
Sökresultat:
14333 Uppsatser om Corporate Social Performance - Sida 14 av 956
Överföringsproblematiken med ett styrinstrument ? en fallstudie av Kemira Water
Syftet med vår studie är att undersöka de problem som kan uppstå vid en överföring av ett styrinstrument, innehållande Key Performance Indicators, från en organisation till en annan i samband med förvärv. Uppsatsen utgår från en fallstudie av ett företag i kemibranschen. I vår fallstudie använder vi ett abduktivt angreppssätt och en kvalitativ metod. I den teoretiska referensramen utgår vi ifrån teorierna om The Balanced Scorecard och Key Performance Indicators. Empiriinsamlingen har skett med semistrukturerade intervjuer..
Utformning av ett performance management-system : Fo?r ma?tning av prestationer inom Rottne industris reservdelslager
Bakgrund: Rottne industri a?r ett fo?retag som tillverkar skogsmaskiner, na?rmare besta?mt sko?rdare och skotare. En viktig del av fo?retagets strategi i dagsla?get grundar pa? att bedriva en genero?s reservdelsverksamhet ut mot kunder. Reservdelsverksamheten har vuxit och blivit en konkurrensfo?rdel fo?r Rottne industri.
Massmedias makt i bolagsstyrningen : Om och hur massmedial publicitet påverkar bolagsstyrningen
Background and problem: Corporate Governance is a well-known phenomenon which has been the focus of plenty of research where the board of directors and the CEO have been regarded as important actors. What's affecting decisions regarding these actors has been debated whereas media has been pointed out of having an impact. To decide whether or not media can affect Corporate Governance have shown to be problematic whereas it exists divergent views regarding this. At the same time this relationship is more explored in other contexts than the swedish one, although this one is considered suitable for this. Consequently there is a motive for examining medias impact on Corporate Governance in Sweden. Purpose: The purpose of the thesis is to explain if media has an impact on Corporate Governance at an overall level.
Creating Shared Value: Ett nytt fenomen eller en naturlig utveckling av Corporate Social Responsibility? : En fallstudie av Länsförsäkringar Bergslagen
Syftet med studien är att undersöka hur elever berättar om läsning och läsundervisning samt hur de berättar om sin delaktighet i arbetet med sin läsning. Studien utgår från elevens perspektiv och från ett specialpedagogiskt perspektiv.Studien har en kvalitativ ansats och utgår från den sociokulturella synen på kunskap, att vi lär i gemensamma verksamheter genom att kommunicera med andra. Datainsamlingen genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt åtta elever i år 2 till och med år 5 intervjuades.Resultaten visar på ansvarsfulla elever som berättar om nödvändigheten i att kunna läsa och insikt om att läsförmåga och att leva i vårt samhälle har ett samband. De är i det stora hela positiva till läsning och berättar om flera positiva upplevelser som de får genom sin läsning men läsvanor och elevernas erfarenhet av undervisning skiljer sig åt.
Analys och förbättringsförslag för riktkopplardesign
Ericsson develops a new stripline directional coupler. Its design is described in appendix B and differs from the directional couplers Ericsson uses in current products. The new directional coupler will be used for transmission power measurement in future UMTS 3G base stations.The most important parts of directional coupler theory are presented. It is necessary to study this theory to understand how the coupler works and how it should be designed to get good performance.Optimal directional coupler termination component values to get high directivity and broad directivity bandwidth have been investigated.The trim screws trim ranges have been studied.A simple analysis of serial production performance when termination component tolerances are taken into consideration has been done.The resistance components reactive (inductive/capacitive) characteristics at 2.14 GHz have been analyzed.The directivity performance limitations of the directional coupler, when Ericsson?s band pass filter is connected, are investigated.Design changes leading to better performance are proposed.
