Sök:

Sökresultat:

1394 Uppsatser om Consumer satisfaction - Sida 45 av 93

Ett tv-formats utformning mot publicering på webben: Skall television utvecklas, anpassas och förändras utifrån sin publik?

Watching television (TV) has been given a new meaning, you don?t have to book a specific time, a specific date if you don?t want to miss the program you were planning to see. In Sweden now days we can watch TV in lot of different ways, whenever we choose to do so. In this thesis I attempt to explain and document the process of shaping a tvformat, the development and adaptation to a time when the TV medium is in a change. Plus a look at how the television audiences relate to their use of it.

Införande av aktivitetsbaserat kontor : -medarbetarnas upplevelse

Forskning har visat att vilken typ av kontorsmiljö ett företag har påverkar medarbetarnas välmående och arbetstillfredsställelse. Det har även påvisats ett samband mellan arbetstillfredsställelse och de anställdas produktivitet. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur införandet av ett aktivitetsbaserat kontor kan upplevas av de berörda medarbetarna och hur de upplever att deras arbetssätt, arbetstillfredsställelse och produktivitet förändrats. I aktivitetsbaserade kontor är alla arbetsplatser gemensamma och medarbetarna väljer arbetsplats beroende på typ av arbetsuppgift. Studien är utförd på ett stort industriföretag i Västsverige som infört aktivitetsbaserat arbetssätt.

Cola som Cola ? : Premium kontra substitut produkter

Titel: Hur står sig de billigare substituten emot premium produkter?Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Giancarlo Mancuso & John GustafssonHandledare: Jonas KågströmDatum: 2012 ? MajSyfte: Syftet med denna uppsats är att vi vill undersöka hur de billigare substituten står sig emot premium produkter genom att ställa de emot varandra i ett blindtest föreslagits av tidigare forskning Ogenyi Ejye (1994). Vi vill veta om det finns en stor skillnad mellan de billigare varianterna och de premier produkterna enligt tidigare gjord forskning.Metod: Vi har utfört ett experiment i form av ett blindtest där vi sätter fyra olika Cola sorter emot varandra. Under genomförandet av experimentet har vi använt oss utav enkäter för att samla in data. Detsamma gäller för vår webb undersökning.Resultat & slutsats: Det vi kom fram till i vår undersökning är att varumärken påverkar oss konsumenter både positivt och negativt.

Mobile first design vs. desktop first design : En jämförelse av en prototyp och en befintlig webbplats ur ett användbarhetsperspektiv

Detta examensarbete har haft till syfte att åskådliggöra eventuella skillnader och/eller likheter i den upplevda användbarheten vid användandet av en webbplats skapad via mobile first design och desktop first design. Målsättningen med examensarbetet har varit att ta fram en hifi-prototyp, skapad utifrån mobile first design, som visualiserade ett designförslag för flygfotoföretaget HimlaFotos startsida. Jämförelsen har utgått ifrån en egendefinierad version av begreppet användbarhet baserad på ISO:s definition, där användbarhet består av tre faktorer; kraftfullhet, effektivitet och tillfredställelse. För att samla in data om den upplevda användbarheten har användartester genomförts. Flera likheter har identifierats gällande användbarhetsmåtten kraftfullhet och effektivitet, medan skillnader har funnits vid måttet för tillfredställelse.

Tid i all oändlighet och förgänglighet. En studie av tidsanvändningen i Sverige sedan 1980-talet

This master thesis in economics discusses the time use of today as well as the observed trends in time use over the last 20 years in Sweden. This is done by analysing time-use and consumption data at the microeconomic level, i.e. by explaining individual behaviour given the economic assumption of a rational behaviour. We reach the conclusion that the value of time is an important explanatory variable concerning the rationality in that time is used differently by different individuals and in the changed use of time. Furthermore, other variables such as social norms and the process benefit of a certain activity, i.e.

Vad är en hållbar produkt? - En studie med svenska klädföretag och organisationer

Miljö och hållbarhet är något som kommit att uppmärksammas allt mer sedan startskottet på 70-talet i samband med ökat fokus från regeringshåll och grundande av miljöorganisationer. I takt med konsumenters ökade medvetenhet har kraven höjts på svenska klädföretag och deras arbete med hållbar utveckling och hållbara produkter. Problematiken ligger i att svenska klädföretag utför sitt arbete på olika sätt och därav finns olika tolkningar av hur en hållbar produkt är framställd och vad denna ska innehålla. Det är även svårt för kunder att få ett grepp av en hållbar produkt, då de inte finns någon konkret definition.Den övergripande problemformuleringen i arbetet har berört hur olika svenska klädföretag och miljöorganisationer definierar en hållbar produkt. I uppsatsen presenteras olika definitioner av hållbar utveckling och den lagstiftning som ligger till grund för de produkter som produceras och säljs på den svenska marknaden.

Bärbar - ett hållbart tygkassekoncept

Portable is a project with its starting point in plastic bags, how they negatively affect our planet and how people´s patterns of behavior and qualities of life are affected when people try to live more envi¬ronmentally friendly. Now we have reached the point when peoples way of living and consuming in the western world has to change. This is nothing new and we can now see that sustainability is start¬ing to get attention in every area.Today plastic bags are used on average for 12 minutes. Only one out of 200 is reused, and then only once . This is not sustainable at all.

