
Sökresultat:
280 Uppsatser om Datavetenskap - Sida 11 av 19
Multi-Agent-System till brädspel
För att ta reda på hur väl en Multi-Agent-Systems-bot kan stå sig mot andra,
icke-MAS-bottar, så har vi implementerat en bot till brädspelet Arimaa. Botten
är implementerad i C++ och den kan spela mot andra bottar, eller människor,
genom Arimaas officiella hemsida. Syftet har varit att skapa en fullfjädrad bot
som både klarar av att spela korrekt, och att spela bra. För att ta reda på om
MAS är en bra designfilosofi för Arimaa så har vi utmanat ett antal av de
bottar som andra människor skapat och lagt upp på hemsidan. Alla bottarna har
under tiden de legat uppe blivit rankade genom tävlingar och utmaningar och
flera av dessa har tävlat om stora pengar, vilket betyder att människor har
lagt mycket tid på dem.
Multiplayerspel utvecklat i Flash, Slutreflektion för ?Monsters & Masonry?
Flashspel är en väldigt populär form av ledigt spelande, men det finns
fortfarande spelformer som är outforskade. Vi bestämde oss för att göra det
ingen utvecklare hittills lyckats med, det vill säga att skapa ett så kallat
?Massively Multiplayer Online Flash Game?. Ett spel som konstant är uppkopplat
till internet och lever vidare genom spelarna.
Problemet ligger i plattformen.
How do intrinsic and extrinsic motivation correlate with each other in open source software development?
Open source is growing outside the boundaries of hackers, amateurs and software
development, creating a humongous potential in many different areas and aspects
of society. The intrinsic and extrinsic motivations that drives open source
have been in the subject of much research recently, but how they affect each
other when paid and unpaid contributors come together is still hidden in
obscurity. In this study I investigate how intrinsic and extrinsic motivation
correlates with each other and how those correlations affect paid and unpaid
open source software contributors. The literature synthesis is based on of
systematic reviews through searches in library databases, identification of
articles by searching on the Internet and by reading relevant books. My results
indicate that intrinsic and extrinsic motivations continuously affect each
other and that paid contributors are more vulnerable since their extrinsic
motivation in terms of money is reached only when many other motivations are
fulfilled.
Användarinvolvering i ett systemutvecklingsprojekt -Är det effektivt?
In most software engineering project, users are only involved in the beginning
of the project as a help to design the requirements specification but users can
be involved after this phase too, but is it effective to do so?
With this report we would like to investigate how effective it is to involve
users after the requirements specification has been written and approved.
To find out how effective it is to involve the users we try some fast and
simple involvement techniques on a quite far gone project. These techniques
include ethnographic studies, prototypes and surveys. We also interviewed a
couple of people who work with usability and finally delivered a report with
our results to them to find out if they found our result relevant. By also
documenting how much time we spent involving users we will show to which degree
user involvement is effective.
We found out that a couple of fast techniques could get very much result in the
form of usability enhancing suggestions to the developers.
UML i teori och praktik
Abstract
During object-oriented system development, programming should be preceded by
analysis and design to assure that the system fulfils the demands of the
customer and simplify during the development phase and documentation. When
modeling the analysis and design phases, several different notations may be
used. One of these is the UML (Unified Modeling Language) which this thesis
will cover. The aim is to compare the use of the UML i practice versus what is
said in the literature.
The investigation is built upon interviews at different companies to receive
their reflections about the UML.
Små- och medelstora företags uppdateringsarbete av hemsidor
Många små- och medelstora företag har idag en hemsida. För att en hemsida skall
vara ett effektivt kommunikationsmedium med kunder krävs dock att den är
uppdaterad. Vi anser att många företag ej förutser vilka resurser som krävs för
att hålla sidan uppdaterad.
Vi vill därför kartlägga vilka problem företag i dagsläget upplever att de har
med sitt uppdateringsarbete. Vi vill därefter se om det finns en möjlig lösning
i verktyget Smelink WEB ifrån Smelink AB, som säger sig underlätta webbnärvaron
för denna typ av företag.
För att undersöka ovanstående frågeställning har vi valt att gå ut med en
enkätundersökning rörande hur uppdateringsarbetet går till i två grupper av
företag. Den ena företagsgruppen använder sig utav Smelinks verktyg och i den
andra företagsgruppen vet vi ej hur uppdateringsarbetet går till.
Då vi sammanställt resultatet kunde vi konstatera att det ej fanns några
omfattande problem rörande uppdateringsarbetet hos de företag som vi undersökt.
