
Sökresultat:
5850 Uppsatser om Computer science - distributed computing - Sida 10 av 390
Trafikinformation via SMS
Abstract
The technology has made it possible for you as a train traveller to be
available in other
places than stations and on the train. You now have the possibility to
communicate by
the phone or through the Internet to get information about the train you want
to take.
Development in mobile technology gives us new possibilities to communication. We
want to find out whatever SMS would be a suitable approach to inform passengers
about delays. The problem formulation is
?If the technology is available to inform the passengers about delays in an more
effective way than today, then why not use it?
The ?Kustpilen? that operates in Blekinge and Skåne is the case for our study.
I'm SALSA How are you?
Genom vår undersökning ville vi ta reda på om SALSA, Vodafones data warehouse
tillgodoser användarnas informationsbehov. Som stöd för vår analys jämförde vi
befintliga teorier inom områdena information samt data warehouse, med
tillämpning i verkligheten genom vårt referensföretag. Undersökningen har
utförts genom skriftliga intervjuer samt enkäter, där två olika
undersökningsgrupper ingått. Den ena gruppen har utgjorts av SALSAs utvecklare
och den andra av SALSAs användare.
Den hypotes som vi arbetat med är "SALSA tillgodoser användarnas
informationsbehov" med underfrågorna "Vilka krav kan användarna rimligen ställa
på SALSA?", "Vilken information saknar användarna att få fram från SALSA?",
"Vilka förslag på förbättringar gällande SALSA har användarna?" samt "Räcker
användarforum för att framföra användarnas synpunkter på SALSA?".
Då vi analyserat och bearbetat materialet från enkätundersökningen samt
besvarat våra frågeställningar, har vi verifierat vår hypotes.
Nervsjukdomar - Nästa stora satsning : Kartläggning av forskningsanslag i Sverige inomnaturvetenskap, medicin och life science
The aim with this project was to investigate how research grants in Sweden are distributed inthe selected fields; natural science, medicine and life science. Our client Olink producesdetection kits for biomarkers and our goal with this study was to give an indication of apossible new market area for their products. Three foundations were included in the study;VINNOVA, Vetenskapsrådet (Swedish Research Council) and Stiftelsen för strategiskforskning (Swedish foundation for strategic research). Nearly a thousand research grantswere analysed which included a total of 4,92 billion Swedish kronor. Seven selecteduniversities were contacted; Chalmers tekniska högskola, Karolinska Institutet, Kungligatekniska högskolan, Linköpings universitet, Lunds universitetet, Sverigeslantbruksuniversitet, Uppsala universitet.
En undersökning om fördelarna och begränsningarna med internetbaserade operativsystem i molnet
Den här kandidatavhandlingen undersöker fördelarna och begränsningarna med
Internetbaserade operativsystem i molnet, så kallade Internet OS, och hur
IT-företag ser på ämnet. Internet OS är operativsystem som placerar sina
resurser och processorkraft ute på Internet, ofta med hjälp av olika
molnettjänster.
Det finns problem och utmaningar med Internet OS. Dessa problem kan vara ett
hinder för företag att överge de traditionella operativsystemen, som exempelvis
Windows, och övergå till Internet OS.
Det saknas undersökningar om IT-företag vill eller kan flytta sin verksamhet
till molnet. Vi vill ge en tydligare bild och bidra med ny kunskap om företags
syn på Internet OS.
Arbetet har genomförts med en litteraturstudie som har fokuserats på vad den
akademiska världen vet om Internet OS med fokus på Chrome OS. Litteraturstudie
går in på fördelar och nackdelar, samt framtida visioner.
Att skapa ett enhetligt användargränssnitt : Användargränssnitt baserat på personametoden som koncept istället för empiri
Man's life has changed in many ways since technology made it?s entry for public at large. In response to this change the science of human-machine interaction was invented. It has in turn evolved into human-computer interaction. With this science the focus is on the customization of the system for the actual person who will use it.The thesis has been implemented in a telecom company's development department.
Design av ett grafiskt användargränssnitt-ett befintligt system i förändring för användarnas bästa
Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i
telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot
samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips
och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden
för att kunna ge bästa möjliga råd.
Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en
grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och
intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har
använts tillsammans med användarna av programmet.
Design and implementation of a 5GHz radio front-end module
The overall goal of this diploma work is to produce a design of a 5 GHz radio frontend using Agilent Advanced Design System (ADS) and then build a working prototype. Using this prototype to determine if RF circuits at 5 GHz can be successfully produced using distributed components on a laminate substrate. The design process for the radio front-end consists of two stages. In the first stage the distributed components are designed and simulated, and in the second stage all components are merged into a PCB. This PCB is then manufactured and assembled.
Användbarhet - En studie av BTH:s webbplats
Sammanfattning
Idag finns många interaktiva tjänster, till exempel publika webbtjänster. Dessa
tjänster väljer användaren själv om han/hon vill använda sig av. Detta betyder
att produkten bör vara enkel och behaglig att använda, annars tappar man
användare och eventuella kunder. Det finns ett flertal teorier och guidelines
för hur man gör en webbplats användbar. I denna rapport har vi valt att
behandla de teorier som rör navigering och informationsstruktur och jämför
dessa med Blekinge Tekniska Högskolas webbplats.
Design av ett grafiskt användargränssnitt - Ett befintligt system i förändring för användarnas bästa
Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i
telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot
samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips
och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden
för att kunna ge bästa möjliga råd.
Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en
grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och
intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har
använts tillsammans med användarna av programmet.
What can change the nature of a grade? : A study of computer games and how they affect English grades.
