Multi-Agent-System till brädspel
DatavetenskapComputer science - artificial intelligenceComputer science - generalAiMulti-agent-systemArimaaBrädspel
För att ta reda på hur väl en Multi-Agent-Systems-bot kan stå sig mot andra,
icke-MAS-bottar, så har vi implementerat en bot till brädspelet Arimaa. Botten
är implementerad i C++ och den kan spela mot andra bottar, eller människor,
genom Arimaas officiella hemsida. Syftet har varit att skapa en fullfjädrad bot
som både klarar av att spela korrekt, och att spela bra. För att ta reda på om
MAS är en bra designfilosofi för Arimaa så har vi utmanat ett antal av de
bottar som andra människor skapat och lagt upp på hemsidan. Alla bottarna har
under tiden de legat uppe blivit rankade genom tävlingar och utmaningar och
flera av dessa har tävlat om stora pengar, vilket betyder att människor har
lagt mycket tid på dem.
Efter ett stort antal matcher mot andra bottar så har vi kommit fram till att
Arimaa är ett väldigt svårt spel att koda bottar till. Vi lyckades bara slå
några av de sämsta bottarna på hemsidan men MAS visar stor potential och vi
tror att man kan göra väldigt avancerade bottar med det. Jämfört med de bästa
bottarna så är vår väldigt snabb och minneseffektiv. Man borde absolut
experimentera mer.