Transportsamverkan : krav och mål
Denna rapport är ett examensarbete som utförts vid Institutionen för Datavetenskap vid Högskolan i Skövde.Examensarbetet behandlar transportlogistik och samordning av företag i allmänhet, samt ett transportsamordningsprojekt i Falköping.Denna rapport syftar till att utgöra en form av rekommendation för en sådan transportsamverkan.Rapporten inleds med en bakgrundsbeskrivning där jag redovisar varför och hur transportsamordningsprojektet i Falköping startade samt vilka fördelar en fungerande transportsamverkan kan ge.I introduktionen gör jag en historisk tillbakablick över transportlogistikens utveckling samt beskriver de fyra transportkomponenterna; väg, terminal, godsbärare och drivmedel. Här behandlar jag även organisationsteoretiska faktorer som kan inverka vid en samordning av företag.Rapporten innehåller också en detaljerad problembeskrivning där jag avgränsar problemet samt ger två perspektiv ur vilka problemen kan granskas. Dessutom anger jag ett antal problemställningar som jag anser vara intressanta och motiverar varför jag ser dem som intressanta.Vidare redovisar jag mitt tillvägagångssätt vid genomförandet av en intervjuundersökning, analyserar den insamlade informationen samt drar slutsatser med utgångspunkt från denna analys samt reflekterar över hur det projekt jag studerat varit organiserat och hur det har utvecklats.I rapportens sista kapitel försöker jag, med utgångspunkt från de erfarenheter jag skaffat mig under arbetets gång, att ge ett antal rekommendationer gällande transportsamordning och projekt liknande det i Falköping..
En guide till antivirusprogram - ett hjälpmedel för hemanvändare
Detta arbete handlar om antivirusprogram och vad det finns för hjälpmedel för
hemanvändare utan teknisk bakgrund att finna det antivirusprogram som passar
dem bäst. Målet med arbetet är att producera en guide för hemanvändare som ska
hjälpa dem inför deras val av
antivirusprogram.
I detta arbete har tre olika metoder använts för att besvara de frågor och den
hypotes som ställts. Först gjordes en litteraturstudie där bakgrundsmaterial
inhämtades. Nästa steg var att genomföra intervjuer med experter inom området
för att ta reda på vad guiden skulle innehålla. Som sista steg utfördes en
enkätundersökning som riktade sig till hemanvändare för att ta reda på om den
framtagna guiden besvarade hypotesen.
Konstskolan
Abstract
I have made a Website called ?Art school? for Liljevalchs art Gallery, Culture
administration in Stockholm and Culture school in Stockholm.
It is with scholarship from these that this Website has been possible.
The work whit the ?Art school? started in the autumn of 2005 and ended in May
2006 on distance from Stockholm towards Blekinge technology school in Karlshamn.
The Webb place is for the general public, but most for people who have interest
in art and for those how want to learn more painting in different mediums. This
Websites I name: oil, watercolour, acrylic, coal, gouache, and graphite. On
each one of these mediums you?ll get to know about their history, what
technique they have, what sort of material you need, practise and tip.
Mätning av besökares ljudtrycksdos under musikfestival
Folkets Hus och Parker gav under våren 2008 en förfrågan om att under sommaren
uppmäta den ljudtrycksdos en normal festivaldeltagare tillskansar sig under ett
festivalbesök. De mätningar som genomfördes skedde på tre olika festivaler,
Hultsfredsfestivalen, Peace & Love och Storsjöyran. Mätningarna skulle ske över
hela festivalbesöket och inte endast innefatta mätningar av konserter, för att
kunna ge en rättvisare bild av den ljudtrycksdos som en person kan tänkas
utsättas för under en festival. De två av Socialstyrelsen uppsatta gränsvärdena
som ska följas är att evenemanget ska hålla sig under ett medelvärde på max 100
dB(A)LEQ och dess toppvärde får vara högst 115 dB(A). I överlag kunde vi se att
ljudnivåerna hölls relativt bra inom riktvärdena på de tre festivalerna.
Inblick i fenomenet webbskrapning
Föreliggande kandidatarbete har till syfte att undersöka fenomenet Webskrapning.
Webbskrapnings-program (också kända som Web Wanderers, Crawlers, Spiders eller
skrapare) är program som söker igenom webben automatiskt för att extrahera
information från webbsidor.
Ett exempel på web skrapning är när ett företag samlar in data om
prissättningar på en vara eller en tjänst och sen använder informationen för
att producera billigare erbjudanden. Detta ger företaget en fördel så att de
kan fokusera mera på att marknadsföra sin sida/tjänster. Utöver detta så blir
de utsatta företagens servrar också hårt belastade med trafik (skrapning) från
?icke kunder?.
