Sök:

Sökresultat:

31 Uppsatser om Delägarbaserad crowdfunding - Sida 2 av 3

Vad pÄverkar möjligheterna till en framgÄngsrik crowdfunding-kampanj?

För entreprenörer som arbetar med projekt i en "start up"- fas kan det vara svÄrt att lyckas med finansieringen. Detta beror pÄ att det inte finns nÄgon ekonomisk historik att visa upp för finansiÀrerna. För att lyckas fÄ in tillrÀckligt med kapital för att kunna finansiera ett projekt kan man vÀnda sig till olika typer av investerare. De vanligaste sÀttet Àr att man antingen vÀnder sig till banker, venture capital-bolag eller affÀrsÀnglar. Vad som motiverar dessa aktörer Àr olika, men det gemensamma för dessa aktörer Àr att det Àr svÄrt att fÄ dem att investera i ett projekt.Under senare tid har det dock skapats ett nytt sÀtt för entreprenörer att fÄ in kapital till sina projekt.

Crowdfunding och förtroende : En studie om förtroendeskapande aspekter hos en ny finansiell intermediÀr.

Crowdfunding a?r en ny metod fo?r att finansiera fo?retag och projekt som under senare a?r bo?rjat fa? momentum. Genom att anva?nda kunskapen och kapitalet hos ?crowden? finansieras idag projekt som tidigare inte ansetts ha?llbara. Centralt inom alla finansieringsformer a?r fo?rtroendeskapandet mellan intressenterna, dock finns inga tidigare studier kring hur crowdfundingfo?retag skapar fo?rtroende till entrepreno?rer och finansia?rer.

En fallstudie om belöningsbaserad crowdfunding

Nya företag Àr viktigt för svensk ekonomi. De bidrar till bland annat sysselsÀttning, innovationer och vÀlfÀrd. Sverige har idag ett lÄgt nyföretagande i jÀmförelse med andra EU-lÀnder och en av orsakerna till detta Àr svÄrigheten för dessa företag att attrahera externt kapital. Det finansiella gapet illustrerar denna problematik genom en utbudssida (finansiÀrer) och en efterfrÄgesida (företag), dÀr ett gap uppstÄr dÄ utbudet understiger efterfrÄgan pÄ kapital. Syftet med denna studie Àr att studera en alternativ finansieringsform som sker via internet, för att sedan undersöka hur denna finansieringsform kan pÄverka det finansiella gapet.

Interaktionsdesign pÄ webben - - Att pÄverka attityder till crowdfunding och mikroinvesterande genom grafiska komponenter och design

In this paper we have investigated which visual components that are of importance when designing a website with the purpose of influencing peoples attitudes in a positive direction regarding the specific phenomenas crowdfunding and microinvestments. To investigate how people respond to these concepts we made a survey. The survey showed us that the respondents were indecivise regarding risktaking and that personal interest was of great importance weather the respondents were to invest or not. Therefor we included visual components in the design with the purpose of expressing professional and trustworthy impressions and at the same time reach the user at an emotional level. In the following interviews that we made we tested if our visual components had the intended effects.

Equity crowdfunding : ny investeringsmöjlighet pÄ riskkapitalmarknaden

Denna uppsats syftar till att undersöka hur investerare inom equity crowdfunding förhÄller sig pÄ den informella riskkapitalmarknaden och huruvida de tillför nÄgot nytt pÄ denna marknad. Uppsatsen ser till vilka möjliga motiv och risker det innebÀr att investera i equity crowdfunding och Àven eventuella förvÀntningar pÄ utfallet av det investerade kapitalet. Denna studie har bidragit till att se investerare i equity crowdfunding som en ny form av karaktÀr pÄ den informella riskkapitalmarknaden, dÀr premisser för risktagande och motivation till investeringen skiljer sig frÄn tidigare investerarkategorier. Genom att se till existerande teorier och litteratur pÄ omrÄdet informellt riskkapital dras paralleller med den insamlade empirin. Investerarna pÄ den informella riskkapitalmarknadens kan karaktÀriseras utefter fyra kategorier: microinvesterare, finansiella placerare, kompetensinvesterare och affÀrsÀnglar. För att kunna analysera motiven och förvÀntningarna pÄ investeringar i equity crowdfunding har teorier om risker och motivation anvÀnts.

