Sök:

Sökresultat:

1479 Uppsatser om Consumer empowerment - Sida 19 av 99

En kartläggning av stödjande miljöer för att främja hälsa hos äldre människor i Sverige

   Tröjbom, C. (2009) En karläggning av stödjande miljöer för att främja hälsa för äldre människor i Sverige Högskolan i Gävle; Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi. Abstrakt Denna surveystudie genomfördes from slutet av 2008 tom början av 2009 och urvalet var Sveriges kommuner (N=290). Syftet var att undersöka och kartlägga hälsofrämjande insatser för äldre i Sverige för att ta reda på vad olika kommuner väljer att kommunicera ut vad det gäller att bidra till stödjande miljöer för målgruppen. Målgruppen var äldre människor som i första hand inte har någon beviljad insats. För att ta reda på detta genomfördes en kartläggning av samtliga kommuner i Sverige via Internet samt dokumentanalys som metod.

BARA FÖR ATT PLOCKA POÄNG? : ? En studie kring konsumenters syn på Max marknadsföring av sitt CSR-arbete

This study investigates how consumer attitudes toward a company are affected by the company?s Corporate Social Responsibility work and their marketing efforts thereof. The Swedish fast food chain ?Max? provides the empirical setting. The theoretical framework for the study is based on Vanhamme and Grobben?s (2009) model regarding CSR?s effect on a company?s reputation, which is connected to perceptions? effect on attitude based on Fishbein and Ajzen?s (1975) theory.

Självskadebeteende i relation till andra riskbeteenden : Enkätstudie bland flickor i årskurs 9 och år 2 på gymnasiet i Sörmlands län

Ohälsa bland ungdomar i Sverige inkluderar flera typer av folkhälsoproblem där psykisk ohälsa ökar och drabbar allt fler, vilket bland annat tar sig uttryck i självskadebeteende. Denna uppsats behandlar relationen mellan självskadebeteende och andra riskbeteenden utifrån datamaterialet kopplat till Liv & Hälsa ung i Sörmland. Det är en återkommande totalundersökning om levnadsvanor, riskbeteenden och hälsa bland elever i årskurs 7, 9 och 2 på gymnasiet. Enkäten besvarades av 2750 elever från årskurs 9 och 2770 elever från årskurs 2. Endast flickor i årskurs 9 (n=1313) och år 2 (n=1384) på gymnasiet inkluderas i denna uppsats.

Prisjämförelsesajters betydelse för e-handlare och deras konsumenter : En studie av prisjämförelsesajters roll i samspelet mellan Internerbaserade återförsäljare av hemelektronik och deras konsumenter

Det finns idag ett väldigt stort urval av återförsäljare som agerar på Internet och dessa kan vid en första anblick te sig väldigt svåra att överskåda för konsumenter inför ett köp. Prisjämförelsesajter finns därför som en konsumentguide som med sina sökfunktioner snabbt hjälper konsumenter att hitta återförsäljare med de billigaste priserna samt även tillhandahåller information om såväl produkter som återförsäljare. Uppsatsen syftar till att studera prisjämförelsesajternas roll i samspelet mellan återförsäljare och konsument på den Internetbaserade marknaden för hemelektronik. Den kvalitativa studien grundas på intervjuer med de två marknadsledande prisjämförelsesajterna, PriceRunner och Prisjakt, samt intervjuer med tre återförsäljare inom detta branschsegment, CDON, Expert och Kameraexperten. Intervjuerna analyseras med hjälp utav en analysmodell där vi kopplat samman flera olika marknadsföringsteorier.

We are the Harry Potter generation ? en kvalitativ studie om litteratur, ungdomskultur och empowerment.