The purpose of this study is to establish whether or not there is a connection between a highincidence of computer gaming and English proficiency in Swedish 9th-graders. The study also takescomputer game genres into account, attempting to see if there is a link between frequent playing ofcertain genres and high English grades.According to this study, there is a clear correlation between the gaming habits of Swedish 9thgradersand the grades they receive in English, with a higher frequency of gaming corresponding toa higher grade. The study also suggests that the Strategy, MMO (Massively Multiplayer Online) andCRPG (Computer Role-Playing Game) genres have a higher representation amongst students withgood grades in English..
Tillämpning av Unified Process och Design Patterns vid integrering av system
The computer consultant company Create in Lund AB wishes to facilitate their invoice routines, as it at present is required that the administration finds and compares information from two different systems.The purpose of this thesis is to develop an invoice management system that simplifies the invoice management process for the administration at Create. During the development of the system, I have chosen to follow the software development process Unified Process and also tried to find design patterns that can be applied to the integration.The result of my project is a self-contained application developed using the Java programming language that communicates with the databases of the other two systems and presents relevant information to the user as a set of invoices. Of the 23 design patterns I studied, I used four of them in the invoice management system. However I couldn?t find any connection between any design pattern and the integration of systems.
Multi-Agent-System till brädspel
För att ta reda på hur väl en Multi-Agent-Systems-bot kan stå sig mot andra,
icke-MAS-bottar, så har vi implementerat en bot till brädspelet Arimaa. Botten
är implementerad i C++ och den kan spela mot andra bottar, eller människor,
genom Arimaas officiella hemsida. Syftet har varit att skapa en fullfjädrad bot
som både klarar av att spela korrekt, och att spela bra. För att ta reda på om
MAS är en bra designfilosofi för Arimaa så har vi utmanat ett antal av de
bottar som andra människor skapat och lagt upp på hemsidan. Alla bottarna har
under tiden de legat uppe blivit rankade genom tävlingar och utmaningar och
flera av dessa har tävlat om stora pengar, vilket betyder att människor har
lagt mycket tid på dem.
Molnet: Leverans och användning.
MolnetärIT-?världensmestomtaladefenomen.MolnetharmöjlighetattrevolutioneraanvändningenavITpåenmängdområden.Ävenommolnetärensynonymförinternetsåärdetmycketsomskiljersig.Mångaartiklarfokuserarpåhurföretagskavågasigutimolnet,medanidennauppsatssåharviundersökthurenleverantöravmolntjänsterserpåmolnetsmöjligheterochbegränsningar,samthurdennekanövertygaföretagatttastegetutimolnet.Vibörjademedattstuderarelevantanyheterförattsedanformuleraenenkätundersökning.Medhjälpavdesvarvifickienkätenutformadeviintervjufrågorförleverantöreravmolntjänster.Vigenomfördesedantreintervjuermedkvalitativutgångspunktmedorganisationersompåettellerannatsättlevererarmolntjänster.Ettsyftevaratttaredapåomanvändningenavmolntjänsterskiljersigmellanprivataochoffentligaorganisationer.Viundersökteävenomdestorahaveriersomnyligenägtrumhaftnågonpåverkanpåföretagssynpåmolntjänster.Detresultatvifickframvarattdetvarväldigtviktigtattkunnagaranteraenbraupptid,samthaenbetalningsmodellsomvarienlighetmeddetjänstersommolnetmöjliggör.Dåmolnetfortfarandeärettnågotdiffustbegreppsåärdetocksåavstorviktattdefinierademolntjänstermantillhandahålleriformavvadexaktdeinnebär.Viktigtärattmansomleverantörkanerbjudanischadeprodukter.Detärocksåviktigtatthadefinitionerpåtjänstermanlevererarochanvänder.Offentligaorganisationerharandraförutsättningaränprivatadåmanmåsteföljalagarsomregleraroffentligupphandling..
Mjukvarutestning för IT-relaterad kvalitetssäkring : En fallstudie av testprocesser och testmognadsgraden hos Svenska Kraftnät ur ett relationsperspektiv
Idag pratas det mycket om ett fenomen som kallas Cloud Computing, vilket kan kort beskrivas som tillhandahållning av datorresurser så som informationslagring, processorkraft och applikationer via Internet. Begreppet Cloud Computing har ingen direkt motsvarighet på svenska men kan översättas till exempelvis molnbaserade datortjänster eller molntjänster. Vanligtvis så innebär Cloud Computing att it-företag hyr ut en del av en server samt annan datorservice till en organisation. Cloud Computing är ett attraktivt alternativ för både den privata och offentliga sektorn och efterfrågas i allt större utsträckning. Från ett arkivvetenskapligt perspektiv associeras Cloud Computing med många fördelar, men kanske med ännu fler nackdelar. De centrala problemföreställningarna relateras till tillit i en digital miljö.
How do intrinsic and extrinsic motivation correlate with each other in open source software development?
Open source is growing outside the boundaries of hackers, amateurs and software
development, creating a humongous potential in many different areas and aspects
of society. The intrinsic and extrinsic motivations that drives open source
have been in the subject of much research recently, but how they affect each
other when paid and unpaid contributors come together is still hidden in
obscurity. In this study I investigate how intrinsic and extrinsic motivation
correlates with each other and how those correlations affect paid and unpaid
open source software contributors. The literature synthesis is based on of
systematic reviews through searches in library databases, identification of
articles by searching on the Internet and by reading relevant books. My results
indicate that intrinsic and extrinsic motivations continuously affect each
other and that paid contributors are more vulnerable since their extrinsic
motivation in terms of money is reached only when many other motivations are
fulfilled.