Ansvarsfullt turismföretagande : En studie av samhällsansvar i språkreseföretag
Syftet med denna studie är att kartlägga i vilken omfattning samhällsansvar är en del av språkreseföretags verksamhet. Studien är baserad på intervjuer med personer i ledande position inom tre språkreseföretag som finns representerade i Sverige. Den teoretiska referensramen består av ett antal kategorier som är baserade på tidigare forskning om ?Corporate Social Responsibility? (CSR) inom olika typer av turismföretag. Dessa kategorier är ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet samt drivkrafter och hinder för turismföretags arbete med samhällsansvar.Studien visar att omfattningen av samhällsansvar inom språkresebranschen är varierande.
CSR och lönsamhet i tre dimensioner : Praktiska exempel, Economic Value Added och tidigare forskning
Title: CSR and profitability in three dimensions ? practical examples, Economic Value Added and previous researchAuthors: Linda-Marie Emilsson & Martina Classon Subject: Business AdministrationDate: 2011-05-26Mentor: Krister BredmarProblem description: Scientists have for a very long time disagreed about whether or not companies should work with Corporate Social Responsibility (CSR) and if there is any correlation between CSR and profitability. There are mainly three different views according the correlation: CSR have a neutral impact on financial performance, CSR have a positive impact on profitability and CSR have a negative impact on profitability. One of the reasons behind the disagreement is the complexity measuring CSR. Scientist claims that EVA is a measure that can be used to measure the correlation between CSR and profitability. Purpose: The intention with our essay is to find out if there is any correlation between CSR and profitability.
BSR Prestandaverktyg / BSR Performance tool : Prestandamätning via diagnosuttag över CAN / Performance measure via diagnostic socket over CAN
This abstract describes the bachelor degree thesis in computer technology at Växjö University. The company BSR in Växjö has requested an application that can measure a cars performance, with attributes like acceleration times and engine power estimation. The communication between car and computer is via the USB port on the computer and the OBD-II socket on the car with the network protocol CAN, controller area network. Cars from VAG have been the primary focus group and the application has been tested on a Volkswagen Passat CC from 2009. The system is developed in the programming language C# in the environment Visual Studio with the framework .NET.
Ägarstrukturens påverkan på tillämpningen av Svensk kod för bolagsstyrning: En studie av bolagsstyrningsrapporter
In the light of some company scandals the Swedish Code of Corporate Governance, the Code, was introduced in the year of 2004 to reinforce confidence in how Swedish listed companies are managed. As many of the other European codes of corporate governance, the Swedish Code is based on the principle of ?comply or explain?. The need for corporate governance regulation arises from the inherent conflict of interest between owners and managers. This conflict is limited in companies controlled by a family in contrast to companies that lack a strong owner.
Corporate Social Responsibility : Inom bankverksamhet
Begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, har på senare årtionden blivit ett allt viktigare koncept för företag. För att företag ska kunna vara konkurrenskraftiga krävs det idag att man både tar sitt ansvar utifrån det ekonomiska perspektivet och det sociala perspektivet. I och med att begreppet har vuxit har fler och fler företag börjat använda sig utav CSR och börjat integrera det sin verksamhet.Bankerna ser sig själva idag som stora aktörer i samhällets påverkan att sträva framåt. Därför tar man sig an det samhällsansvar som man förväntas att ta av samhällets medborgare för att bankerna ska anses som goda bankaktörer. Detta är det som kännetecknar CSR, Corporate Social Responsibility, d.v.s.
Corporate Branding vid förvärv - en fallstudie av Matex/Willys i Lund
Syftet med vår uppsats är att undersöka och analysera hur en koncern via Corporate Branding integrerar och implementerar ett redan existerande koncept i ett förvärvat företag/kedja. Då Corporate Branding handlar om att bygga upp, förstärka och förmedla ett affärskoncept till både interna och externa intressenter, har vi, för att ge en heltäckande bild av processen, valt att undersöka och analysera båda dessa aspekter. Vår problemformulering bestod bland annat av följande frågor; Vilka förändringar har uppstått vid förvärvet? Vad händer med ett företags organisationsstruktur, kultur och identitet inför och efter ett förvärv? Hur har det förvärvande företaget använt sig av Corporate Branding för att implementera ett existerande affärskoncept i vårt fallföretag? Vilka reaktioner har uppstått internt och externt i samband med förvärvet? Hur skiljer sig de båda affärskoncepten från varandra? Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie, samt en kvantitativ studie i form av enkätundersökning. Teorikapitlet är uppdelat i fyra delar och består av organisationsstrukturer, förvärvsteorier, intern samt extern Corporate Branding.