Miljontals barn, ungdomar och vuxna världen över har läst böckerna och sett filmerna om trollkarlslärlingen Harry Potter. Några av ungdomarna har sökt sig vidare till den fankultur, eller Harry Potter-fandom, som har uppstått runt om i världen och även i Sverige. I den här studien beskriver sju ungdomar vilken betydelse Harry Potter-fandomen och berättelsen om Harry Potter har haft för dem. Syftet med undersökningen är att bidra med ökad kunskap om den betydelse som det ungdomskulturella fenomenet Harry Potter kan ha haft för ungdomar.Studien är genomförd med kvalitativ metod. Empirin består av sju halvstrukturerade intervjuer med ungdomar mellan 17 och 23 år som har läst böckerna om Harry Potter och som är aktiva inom Harry Potter-fandomen.

NNN... Nostalgi: Om effekterna av nostalgi vid konsumtion

The presence of nostalgic emotions during consumption is often seen as something purely positive to a product. To evoke these emotions has become a very common tool in marketing and advertising. Paradoxically very few studies have focused on the effects of nostalgia. The purpose of the thesis has been to understand how the presence of nostalgic emotions during consumption effect consumers. The research model used is a quantitative study with testing of hypotheses generated from theory.

Corporate Social Responsibility, vara eller inte vara ? En undersökning om CSR förekommer hos svenska modeföretag och modekonsumenter.

The main purpose is to illuminate how a company links certain values to its brand in an effort to achieve a competitive position. We have done this by studying the government owned company Svenska Spel and its entrance on the netpokermarket. With Corporate Social Responsibility as a guidance for the company they wanted to offer Swedish gamblers an alternative to the, often morally dubious, international actors. Our thesis has taken an internal (corporate) as well as an external (consumer) perspective on the result of this strive. Our conclusions are that although Svenska Spel is successfully integrating social responsibility into their netpokerbusiness, they are facing a difficulty in making the consumer fully appreciate it.

Ett oväntat samarbete - Effekter av tematisk inkongruenta sponsorsamarbeten mellan bloggare och välkända varumärken

As a great deal of people spend more time with their cell phones and computers than with magazines and TV, markets have begun to explore marketing possibilities in digital media. A common form of marketing in digital media is sponsorship of the cyber stars of the Internet - the bloggers. Sponsorship of bloggers has proven to be a highly efficient method for brands to gain attention and positive attitudes, as bloggers are regarded as fashion icons as well as reliable friends. Another up-to-date marketing strategy that has proved successful in gaining consumer attention is the use of incongruent elements in ads. Incongruence challenges consumer expectations and thereby demands attention.

Faktorer som påverkar följsamheten till behandling hos personer med diabetes mellitus typ 2

Bakgrund: Diabetes är sjukdom som kan leda till sänkt livskvalitet och lidande för personen som drabbats men även till höga kostnader för samhället. Behandlingen kan bestå av en kombination av läkemedel och livsstilsförändringar, där sjuksköterskan stödjer vårdtagarna genom att undervisa och främja deras empowerment. Forskning visar att det är vanligt förekommande att personer med diabetes har låg följsamhet till sin behandling vilket kan leda till sämre blodsockerkontroll samt ökad risk för diabetesrelaterade komplikationer. Syfte: Syftet var att beskriva faktorer som påverkar följsamheten till behandling vid diabetes typ 2. Metod: En litteraturöversikt där tolv kvantitativa artiklar sammanställdes.

Att våga vara mobil : En studie i hur företag kan påverka konsumentens köpvanor genom införandet av mobil handel

We chose to write this essay about mobile commerce and what influences aconsumer's buying habits within mobile commerce. We also look at how acompany can implement mobile commerce. We could not find any studies thatdirectly addressed factors that affected consumers of mobile commerce prior tothis essay. This was one of the reasons that we chose to write about it.In the introductory chapter, we will discuss important issues relating to ecommerceand the use of smartphones as a tool for marketing and trade.In the methodology chapter, we explain our choice of methods for this essay. Wereported on the techniques and methods to collect data that were relevant to thiswork and then we had a discussion about the methodological choices made.

