Design av ett grafiskt användargränssnitt - Ett befintligt system i förändring för användarnas bästa
ArbetsvetenskapHuman work science - generalDatavetenskapComputer science - generalComputer science - software engineeringGrafisk designAnvändarmedverkanRedesign
Detta kandidatarbetet är utfört på ett bolag som verkar i
telekommunikationsbranschen. Operatörerna på kundtjänst arbetar med att ta emot
samtal från Telekombolagets kunder, hjälpa dem med att lösa problem och ge tips
och råd. En viktig del av arbetet är att operatörerna gör en analys av kunden
för att kunna ge bästa möjliga råd.
Rapporten behandlar hur en del av ett textbaserat program kan omarbetas till en
grafisk applikation. Etnografiska metoder, i form av observationsstudier och
intervjuer, och designtekniker, i form av mockup- och prototypmöten, har
använts tillsammans med användarna av programmet. Första tredjedelen av
projekttiden gick åt till fältstudier då hela miljön, kontexten, som programmet
verkar i, är viktig för att finna den bästa lösningen.
Den design som vi föreslår ska förenkla för användarna av systemet bland annat
genom förenklade sökvägar, ökad läsbarhet och förenkla inlärning. Vi har även
för avsikt att genom designförslaget stödja operatörens arbete att göra en
kundanalys.
I slutsatsen belyser vi att det föreligger ett behov av riktlinjer för
konsekvent design. Det finns också ett behov av fler användare för säkrare
beslut. På lång sikt borde språket ändras från engelska till svenska och
strukturen i användargränssnittet borde ändras till att bli av djupare
hierarkisk struktur.