Huvudet bland molnen : En studie av den grandiosa och sårbara narcissistens kontextuella och uppgiftsorienterade arbetsprestation
The present study investigates the relationship between narcissism, using identified facets in the five-factor model for the grandiose and vulnerable narcissistic personality, and job performance. The results, based on analyses of correlations from previous studies, meta-analyses and norm-data, show general differences regarding the grandiose and vulnerable narcissistic facet profile and their respective relationship to job performance. The results confirm previous study implications of the facet level data?s ability to capture aspects of the personality that a broader measure misses. Similarly, the results demonstrated that facets could differentially predict job performance in both a negative and positive direction.
Företag och miljö ? Utsläpp påverkar klimatet men påverkar det aktiekursen?
Denna kandidatuppsats har i syfte att undersöka huruvida det går att identifiera avvikande aktieavkastning hos företag vilka erhåller ett förändrat betyg i Folksams Klimatindex mellan åren 2004 och 2005. Identifieras avvikande avkastning undersöks marknadens värdering av förbättrade respektive försämrade betyg. Signifikant avvikande avkastning identifierats i aktier hos företag som erhåller ett förändrat betyg i Folksams Klimatindex. Resultatet från eventstudien påvisar att betygsförändringar, oavsett karaktär, värderas negativt av marknaden. Att marknaden skulle värdera informationen om förbättrade respektive försämrade betyg på samma sätt strider mot teorin om Corporate Social Responsibility.
Framgångsfaktorer i nystartade bioteknik- och IT-företag
Syftet är att analysera vilka variabler som påverkar performance positivt i nystartade BioMed och ITT-företag och i denna process även beskriva och jämföra hur dessa variabler ser ut i de två branschgrupperna och hur företagen har utvecklats. Vi har använt oss av en kvantitativ metod och har genom ett enkätutskick fått empiriskt material från 20 grundare av BioMed-företag och från 30 grundare av ITT-företag. Slutsatserna är att i BioMed påverkas nystartade företags performance positivt av: grundarens ålder, arbetserfarenhet, branschkunskap, start-up-erfarenhet och ett heterogent nätverk. Nystartade ITT-företags performance påverkas positivt av : grundarens ålder, utbildningsnivå, arbetserfarenhet, branschkunskap, antalet grundare, initial kapitalmängd i företaget och att ha affärsänglar och riskkapitalbolag som kapitalkälla. Connects olika insatser får generellt sett inte bra betyg av grundarna och därmed drar vi slutsatsen att Connects betydelse för företagens performance inte är stor.
Corporate Social Responsibility ? Ett paradigmskifte i den nya tidens fo?retagande
Syftet med denna studie a?r att underso?ka och analysera det arbete som Sveriges tre sto?rsta mobiloperato?rer, Telenor, TeliaSonera och Tele2 bedriver kring Corporate Social Responsibility. Studien a?mnar ocksa? underso?ka hur arbetet utvecklats under de tre senaste a?ren, samt hur detta fenomen kommuniceras. Genom detta o?nskar vi uppna? en ba?ttre helhetsbild och en djupare fo?rsta?else fo?r CSR, samt bidra med insikter, uppta?ckter och egna tolkningar kring a?mnet.Metod: Kvantitativ inneha?llsanalys av CSR-redovisningar. Av dessa tre studerade fo?retag kan vi urskilja vissa gemensamma trender bolagen emellan.