Are older consumers of interest for the Swedish Apparel market? A study of older consumers? attitudes and interests in apparel.

Summary Title Are older consumers of interest for the Swedish Apparel market?A study of older consumers? attitudes and interests in apparel Deadline 12 January, 2007 Course FEK 533 Authors Brusk Kutlay and Linda Nordén Tutors Björn Carlsson and Roland Knutsson Keywords Older consumer, apparel, lifestyle, attitudes, consumer behavior Purpose The purpose of this paper is to investigate weather the 50+ segment is a strong market for apparel, i.e. if it is an interesting market for the Swedish apparel industry. The aim is to contribute to a better understanding of consumers? attitudes toward apparel shopping on the Swedish market.

Det är mest funktionshindrade här - en studie om deltagarupplevelser inom Daglig verksamhet

Denna uppsats är en kvalitativ studie med hermeneutiskt utgångspunkt och en deduktiv ansats. Uppsatsen behandlar funktionshindrade och deras syn på deltagande i daglig verksamhet. Syftet med studien är att undersöka och få en ökad förståelse för den dagliga verksamhetens betydelse för den vuxna funktionshindrade. Jag har valt att fokusera på huruvida känslan av sammanhang och egenmakt främjas genom den dagliga verksamheten samt om individerna upplever stigmatisering till följd av deltagande i den dagliga verksamheten. För att samla in det empiriska materialet har jag använt mig utav semistrukturerade intervjuer som vetenskaplig insamlingsmetod.

Modereportage - en marknadsföringskanal?

Marketing has been developed and revalued the last years. The consumer today is moreeducated and is therefore able to have higher demands. These requirements together with theincreased competition is forcing brands to find creative ways to reach their target market.Fashion has throughout history contributed to, and been influenced by, changes in society.Through all times, people have used fashion and clothing as a way to demonstrate their socialidentity and to be accepted. Companies in the fashion industry can be successful if theydevelop brands that attract consumers. To achieve this, companies must find newcommunication tools to reach out to the consumer, among these tools, we find the fashioneditorials.Our aim is to investigate whether product placement occurs in Swedish fashion editorials.Through our thesis we want to explore how consumers perceive the editorials and alsowhether if they are used as a marketing channel.The method is qualitative and the study is based on semi structured interviews and a focusgroup interview.

Kunskap om Asperger eller Asperger som kunskapskälla? : En studie om hur kuratorer och lärare på särskilda gymnasier bemöter ungdomar med särskilda behov.

Kunskap gällande barn och ungdomar som har olika funktionsnedsättningar är underutvecklad både i skolsituationen och i det sociala arbetet. Därmed är syftet med studien att studera hur kunskapsläget ser ut bland kuratorer respektive lärare som arbetar i särskilda klasser för elever som har Asperger syndrom. Vidare syftar studien till att granska vilka riktlinjer som finns uppsatta för kuratorer och lärare som möter ungdomar med särskilda behov samt hur ett professionellt bemötande beskrivs och tillämpas i praktiken. En kvalitativ metod har använts och studien omfattar sju intervjuer med kuratorer och lärare från två olika särskilda gymnasier. Resultatet visar att skolpersonalen lägger ett stort fokus på bemötandet av dessa elever och detta är en central del i det sociala arbetet med eleverna.

En egen lya : en kvalitativ studie av några ungdomars upplevelse av insatsen strukturerat ungdomsboende

The aim of my study was to investigate a few young peoples experience of their treatment. The study was qualitative based on interviews with three young persons at the end of their treatment there. The subject was chosen because this kind of youth housing is an interesting alternative to institutional care for young people, despite there is not much known about the results of the treatment. The results were analyzed from earlier research and central concepts from the theory of empowerment and Anton Antonovskys theory about Sense of coherence. The results of this study show that these young peoples are satisfied with their treatment at the youth housing.

<- Föregående sida 19 Nästa sida ->