
Sökresultat:
2530 Uppsatser om Corporate strategy - Sida 45 av 169
Det finns bara en av dig och det är du? : -personliga varumärken som ansökningsstrategi-
The climate at the labour-market in Sweden today means that students who have recently passed their examinations find it quite difficult to find work. The competetiveness calls for a strategy to find advantages in the employment process. The strategy explored in this thesis is called personal branding. We believe that by building a strong personal brand you can increase the possibilities to influence the decisions of those responsible for recruitments in our society. The question we ask ourselves in this essay is how to build a personal brand with the power to give students a competetive advantage in the employment process.
Kontrollerad vokabulär eller naturligt språk? En empirisk studie.
The question whether controlled vocabulary or natural language free-text terms is the most effective search strategy has occupied researchers in LIS for many decades. This Masters thesis is an empirical study which aims to compare these two search strategies in LISA Library and Information Science Abstracts, an online bibliographic database. 22 topics from the discipline of Library and Information Science were constructed and out of each topic one query for each search strategy was formed. Queries in natural language were formed with terms from different sources, for example dictionaries, while queries in controlled vocabulary were built with terms from LISAs electronic thesaurus. The measures used in this study were precision, relative recall pooling method and overlap.
Corporate Social Responsibility : A brilliant term: but what is the point?
SyfteDenna uppsats syftar till att kartlägga begreppet CSR och redogöra för dess innebörd. Uppsatsen syftar även till att förklara varför företag arbetar med CSR samt hur kunder förhåller sig till detta.MetodVi har gjort en multipel fallstudie på företagen Electrolux AB, Swedbank AB och Swedish Match AB. Vi har genomfört telefonintervjuer med respektive företag samt gjort en kundundersökning för att se vad kunderna anser om företagens samhällsansvar. Uppsatsen bygger på en abduktiv forskningsansats och en kvalitativ undersökningsdesign.Teoretisk referensramI den teoretiska referensramen har vi kartlagt vad begreppet CSR betyder och vilka ansvarsområden som omfattas av begreppet. Vidare har vi lyft fram olika åsikter om CSR och beskrivit redovisningen av CSR samt redogjort för kopplingen mellan CSR och ekonomisk lönsamhet.
Marknadsföring av bibliotek via sociala medier ? Hur ser bibliotekarier på det?
The aim of this thesis is to investigate how librarians view marketing of the library using social media and how this can be used in a marketing strategy. The theoretical framework for this thesis is based on the 7 Ps of the marketing mix, SWOT-analysis and SWOT/TOWS Matrix. The theory is based on planned elements that make up a product or service offered the market. We have used our own interpretation of the theories to analyse our material. Our main method has been a web-based questionnaire, the questionnaire was sent to 523 librarians active at ten large public libraries and its related branches.
CSR ur personalens perspektiv : hur inverkar organisationers arbete med CSR på personalens identifiering?
Organisationers engagemang i Corporate social responsibility (CSR) är betydelsefullt för dess intressentgrupper. För att undersöka vilken inverkan arbete med CSR har på intressenterna har vi valt att fokusera på anställda, och hur deras identifiering påverkas av organisationers arbete med CSR. Detta är också studiens syfte som vidare även behandlar vilka av CSR-aspekterna ekonomi, etik och filantropi som är väsentliga för anställda. Frågeställningarna som studien besvarar är följande: Hur påverkas de anställdas identifiering med organisationen av uppfattningen om dess arbete med CSR? Vilka specifika CSR-aspekter influerar en anställds identifiering med en organisation?För att ge svar på studiens frågeställningar användes en kvantitativ metod bestående av en webbaserad enkätundersökning.
Återförvilda Sverige?: En studie av rewilding som strategi för att bevara kulturlandskapet och gynna biologisk mångfald
Through millennia, humans have shaped the European landscapes. Agriculture, hunting andforestry have influenced virtually every ecosystem on the continent and formed what we todaythink of as the cultural landscape; a mosaic pattern of cropland, fields, pasture and forests. Thepast two centuries, globalization, industrialization and urbanization have come to pose a threatto the existence of these landscapes. European farmlands are now being abandoned at analarming rate, and the associated loss of landscape preservation, biodiversity and ecosystemservices is a concern to the scientific community and public alike.This thesis studies if the implementation of the relatively new conservation strategy rewilding(recreating self-sustaining ecosystems and reintroducing keystone species) can be a part of thesolution to preserve cultural landscapes and biodiversity in Sweden. Through interviewssupplemented with studies of published works, expertise from different fields has beencompiled to provide an overall picture of the capacity of rewildings as conservation method.
