Sök:

Crowdfunding och förtroende

En studie om förtroendeskapande aspekter hos en ny finansiell intermediär.


Crowdfunding a?r en ny metod fo?r att finansiera fo?retag och projekt som under senare a?r bo?rjat fa? momentum. Genom att anva?nda kunskapen och kapitalet hos ?crowden? finansieras idag projekt som tidigare inte ansetts ha?llbara. Centralt inom alla finansieringsformer a?r fo?rtroendeskapandet mellan intressenterna, dock finns inga tidigare studier kring hur crowdfundingfo?retag skapar fo?rtroende till entrepreno?rer och finansia?rer. Syftet med va?r uppsats a?r fo?ljaktligen att utro?na hur crowdfundingfo?retag hanterar och arbetar med fo?rtroende mot entrepreno?rer och finansia?rer. Totalt har sju intervjuer genomfo?rts varav fyra var med grundare till ledande akto?rer pa? den svenska marknaden fo?r crowdfunding. Resultatet i studien visar pa? att crowdfundingfo?retagen arbetar med att o?verkomma den informationsasymmetrin som ra?der gentemot finansia?rer och entrepreno?rer genom ett aktivt arbete med relationsskapande och transparens gentemot dessa. Samtidigt sla?s a?ven fast att anva?ndandet av legala och tekniska strukturer fo?r att uppna? ett fo?rtroende inte a?r genomga?ende fo?r de underso?kta akto?rerna. 

Författare

Johan Hunter Oja Rickard Markgren

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..