Equity crowdfunding
ny investeringsmöjlighet på riskkapitalmarknaden
Denna uppsats syftar till att undersöka hur investerare inom equity crowdfunding
förhåller sig på den informella riskkapitalmarknaden och huruvida de tillför något nytt
på denna marknad. Uppsatsen ser till vilka möjliga motiv och risker det innebär att
investera i equity crowdfunding och även eventuella förväntningar på utfallet av det
investerade kapitalet. Denna studie har bidragit till att se investerare i equity
crowdfunding som en ny form av karaktär på den informella riskkapitalmarknaden,
där premisser för risktagande och motivation till investeringen skiljer sig från tidigare
investerarkategorier.
Genom att se till existerande teorier och litteratur på området informellt riskkapital
dras paralleller med den insamlade empirin. Investerarna på den informella
riskkapitalmarknadens kan karaktäriseras utefter fyra kategorier: microinvesterare,
finansiella placerare, kompetensinvesterare och affärsänglar. För att kunna analysera
motiven och förväntningarna på investeringar i equity crowdfunding har teorier om
risker och motivation använts. Genom en fallstudie av företaget Mormor Magdas
därproducerade glass har kvalitativa intervjuer genomförts med grundaren av
företaget och med delägare som tillkommit via equity crowdfunding. Studien syftar
till att ge en djupare bild av den kontext som investerare inom crowdfunding befinner
sig i.
Det som framkom av studien visade att de individer som investerade via equity
crowdfunding hade flest likheter med karaktären microinvesterare på den informella
riskkapitalmarknaden. Av de karaktärer som analyserades skilde det sig mest mellan
equity crowdfunding investerare och affärsänglar. Trots att investeringar i ett nystartat
företag innebär hög risk hade investerare i Mormor Magdas därproducerade glass inte
någon hög förväntan på avkastning. Detta trots att risk och förväntad avkastning
vanligtvis brukar ha en stark relation. Trovärdighet och tillit för entreprenören tros
vara viktiga faktorer vid valet att investera, ingen av respondenterna hade sökt
information annat än den som gavs av företaget och de grundade sitt beslut på enbart
detta. Olika värden såsom den lokala anknytningen och ett värde i produkten har
påverkat investerares motivation till att satsa kapital. Respondenterna i fallstudien har
oäkta altruistiska motiv då de önskar få ett utbyte för sitt investerade kapital i
upplevelsen av en viss känsla av tillfredsställelse.
Det finns hittills lite forskning inom crowdfunding, den forskning som tidigare utförts
har främst riktat in sig mot entreprenören och de som investerar har ofta lämnats
utanför. Denna uppsats har valt att utgå från perspektivet av de som investerar.