Corporate Social Responsibility ? Ett paradigmskifte i den nya tidens fo?retagande
Syftet med denna studie a?r att underso?ka och analysera det arbete som Sveriges tre sto?rsta mobiloperato?rer, Telenor, TeliaSonera och Tele2 bedriver kring Corporate Social Responsibility. Studien a?mnar ocksa? underso?ka hur arbetet utvecklats under de tre senaste a?ren, samt hur detta fenomen kommuniceras. Genom detta o?nskar vi uppna? en ba?ttre helhetsbild och en djupare fo?rsta?else fo?r CSR, samt bidra med insikter, uppta?ckter och egna tolkningar kring a?mnet.Metod: Kvantitativ inneha?llsanalys av CSR-redovisningar. Av dessa tre studerade fo?retag kan vi urskilja vissa gemensamma trender bolagen emellan. Framfo?r allt utgo?r omfattningen av CSR-rapporterna den viktigaste utvecklingen, a?ven om inneha?llet till viss del skiljer sig a?t. Att integrera sitt CSR-engagemang i sin a?rsredovisning anser vi vara na?sta a?tga?rd fo?r dessa fo?retag. Detta skulle inte bara ses som ett na?sta steg fo?r att bedriva ett ha?llbart fo?retagande, utan ocksa? fo?r att go?ra morgondagens intressenter no?jda.