Sök:

Sökresultat:

1204 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 51 av 81

?Förut ville man gömma sig bland skuggorna men nu Àr det som att man vill gÄ ut i solen? : ? en livsvÀrldsundersökning med personer i lÀs- och skrivsvÄrigheter

I denna studie genomfördes intervjuer med 11 personer med lÀs- och/eller skrivsvÄrigheter i syfte att upptÀcka hur deltagarnas instÀllning till studier har förÀndrats och hur skolans roll i denna process sÄg ut. Deltagarnas Älder varierade: den yngsta gick pÄ lÄgstadiet och den Àldsta var i 40 Ärs-Äldern. De rekryterades med hjÀlp av annonsering pÄ internet och pÄ anslagstavlor eller genom bekantas bekanta. Undersökningen har en fenomenologisk ansats och undersökte deltagarnas livsvÀrld med fokus pÄ deras erfarenheter av att leva med lÀs- och skrivsvÄrigheter. I fenomenologisk forskning Àr upplevelsen utgÄngspunkt för kunskap och alltsÄ stÄr den subjektiva upplevelsen i centrum.

V?ga fr?ga! En enk?tstudie om vilka faktorer som p?verkar sjuksk?terskor att fr?ga kvinnor om v?ld i n?ra relation

Bakgrund: V?ld i n?ra relation ?r ett nationellt och globalt problem. V?ldet, framf?r allt mot kvinnor ?r utbrett och m?rkertalet tros vara mycket stort. Det finns olika typer av v?ld och dess konsekvenser ?r stora f?r s?v?l den v?ldsutsatta som samh?llet.

Det stora steget : - en studie om samverkan vid övergÄng frÄn förskola till förskoleklass

De barn som befinner sig i förskolan kommer att fÄ uppleva övergÄngen mellan förskola och förskoleklass. Det Àr barnet som tar steget in i den nya verksamheten, vilket innebÀr att barnet Àr i centrum.Syftet med studien Àr att lyfta barns, förÀldrars och pedagogers upplevelser kring samverkan samt hur pedagogerna arbetar med samverkan vid övergÄng mellan de olika verksamheterna. Upplevelserna sÀtts i relation till tidigare forskning och styrdokumentens skrivningar. Studiens syfte grundar sig pÄ frÄgorna: Hur upplever/upplevde barnet övergÄngen frÄn förskola till förskoleklass? Hur upplever förÀldrar och pedagoger samverkan vid övergÄng frÄn förskola till förskoleklass? Vilka uttrycksformer har samverkan i verksamheterna?Studiens utformning grundar sig i en kvalitativ metod och det har genomförts barnintervjuer, förÀldra- och pedagogenkÀter med öppna frÄgor dÀr deras upplevelser kring samverkan beskrevs pÄ ett detaljrikt och djupgÄende sÀtt.Resultatet av studien synliggör att barnen upplever/upplevde övergÄngen med stor glÀdje och förvÀntan.

Är Studie- och YrkesvĂ€gledning pĂ„ grundskolan en utopi? / Is Counselling in Comprehensive School an Utopia?

Detta arbete grundar sig pÄ sex djupintervjuer med vÀgledare pÄ olika grundskolor i Malmö, samt kortare intervjuer med rektorer pÄ nÄgra av dessa skolor. VÀgledarnas arbetsuppgifter har stÄtt i centrum för arbetet. Den bild som byggdes upp av de intervjuer jag gjort visar att vÀgledarens arbetsuppgifter pÄverkas mycket av ledningens Äsikter och agerande, men Àven att varje vÀgledare sjÀlv till viss del pÄverkar sin situation. För enkelhetens skull har jag valt att genomgÄende i mitt arbete kalla studie- och yrkesvÀgledare för ?vÀgledare? och benÀmner dem för ?hon? dÄ de flesta i denna studie Àr kvinnor. I arbetets inledande kapitel presenterar jag bakgrunden dÀr jag berÀttar om gÀllande styrdokument för grundskolan, tidigare forskning om vÀgledning pÄ grundskolan samt exempel pÄ vad vÀgledning bör stÄ för. HÀr tar jag Àven upp syfte, frÄgestÀllning och hypotes. I kapitel tvÄ tar jag upp de teoretiska utgÄngspunkter som jag anser vara relevanta för arbetet, dessa anvÀnder jag mig av i analysdelen dÀr jag relaterar mitt arbete till hur dagens skolor som resultatenheter pÄverkar arbetsmiljön med hjÀlp av Anita Jansons bok Att vara chef för en resultatenhet. Jag har Àven tittat pÄ maktperspektivet med hjÀlp av RÀdslans makt skriven av Christian Ylander och möjligheterna till förÀndring med hjÀlp av Kjell Skogen & Mari-Anne Sörlie, Introduktion till innovationsarbete.

