Multiplayerspel utvecklat i Flash, Slutreflektion för ?Monsters & Masonry?
SpelutvecklingDigital game developmentMedieteknikMedia technologyDatavetenskapComputer science - networks and communicationsFlashSpelServerkommunikationSpelutvecklingGrafik
Flashspel är en väldigt populär form av ledigt spelande, men det finns
fortfarande spelformer som är outforskade. Vi bestämde oss för att göra det
ingen utvecklare hittills lyckats med, det vill säga att skapa ett så kallat
?Massively Multiplayer Online Flash Game?. Ett spel som konstant är uppkopplat
till internet och lever vidare genom spelarna.
Problemet ligger i plattformen. Flash har alltid varit krävande för datorer och
det görs inte lättare av att en ständig kommunikation med en server måste ske.
Utmaningen har legat i att implementera många funktioner och mycket grafik utan
att få en märkbar prestandaminskning, samt att minska fördröjningen mellan
klient och server.
Vi valde att dela upp arbetstiden i tre stadier: Koncept, research och
produktion. I konceptstadiet bestämde vi oss för hur spelet skulle fungera. I
researchstadiet förberedde vi oss för produktionsdelen genom att samla
information inom våra respektive arbetsområden. I produktionsstadiet kodade vi
spelet och ritade all grafik. Musik och ljudeffekter fick vi levererat på
beställning av utomstående personer.