Kickstarting a Kickstarter : Kommunikativa komponenter i lyckade & misslyckade crowdfundingkampanjer

Crowdfunding is described as a facilitator for creative entrepreneurs in their gathering of funds for projects. This bachelor?s thesis  aims at finding differences in communication components found between successful and unsuccessful crowdfunding campaigns on one of the most popular platforms, Kickstarter. Through a quantitative content analysis and a rhetorical analysis of literary topoi this study suggests that there are apparent differences in usage of titles, text, visual expressions, rewards and in themes of preparation, humility as well as quality. The findings we present conclude that a campaign with a title consisting of eight words and one punctuation are more likely to succeed than other.

Crowdfunding : En studie om vad som kÀnnetecknar designen av en lyckad kampanj

Crowdfunding som ett sÀtt att söka finansiering och marknadsföring för en idé eller en produkt har vuxit enormt de senaste Ären. Det har dock visat sig att det inte Àr sÄ lÀtt att lyckas med sin kampanj. PÄ crowdfundingsajten Kickstarter ligger just nu antalet lyckosamma kampanjer pÄ endast 39,5 %. Syftet med detta arbete har dÀrför varit att undersöka vad som krÀvs i form av förutsÀttningar, planering och erfarenheter för att lyckas, liksom vad som fÄr mÀnniskor att vilja stödja en kampanj.Tidigare forskning inom omrÄdet har studerats och intervjuer har genomförts med sex personer som har erfarenhet av att ha drivit lyckade kampanjer. Resultatet visade att en av de viktigaste aspekterna för att lyckas Àr att försöka förmedla trovÀrdighet och kvalité pÄ sin kampanj och sin produkt.DÀrefter har data frÄn avslutade lyckade kampanjer pÄ crowdfundingsajten Kickstarter samlats in och bearbetats kvantitativt.

Konsten att fÄ pengar för sin idé : En kvantitativ analys över framgÄngsfaktorer pÄ Kickstarter

Crowdfunding har de senaste Ären haft en kraftig popularitetsökning och med detta har en samhÀllsdebatt vÀckts, dÀrmed Àven det vetenskapliga intresset för crowdfunding, dess strukturer samt underliggande dynamik. Mollick utförde 2013 en av de större studierna i omrÄdet med syfte att studera vilka kvantitativa faktorer som var avgörande för ett projekts utfall. Studien landade i slutsatsen att dessa framgÄngsfaktorer kunde kategoriseras enligt Kvalitet, NÀtverk samt Geografi. Med utgÄngspunkt i Mollicks resultat Àmnar följande studie att studera kategorierna Kvalitet och NÀtverk samt utvidga Mollicks modell genom att samla data frÄn 200 projekt, studera dessa med hjÀlp av 13 variabler, skapa sex modeller och vidare pröva modellerna med hjÀlp av linjÀr regressionsanalys. Studien landade i slutsatsen att en utvidgning av Mollicks modell var möjlig med hjÀlp av variablerna Uppdateringar samt Belöningssteg..

Hur gÄr det att anvÀnda fenomenet crowdfunding? : En kvalitativ undersökning av den svenska versionen crowdculture.

Denna studie undersöker barns trovÀrdighetsarbete i institutionell intervjuinteraktion med grund i en problematisering av synen pÄ barn som mindre trovÀrdiga. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur barn orienterar sig mot trovÀrdighet samt om hur trovÀrdighet hanteras i social interaktion. Materialet bestÄr av utdrag ur Ätta risk- och skyddsbedömningsintervjuer med barn i Äldrarna 5-8 Är och 9-12 Är. Studien anvÀnder diskurspsykologi och samtalsanalys som teoretisk grund och samtalsanalys som metodologisk ansats. Undersökningen visar att barn orienterar sig mot trovÀrdighet genom tre typer av trovÀrdighetsarbete.

Crowdequity och dess förhÄllande till svensk rÀtt - en finansieringsform vÀrd lagstiftarens uppmÀrksamhet?

Crowdfunding Àr en relativt ny finansieringsmodell som vuxit i popularitet. Internationellt uppskattas crowdfunding till en miljardindustri. Generellt sÀtt innebÀr crowdfunding att en projektÀgare vÀnder sig till allmÀnheten, det vill sÀga en större krets finansiÀrer, via internet för att söka finansiering. Olika former av crowdfunding har utvecklats. FöremÄlet för den hÀr uppsatsen har frÀmst varit den form som baseras pÄ Àgarkapital, hÀr kallat crowdequity, och den svenska rÀttens inverkan pÄ finansieringsformen.

