Sök:

Sökresultat:

31 Uppsatser om Crowdfunding - Sida 2 av 3

Vad påverkar möjligheterna till en framgångsrik crowdfunding-kampanj?

För entreprenörer som arbetar med projekt i en "start up"- fas kan det vara svårt att lyckas med finansieringen. Detta beror på att det inte finns någon ekonomisk historik att visa upp för finansiärerna. För att lyckas få in tillräckligt med kapital för att kunna finansiera ett projekt kan man vända sig till olika typer av investerare. De vanligaste sättet är att man antingen vänder sig till banker, venture capital-bolag eller affärsänglar. Vad som motiverar dessa aktörer är olika, men det gemensamma för dessa aktörer är att det är svårt att få dem att investera i ett projekt.Under senare tid har det dock skapats ett nytt sätt för entreprenörer att få in kapital till sina projekt.

Crowdfunding och förtroende : En studie om förtroendeskapande aspekter hos en ny finansiell intermediär.

Crowdfunding a?r en ny metod fo?r att finansiera fo?retag och projekt som under senare a?r bo?rjat fa? momentum. Genom att anva?nda kunskapen och kapitalet hos ?crowden? finansieras idag projekt som tidigare inte ansetts ha?llbara. Centralt inom alla finansieringsformer a?r fo?rtroendeskapandet mellan intressenterna, dock finns inga tidigare studier kring hur Crowdfundingfo?retag skapar fo?rtroende till entrepreno?rer och finansia?rer.

En fallstudie om belöningsbaserad crowdfunding

Nya företag är viktigt för svensk ekonomi. De bidrar till bland annat sysselsättning, innovationer och välfärd. Sverige har idag ett lågt nyföretagande i jämförelse med andra EU-länder och en av orsakerna till detta är svårigheten för dessa företag att attrahera externt kapital. Det finansiella gapet illustrerar denna problematik genom en utbudssida (finansiärer) och en efterfrågesida (företag), där ett gap uppstår då utbudet understiger efterfrågan på kapital. Syftet med denna studie är att studera en alternativ finansieringsform som sker via internet, för att sedan undersöka hur denna finansieringsform kan påverka det finansiella gapet.

Interaktionsdesign på webben - - Att påverka attityder till crowdfunding och mikroinvesterande genom grafiska komponenter och design

In this paper we have investigated which visual components that are of importance when designing a website with the purpose of influencing peoples attitudes in a positive direction regarding the specific phenomenas Crowdfunding and microinvestments. To investigate how people respond to these concepts we made a survey. The survey showed us that the respondents were indecivise regarding risktaking and that personal interest was of great importance weather the respondents were to invest or not. Therefor we included visual components in the design with the purpose of expressing professional and trustworthy impressions and at the same time reach the user at an emotional level. In the following interviews that we made we tested if our visual components had the intended effects.

Equity crowdfunding : ny investeringsmöjlighet på riskkapitalmarknaden

Denna uppsats syftar till att undersöka hur investerare inom equity Crowdfunding förhåller sig på den informella riskkapitalmarknaden och huruvida de tillför något nytt på denna marknad. Uppsatsen ser till vilka möjliga motiv och risker det innebär att investera i equity Crowdfunding och även eventuella förväntningar på utfallet av det investerade kapitalet. Denna studie har bidragit till att se investerare i equity Crowdfunding som en ny form av karaktär på den informella riskkapitalmarknaden, där premisser för risktagande och motivation till investeringen skiljer sig från tidigare investerarkategorier. Genom att se till existerande teorier och litteratur på området informellt riskkapital dras paralleller med den insamlade empirin. Investerarna på den informella riskkapitalmarknadens kan karaktäriseras utefter fyra kategorier: microinvesterare, finansiella placerare, kompetensinvesterare och affärsänglar. För att kunna analysera motiven och förväntningarna på investeringar i equity Crowdfunding har teorier om risker och motivation använts.

