Sök:

Det är mest funktionshindrade här - en studie om deltagarupplevelser inom Daglig verksamhet


Denna uppsats är en kvalitativ studie med hermeneutiskt utgångspunkt och en deduktiv ansats. Uppsatsen behandlar funktionshindrade och deras syn på deltagande i daglig verksamhet. Syftet med studien är att undersöka och få en ökad förståelse för den dagliga verksamhetens betydelse för den vuxna funktionshindrade. Jag har valt att fokusera på huruvida känslan av sammanhang och egenmakt främjas genom den dagliga verksamheten samt om individerna upplever stigmatisering till följd av deltagande i den dagliga verksamheten. För att samla in det empiriska materialet har jag använt mig utav semistrukturerade intervjuer som vetenskaplig insamlingsmetod. Intervjuerna har genomförts bland deltagare på en daglig verksamhet belägen i en mindre ort i Västra Götaland. I studien har jag använt mig utav tre teoretiska utgångspunkter, Antonovskys teori om känsla av sammanhang, teorier om empowerment, samt Goffmans teori om stigmatisering Resultatet visar att individerna känner känsla av sammanhang, främst genom komponenterna begriplighet och hanterbarhet och att komponenten meningsfullhet upplevs som svagare. Det framkommer också att individerna upplever relativt lite egenmakt och empowerment relaterat till den dagliga verksamheten. Gällande stigmatisering, upplever de flesta individerna viss stigmatisering till följd av deltagande i den dagliga verksamheten. Den upplevda stigmatiseringen handlar bland annat om en känsla av skam att delta i daglig verksamhet, och att avvika från det normala när det gäller möjligheterna till ett vanligt arbete.

Författare

Susanna Hiltunen

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..