Knowledge Management Strategy : Hur intern kunskapsöverföringsstrategi i managementkonsultföretag påverkar vilka hinder som uppkommer vid överföringen
Denna studie tar sin ansats i hur system och strategier för hantering av kunskap mynnar ut i olika hinder vid kunskapsöverföring inom managementkonsultföretag. Fallstudien bygger på fyra managementkonsultföretag varav två tillämpar en codification strategi och de andra två tillämpar en personalization strategi.Alla företagen har mer eller mindre inslag av båda strategierna men tyngdpunkten ligger i en av dem medan den andra har ett understödjande roll i respektive företag. Av studien framgår att kunskapssystem och strategier hänger tätt ihop, och är beroende av vilken vikt företaget lägger vid att dokumentera och lagra kunskap.Beroende av vilken kunskapsstrategi företagen i fallstudien tillämpade ställdes de inför olika hinder. Codification strategin renderade i hinder i form av rapportering, informationens kvalitet, användarvänlighet i databasen samt medarbetarnas motivation att dela kunskap internt genom att dokumentera projekt. Tillämpade företagen en personalization strategi ställdes företagen inför hinder i form av outtalad kunskap och medarbetarnas motivation att dela kunskap internt genom social interaktion som exempelvis sammanträden, telefonsamtal och e-post..
Riktlinjer för skapandet av digitala arkiv
The aim of this Master?s thesis is to present guidelines for making a digital repository. To attain this, useful factors for creating an archive were examined. Also different organisations? strategies were analysed.
Besluten kring finansiering och kapitalstruktur : En fallstudie av 3 förvärvsintensiva företag
Ett företags värdeskapande aktiviteter kan indelas i operativa, investerings- samt finansieringsaktiviteter. Företagets framgång avgörs i hög grad av kvalitén på de beslut som fattas med avseende på de värdeskapande aktiviteterna. Finansieringsbeslutet innefattar sammansättningen av kapitalstrukturen dvs. andelen eget kapital och skulder som finansierar verksamheten. Inom corporate finance finns ett antal teorier som förklarar denna sammansättning och mest känd är Miller & Modiglianis teori om kapitalstrukturens irrelevans för maximering av bolagets värde.
Värdegrundens betydelse för arbetsgivarens attraktivitet
During the past decades the competition for skilful employees has increased and companies and organizations compete to attract the right people. The Swedish municipalities and country councils need to recruit 420 000 new employees before 2020, but have a limited budget to promote themselves as attractive employers. To find a solution, many of the municipalities have started to work with fundamental values to become more attractive employers and to inspire employees to use word-of-mouth to recommend them. There are no empirical studies of how successful this strategy is, and the purpose of this thesis is to show if there are significant correlations between the fundamental values, the employer's attractiveness and word-of-mouth. The results of the study are based on a survey with 1996 answers from employees in three different municipalities in Stockholm, Sweden.
CSR-orientering i en facklig miljö : Socialt ansvar som strategi
Sveriges fackfo?rbund har sedan 2000-talet fo?rlorat medlemmar och allma?nhetens syn pa? fackfo?rbund a?r att de har fo?rlegade arbetssa?tt. Problematiken fo?r fackfo?rbunden a?r att de tvingas fo?ra?ndra sitt arbetssa?tt fo?r att vinna tillbaka medlemmar. Fo?ra?ndringsprocessen har inneburit att nya strategier kunnat anva?ndas fo?r att sta?rka fo?rbundens roll mot na?ringslivet och arbetsmarknaden.
The capability to understand customer value - A case study of Metso Mining over continents
The purpose of this thesis is to describe and analyze how the mining equipment producers on a global market manage to handle the changing conditions concerning customer value. Our approach has been a comparative analysis between two different sites in order to answer the purpose. The case studies at Metso Mining have been made through interviews and visits at two geographical markets, South America and Scandinavia. The theoretical framework applied on our empirical findings is based on Blue Ocean Strategy, Customer Value and Resourced Based View. The empirical foundation is based on interviews with Metso Mining employees at Sorocaba in Brazil and Kiruna/Gällivare, Trelleborg and Staffanstorp in Sweden.
Grafisk profilering med praktisk tillämpning på PZ hair : Graphic profiling with a practical application on PZ hair
Design, Grafiskt program, Symbol, Hair.
Dell from a intellectual capital perspective (working title)
Purpose: We will understand and explain Dell?s value gap through an extended intellectual capital theory. This will be done by deriving the value to the different parts of the intellectual capital value scheme. We will also use value scheme to describe the ongoing strategy shift. Methodology: The qualitative method and an abductive reasoning have been employed during the progress.
Styrelsen och CSR : En studie om hur en styrelses sammansättning påverkar företags rapportering av CSR
Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida bolagsstyrning har en påverkan på ett bolags rapportering av CSR på den svenska marknaden. Liknande studier finns utförda i andra länder men det finns ett kunskapsgap i Sverige och förhoppningen är att komma med ett resultat som är mer tillämpbart för svenska förhållanden. Eventuella resultat kan komma till nytta för företag som vill förändra sina CSR policyer.Metod: Vi använder oss av en kvantitativ ansats för att med hjälp av statistiska metoder svara på vår problemformulering. De metoder vi har använt är korrelationsanalys, för att undvika problem med multikollinearitet, och därefter en multipel regressionsanalys för att testa sambandet mellan beroendevariablerna (CSR rapportering) oberoende variablerna (styrelsens sammansättning) och våra kontrollvariabler.Slutsats: Vår slutsats är att en bolagsstyrelses sammansättning påverkar företagets rapportering av CSR. Fler kvinnliga ledamöter i styrelsen leder till en ökad rapportering av både miljömässig och social CSR.