Små- och medelstora företags uppdateringsarbete av hemsidor
DatavetenskapComputer science - generalComputer science - networks and communicationsComputer science - effects on societyHemsidorUppdateringContent managementSmeSmelinkSmåMedelstoraFöretag
Många små- och medelstora företag har idag en hemsida. För att en hemsida skall
vara ett effektivt kommunikationsmedium med kunder krävs dock att den är
uppdaterad. Vi anser att många företag ej förutser vilka resurser som krävs för
att hålla sidan uppdaterad.
Vi vill därför kartlägga vilka problem företag i dagsläget upplever att de har
med sitt uppdateringsarbete. Vi vill därefter se om det finns en möjlig lösning
i verktyget Smelink WEB ifrån Smelink AB, som säger sig underlätta webbnärvaron
för denna typ av företag.
För att undersöka ovanstående frågeställning har vi valt att gå ut med en
enkätundersökning rörande hur uppdateringsarbetet går till i två grupper av
företag. Den ena företagsgruppen använder sig utav Smelinks verktyg och i den
andra företagsgruppen vet vi ej hur uppdateringsarbetet går till.
Då vi sammanställt resultatet kunde vi konstatera att det ej fanns några
omfattande problem rörande uppdateringsarbetet hos de företag som vi undersökt.
Det framgick dock att de som använde sig av Smelink WEB var nöjdare med
informationen och designen på sin hemsida än de som ej använder Smelink WEB,
trots att de resurser som de lade ner på fasta kostnader och arbetstid för
uppdateringar var ungefär lika stora.