Efter att ha genomsökt både akademiska och allmänna källor via
informationsinsamling, av denna information så dras slutsatsen att man inte
fullt ut kan hindra skrapning av hemsidor. Detta på samma sätt som man inte
fullt ut kan hindra någon IT-attack, det finns inga 100 % vattentäta system.
En studie om HTML och XML - Blir det en förbättrad struktur i dokumenten med XML jämfört med HTML?
Problemområde: I dag utvecklas nästan alla webbsidor på Internet med
märkspråket HTML. XML är ett nytt märkspråk och används bland annat för att
utveckla webbsidor. Uppsatsen undersöker skillnader mellan de båda märkspråkens
grundläggande dokumentstruktur. Den grundläggande dokumentstrukturen för HTML
är HTML, HEAD och BODY samt för XML är den Prolog, Rot and Epilog.
Hypotes: Uppsatsen baseras på hypotesen -?Vid användning av XML blir det en
förbättrad struktur på informationen i dokumenten?.
Genomförandet: För att undersöka hypotesen har två kriterier definierats och
testats; Märkspråkens struktur och Sökbarheten i märkspråkens struktur.
Det digitala konstverket "Crystal"
Ambitionen med mitt arbete var att skapa en vacker och intressant 3d-animation
med den senaste datortekniken. Animationen bygger på redan befintliga skisser,
idéer och material som jag har skapat de senaste två åren och ville avsluta i
mitt kandidatarbete. Med detta arbete ville jag få mer förståelse för
3d-tekniken som ett konstverktyg och lära mig mer om hur man skapar grafik. Jag
ville även öka min estetiska förmåga och kunskap.
Genom att använda mig av grafikprogrammet ?Lightwave 3D? plus diverse andra
applikationer som behandlar datorgrafik har jag skapat min film.
En studie av inbyggda brandväggar - Microsoft XP och Red Hat Linux
Detta kandidatarbete utreder hur väl två operativsystems inbyggda brandväggar
fungerar i symbios med en användares vanligaste tjänsteutnyttjande på Internet,
samt att se hur likartade de är i sitt skydd från hot. De två operativsystemen
som vi utgick ifrån var Microsoft
Windows XP samt Red Hat Linux 8.0.
Den hypotes vi arbetat kring lyder enligt följande: De två inbyggda
brandväggarna är i stort likartade rörande skydd från hot på Internet och
uppfyller användarnas tjänsteutnyttjande. De metoder vi använt, för att svara
på vår frågeställning, har delats upp i ett funktionalitetstest
och ett säkerhetstest. I funktionalitetstestet provades de vanligaste
Internettjänsterna med den inbyggda brandväggen och ifall det uppstod några
komplikationer eller ej. De två inbyggda brandväggarna genom gick i
säkerhetstestet skannings- och svaghetskontroll via ett flertal
verktyg.
Genom resultatet kan vi konstatera att de inbyggda brandväggarna klarar av de
vanligaste tjänsterna på Internet, men att en skillnad föreligger hos dem vad
gäller exponeringen ut mot Internet.
En tvåa Absinth - En studie i informationsflöde och gränssnittsdesign inom fjärrvärme
Dagens samhälle strävar efter allt fler miljövänliga lösningar på
energiförsörjning. Alla letar efter nya miljövänliga energikällor, men detta
arbete går långsamt framåt samtidigt som behovet av energi ständigt ökar. Det
är därför viktigt att man vidareutvecklar de miljövänliga lösningar som redan
finns, så att de i så stor grad som möjligt täcker det ständigt ökade behovet.
Fjärrvärme är ett kostnadseffektivt och miljövänligt alternativ som täcker en
stor del av det behov av värme och varmvatten som finns inom både bostäder och
industrier. Fjärrvärme har funnits i Sverige sen slutet på fyrtiotalet och har
sedan dess vuxit, och täcker idag cirka 40 % av värmemarknaden i Sverige.
Vi har i detta projekt studerat de system som idag används för övervakning och
styrning av fjärrvärmenät. Vi har även satt oss in i hur det stora
Absinthe-projektet ska göra energiproduktionen mer effektiv.
Vår rapport är en del av forskningsprojektet Absinthe vars grundidé är att med
hjälp av agentteknologi förbättra kontroll och övervakning av fjärrvärmenät.
Vi har studerat de möjliga användarna av Absinthe-systemet, och utifrån deras
behov och Absinthe-projektets grundtankar utvecklat ett användargränssnitt..