Kickstarting a Kickstarter : Kommunikativa komponenter i lyckade & misslyckade crowdfundingkampanjer

Crowdfunding is described as a facilitator for creative entrepreneurs in their gathering of funds for projects. This bachelor?s thesis  aims at finding differences in communication components found between successful and unsuccessful Crowdfunding campaigns on one of the most popular platforms, Kickstarter. Through a quantitative content analysis and a rhetorical analysis of literary topoi this study suggests that there are apparent differences in usage of titles, text, visual expressions, rewards and in themes of preparation, humility as well as quality. The findings we present conclude that a campaign with a title consisting of eight words and one punctuation are more likely to succeed than other.

Crowdfunding : En studie om vad som kännetecknar designen av en lyckad kampanj

Crowdfunding som ett sätt att söka finansiering och marknadsföring för en idé eller en produkt har vuxit enormt de senaste åren. Det har dock visat sig att det inte är så lätt att lyckas med sin kampanj. På Crowdfundingsajten Kickstarter ligger just nu antalet lyckosamma kampanjer på endast 39,5 %. Syftet med detta arbete har därför varit att undersöka vad som krävs i form av förutsättningar, planering och erfarenheter för att lyckas, liksom vad som får människor att vilja stödja en kampanj.Tidigare forskning inom området har studerats och intervjuer har genomförts med sex personer som har erfarenhet av att ha drivit lyckade kampanjer. Resultatet visade att en av de viktigaste aspekterna för att lyckas är att försöka förmedla trovärdighet och kvalité på sin kampanj och sin produkt.Därefter har data från avslutade lyckade kampanjer på Crowdfundingsajten Kickstarter samlats in och bearbetats kvantitativt.

Konsten att få pengar för sin idé : En kvantitativ analys över framgångsfaktorer på Kickstarter

Crowdfunding har de senaste åren haft en kraftig popularitetsökning och med detta har en samhällsdebatt väckts, därmed även det vetenskapliga intresset för Crowdfunding, dess strukturer samt underliggande dynamik. Mollick utförde 2013 en av de större studierna i området med syfte att studera vilka kvantitativa faktorer som var avgörande för ett projekts utfall. Studien landade i slutsatsen att dessa framgångsfaktorer kunde kategoriseras enligt Kvalitet, Nätverk samt Geografi. Med utgångspunkt i Mollicks resultat ämnar följande studie att studera kategorierna Kvalitet och Nätverk samt utvidga Mollicks modell genom att samla data från 200 projekt, studera dessa med hjälp av 13 variabler, skapa sex modeller och vidare pröva modellerna med hjälp av linjär regressionsanalys. Studien landade i slutsatsen att en utvidgning av Mollicks modell var möjlig med hjälp av variablerna Uppdateringar samt Belöningssteg..

Hur går det att använda fenomenet crowdfunding? : En kvalitativ undersökning av den svenska versionen crowdculture.

Denna studie undersöker barns trovärdighetsarbete i institutionell intervjuinteraktion med grund i en problematisering av synen på barn som mindre trovärdiga. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur barn orienterar sig mot trovärdighet samt om hur trovärdighet hanteras i social interaktion. Materialet består av utdrag ur åtta risk- och skyddsbedömningsintervjuer med barn i åldrarna 5-8 år och 9-12 år. Studien använder diskurspsykologi och samtalsanalys som teoretisk grund och samtalsanalys som metodologisk ansats. Undersökningen visar att barn orienterar sig mot trovärdighet genom tre typer av trovärdighetsarbete.

Crowdequity och dess förhållande till svensk rätt - en finansieringsform värd lagstiftarens uppmärksamhet?

Crowdfunding är en relativt ny finansieringsmodell som vuxit i popularitet. Internationellt uppskattas Crowdfunding till en miljardindustri. Generellt sätt innebär Crowdfunding att en projektägare vänder sig till allmänheten, det vill säga en större krets finansiärer, via internet för att söka finansiering. Olika former av Crowdfunding har utvecklats. Föremålet för den här uppsatsen har främst varit den form som baseras på ägarkapital, här kallat crowdequity, och den svenska rättens inverkan på finansieringsformen.

