisk socialism och ekologism. Resultatet av analysen visade att fyra av lÀroböckerna har en starkt problematiserande framstÀllning medan majoriteten av böckerna har en framstÀllning som Àr obetydligt eller svagt problematiserande.

Sjung svenska folk? : sa?ngens roll i svensk grundskoleutbildning

Sa?ngens roll i grundskolans musikundervisning har varierat o?ver tid. I denna uppsats underso?ks sa?ngens plats i musika?mnets kursplanstexter o?ver tidsspannet 1962?2011.Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka vilket utrymme momentet sa?ng har getts i kursplanstexterna, och vilken roll sa?ngen skulle kunna ha i grundskolans musikundervisning i framtiden. Fra?gesta?llningen a?r:Hur uttrycker sig kursplanerna fra?n 1962?2011 om momenten sa?ng och ro?st?Fra?gesta?llningarna besvaras dels genom olika metoder av textanalys ? strukturell textanalys, komparativ analys, funktionell analys, och till viss del la?sbarhetsanalys ? och dels genom faktainsamling.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->