Hur Àr relationen mellan kommunikationen i en crowdfundingkampanj och dess utfall? En studie av glassprojekt i USA pÄ kickstarter.

I denna studie har tidigare forskning kring faktorer som bidragit till lyckade crowdfundingkampanjer sammanstÀllts och en undersökning gjorts pÄ lyckade glassprojekt frÄn kickstarter. Crowdfunding Àr en relativt ny typ av investeringskanal, dÀr man genom mÄnga och smÄ donationer frÄn allmÀnheten samlar ihop en stor summa till ett projekt. Kommunikationen i en crowdfundingkampanj verkar ha stor betydelse för hur vÀl ett projekt har lyckats och det gemensamma ifrÄn tidigare undersökningar Àr att ett projekt skall hÄlla hög kvalitet för att bli framgÄngsrikt. Glassprojekten som analyserats gav resultatet att antalet projektuppdateringar har ett direkt samband med resultatet. VideolÀngd korrelerar inte med resultatet och Àr inte ett mÄtt pÄ kampanjens kvalitet.

Erfarenheter frÄn programutveckling Ät externkund

Denna rapport handlar om projektgruppens samlade erfarenheter om hur det Àr att arbetamed ett större mjukvaruprojekt. Fokus för detta ligger pÄ erfarenheter inom gruppdynamikoch kundinteraktion. Rapporten lyfter Àven fram hur anvÀndandet av Essence Kernel Alpha:spÄverkade gruppens arbete. Rapporten försöker ocksÄ undersöka och ge förslag pÄfinansieringsmodeller för projekt med öppen kÀllkod. Det som iakttogs var att planering ochöppen kommunikation i stor del pÄverkar ett projekts utveckling.

Modern marknadsföring - filmproduktion

I contacted the production company Salmonfox in the hope that they would have any projects that they needed help with. It showed that Salmonfox just started up an old project that they needed to complete. They wanted my help to edit some trailers and one crowdfundingfilm for the short film called, Captain Sweden (Kapten Sverige). Salmonfox are hopefully going to use the different trailers and crowdfundingfilm to promote the short film and get help with the funding to make a feature. The project began with a pilot study in which I made a time plan and a requirements plan, where the different requirements were set.

Finansiering via Crowdfunding : En kvantitativ studie om Àgarbilden i smÄ företag

One year Master's thesis, Degree of master in Business and Economics, School ofBusiness and Economics at Linnaeus University, Management, 4FE10E SpringSemester 2014.Author: Johanna Björklund and Sarah Gustafsson.Mentor: Magnus Forslund.Title: Lean in the public sector - Potential barriers to a long-term Lean work.Background: Organizational changes are something that is constantly done inorganizations, and in the last decade, there has arisen a plethora of different changemodels. A reorganization that is popular among companies today is Lean. Lean is aconcept that was developed within the Japanese automotive industry, but has evolvedfrom the Japanese shop floor and is now a concept that can be found in, for example,several Swedish municipalities.Purpose: The purpose of this study was to create an understanding of why the conceptLean may have difficulty getting a hold in the in the long term.Methodology: The study was done with a qualitative research approach and through anabductive approach. As we intended to create an understanding, of what potentialbarriers that may affect that a Lean work, in some cases, does not become a long-termcondition, it seemed natural to choose a hermeneutic approach to knowledge. Theempirical data collected via individual unstructured interviews, through a groupinterview, and by non-participant observations.

FrÄn idé till crowdfunding-kampanj

Designingenjörerna Ida Evervall och Toni Maric frÄn Högskolan i Skövde har under vÄren 2014 arbetat med ett produktutvecklingsprojekt tillsammans med en dörrtillverkande uppdragsgivare. DagsljusinslÀppet till hallar i lÀgenheter Àr i princip obefintligt och lampor anvÀnds för att tillgodose behovet av ljus. Ett dörrtillbehör har utvecklats i syfte att samla in ljus frÄn utsidan av lÀgenheten och transportera detta genom dörren till insidan, helt insynsskyddat. Uppdragsgivaren ville att transporten av ljuset frÀmst skulle ske med hjÀlp av fiberoptik. Efter experiment framkom att fiberoptiken var tillrÀcklig för att transportera ljuset, en insamlande lins framför gav betydligt bÀttre resultat soliga dagar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->