FSC certifiering vid BioEnergi i Luleå AB: livskraftigt bruk
av världens skogar

Bakgrunden till detta arbete är att Bioenergi i Luleå AB måste tillmötesgå kundkraven för att behålla sina marknadsandelar och ha möjlighet att utöka dessa. På senare tid har de stora kunderna börjat efterfråga bränslepellets som är certifierad enligt Forest Stewardship Council, FSC. Examensarbetets syfte var att hjälpa Bioenergi med framtagandet av en Forest Stewardship Council Chain of Custody certification. I den inledande kartläggningen användes i huvudsak intervjuer och observationer för att studera de anställda och tillverkningen. För att identifiera aktiviteter och brister i Bioenergis system studerades även interndokumentation och relevant litteratur.

Vem är jag, vad vill jag? : Några ungdomars tankar kring deras livsvärld

Trots en hög andel unga med psykosomatiska besvär visar statistiken även att ungdomar generellt upplever sig ha en god psykisk hälsa, ett gott humör, god självkänsla och en god framtidstro. Denna studie fokuserar på att utforska hur varaktiga mönster av stresshanteringsstrategier hos ungdomar kan relateras till deras subjektivt upplevda välbefinnande i termer av affektiva tillstånd och kognitiva bedömningar av livstillfredsställelse. En enkätundersökning genomfördes med 104 deltagare, varav 80 kvinnor, i åldrarna 15 till 19 år. Mätinstrument som användes var svenska versioner av COPE Inventory, Positive and Negative Affect Schedule och Satisfaction With Life Scale. Resultatet visade att emotionsfokuserade copingstrategier i högre grad än respektive problemfokuserade strategier predicerade välbefinnande, vilket skiljer sig från tidigare resultat där de senare stått för detta samband främst i studier med vuxna.

Hur patienter med hiv upplever bemötandet från vårdpersonal

Background: During the 1980s, the fear of HIV spread over the world. Health professionals'attitudes to patients with HIV, was negatively impacted because of their fear to be infected.Patients with HIV have therefore,during disease history's first two decades, experienced stigma and discrimination in the response from health professionals. Because of the increasing knowledge of HIV it is of interest to study patients' contemporary experiences of the encounter with health professionals. Aim:To explore how patients with HIV experiencing the meeting with health professionals. Method:Literature study with seven qualitative and three quantitative articles.

Uppmärksamma behov genom att uppmärksamma alla : en studie om förebyggande arbete på familjecentraler

Purpose: To examine how a tour operator works to implement sustainability in the development of the business, as well as what significance it has to consumers in selecting a tour operator. Furthermore, the purpose is to provide recommendations on how tour operators should work to communicate their commitments.Methodology: The research strategy applied is a case study which follows an abductive approach. Qualitative and quantitative methods were applied to complement each other. A semi-structured interview with a tour operator and a consumer survey constitute the empirical foundation.Conclusion: The conclusion of the study is that consumers show a positive attitude towards CSR, but do not see it as a determinant when choosing a tour operator. Thus, CSR does not constitute a competitive advantage against competitors.

Samsjuklighet mellan depressiva symtom och undergrupper av social ångest i relation till livstillfredsställelse hos unga vuxna: En tvärsnittsstudie

Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka profiler av samsjuklighet mellan depressiva symtom och olika undergrupper av social ångest hos unga vuxna (20-24 år) samt dess samband med livstillfredsställelse och upplevd social funktionsnedsättning inom yrkesliv/studier respektive sociala aktiviteter. Data har inhämtats via självskattningsformulär. Resultaten analyserades genom en klusteranalys. Två profiler med samsjuklighet mellan undergrupper av social ångest och depressiva symtom framkom. Denna samsjuklighet verkar vara relaterad till både en lägre grad av upplevd livstillfredsställelse samt till funktionsnedsättning inom två domäner, yrkesliv/studier och sociala aktiviteter..

Övervikts påverkan på kundmötet

The use of thin and attractive models to promote companies' products is widespread among marketers. This is true even for companies whose products have little or no association with beauty or body weight. As the proportion of overweight people continues to grow in many developed countries the ideals used by marketers to attract customers strays further away from the actual attributes of the customers themselves. What is little understood is what effect overweight has on the efficiency of the product promoter. Some limited research has studied how the efficiency of the product promoters in printed advertisements is affected by the existence of congruence between the product promoter and the product itself.

Skillnader i arbetsmotivation mellan bemanningsanställda och direkt anställda industriarbetare

Syftet med studien var att undersöka skillnader i arbetsmotivation enligt Social Determination Theory beroende på om de anställda hade en direktanställning via företaget som studien genomfördes på eller om de var anställda via bemanningsföretag. Studien undersökte även huruvida arbetsmotivation kunde predicera psykiskt välbefinnande. Urvalet bestod av industriarbetare där den ena gruppen bestod av direktanställda och den andra av bemanningspersonal. Data samlades in genom en enkätundersökning i pappersform som utgick från Basic need satisfaction at work scale för arbetsmotivation och General health questionnaire 12 som mätte psykiskt välbefinnande. Totalt svarade 48 personer på enkäten.

Experimentell studie av sensationen hos färger

There are a large number of studies on colour and its influence on human feelings, but thereare only a few studies on the association between feelings and colour combinations. Thisstudie investigates the association between colour combinations consisting of three equallysized colours and the feelings they convey. The methodology used in this studie follows theinstructions from the Nippon Colour & Design Research Institute (NCD) in Japan, NCD havestudied consumer psychology towards colour and colour combinations for several decades.This study used semantically differential scales to evaluate existing colour combinations fromNCD to descriptive adjectives and creation of new colour combinations to explore therelationship between colour combinations and conveyed feelings. A total of 69 peopleparticipated in the tests. The main conclusions formed by this study are: (1) the feelingsconnected with the colour combinations differ partly between the Swedish population and theNCD and (2) the Swedish population have similar feeling associations to most colourcombinations, except for trend dependent adjectives such asmodern, cool etc.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->