Hur är relationen mellan kommunikationen i en crowdfundingkampanj och dess utfall? En studie av glassprojekt i USA på kickstarter.

I denna studie har tidigare forskning kring faktorer som bidragit till lyckade Crowdfundingkampanjer sammanställts och en undersökning gjorts på lyckade glassprojekt från kickstarter. Crowdfunding är en relativt ny typ av investeringskanal, där man genom många och små donationer från allmänheten samlar ihop en stor summa till ett projekt. Kommunikationen i en Crowdfundingkampanj verkar ha stor betydelse för hur väl ett projekt har lyckats och det gemensamma ifrån tidigare undersökningar är att ett projekt skall hålla hög kvalitet för att bli framgångsrikt. Glassprojekten som analyserats gav resultatet att antalet projektuppdateringar har ett direkt samband med resultatet. Videolängd korrelerar inte med resultatet och är inte ett mått på kampanjens kvalitet.

Erfarenheter från programutveckling åt externkund

Denna rapport handlar om projektgruppens samlade erfarenheter om hur det är att arbetamed ett större mjukvaruprojekt. Fokus för detta ligger på erfarenheter inom gruppdynamikoch kundinteraktion. Rapporten lyfter även fram hur användandet av Essence Kernel Alpha:spåverkade gruppens arbete. Rapporten försöker också undersöka och ge förslag påfinansieringsmodeller för projekt med öppen källkod. Det som iakttogs var att planering ochöppen kommunikation i stor del påverkar ett projekts utveckling.

Modern marknadsföring - filmproduktion

I contacted the production company Salmonfox in the hope that they would have any projects that they needed help with. It showed that Salmonfox just started up an old project that they needed to complete. They wanted my help to edit some trailers and one Crowdfundingfilm for the short film called, Captain Sweden (Kapten Sverige). Salmonfox are hopefully going to use the different trailers and Crowdfundingfilm to promote the short film and get help with the funding to make a feature. The project began with a pilot study in which I made a time plan and a requirements plan, where the different requirements were set.

Finansiering via Crowdfunding : En kvantitativ studie om ägarbilden i små företag

One year Master's thesis, Degree of master in Business and Economics, School ofBusiness and Economics at Linnaeus University, Management, 4FE10E SpringSemester 2014.Author: Johanna Björklund and Sarah Gustafsson.Mentor: Magnus Forslund.Title: Lean in the public sector - Potential barriers to a long-term Lean work.Background: Organizational changes are something that is constantly done inorganizations, and in the last decade, there has arisen a plethora of different changemodels. A reorganization that is popular among companies today is Lean. Lean is aconcept that was developed within the Japanese automotive industry, but has evolvedfrom the Japanese shop floor and is now a concept that can be found in, for example,several Swedish municipalities.Purpose: The purpose of this study was to create an understanding of why the conceptLean may have difficulty getting a hold in the in the long term.Methodology: The study was done with a qualitative research approach and through anabductive approach. As we intended to create an understanding, of what potentialbarriers that may affect that a Lean work, in some cases, does not become a long-termcondition, it seemed natural to choose a hermeneutic approach to knowledge. Theempirical data collected via individual unstructured interviews, through a groupinterview, and by non-participant observations.

Från idé till crowdfunding-kampanj

Designingenjörerna Ida Evervall och Toni Maric från Högskolan i Skövde har under våren 2014 arbetat med ett produktutvecklingsprojekt tillsammans med en dörrtillverkande uppdragsgivare. Dagsljusinsläppet till hallar i lägenheter är i princip obefintligt och lampor används för att tillgodose behovet av ljus. Ett dörrtillbehör har utvecklats i syfte att samla in ljus från utsidan av lägenheten och transportera detta genom dörren till insidan, helt insynsskyddat. Uppdragsgivaren ville att transporten av ljuset främst skulle ske med hjälp av fiberoptik. Efter experiment framkom att fiberoptiken var tillräcklig för att transportera ljuset, en insamlande lins framför gav betydligt bättre resultat soliga dagar.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->