LÀromedelsanalys av matematikböcker frÄn sekelskiftet 1900 : Vad skiljer böcker skrivna av kvinnor frÄn böcker skrivna av mÀn?

???Syftet med studien Àr att jÀmföra matematiklÀromedel frÄn runt Är 1900 skrivna av kvinnor med lÀromedel skrivna av mÀn. I studien analyseras fem matematiklÀromedel varav tre skrevs av kvinnor och tvÄ skrevs av mÀn. Min frÄgestÀllning belyser vad som mÀrker ut de olika lÀroböckerna, vilka skillnader som finns mellan de olika lÀromedlen och avslutningsvis vad som förenar böckerna skrivna av kvinnor.Jag fann endast tre kvinnor som gav ut lÀromedel vid den aktuella tidsperioden, dessa tre kvinnor var Anna Borgström, Anna Kruse och Anna Rönström, vilkas lÀromedel jag dÀrför valde att studera. Jag valde dessutom att studera lÀromedel av  Konrad Asperén och Adolf Meyer dÄ jag upplevde att deras lÀromedel var relevanta i min undersökning.Jag anvÀnde mig av metoden textanalys i min undersökning.

Hur smÀrta erfars i samband med venösa bensÄr: En litteraturbaserad studie av kvalitativa artiklar

Personer med venösa bensÄr Àr en lÄgprioriterad patientgrupp. Tidigare trodde man att dessa sÄr inte var smÀrtsamma, vilket visat sig vara fel. Patienterna finns bÄde inom öppen och sluten vÄrd och Àr ofta över 65 Är dvs. en Äldersgrupp som ökar. Det Àr dÀrför viktigt att lyfta fram denna grupp och belysa deras upplevelse av smÀrta.

MÄleribranschen fÄngad i maskulinitetsnormens bur? : En kvalitativ studie om kvinnliga mÄlares upplevelser av risker och sÀkerhet i arbetet

Den hÀr uppsatsen handlar om hur normer, förvÀntningar och traditioner inom mÄleribranschen styr hur mÄlare handskas med sÀkerhetsfrÄgor i sitt arbete. Syftet Àr att studera kvinnliga mÄlares upplevelse av sÀkerhet och risker i mÄleribranschen. Valet av Àmne grundar sig i hur jag pÄ nÀra hÄll fÄtt följa en familjemedlems arbete inom mÄleribranschen och oron jag kÀnt över att risker och sÀkerhetsfrÄgor inte verkade tas pÄ allvar av fackförbund, företagsledning eller kollegor. Detta upplevde jag som anmÀrkningsvÀrt dÄ en mÄlares arbete tar plats i en ofta smutsig och farlig miljö som följaktligen kan vara skadlig för hÀlsan. Jag har intervjuat tre mÄlare och deras svar tyder bland annat pÄ att de Àr bekanta med risker inom mÄleribranschen och att sÀkerhetsfrÄgor frÄn företagsledning, kollegor tas pÄ varierande allvar.

Jag Àr ögonen pÄ personen i boken... : en studie om hur elever upplever att lÀsa skönlitteratur i svenskundervisningen

Bakgrund: Nettervik (1994, 2002) och Nikolajeva (1998, 2004) betonar skönlitteratur som kunskapsförmedlare. Kursplanen i svenskÀmnet lyfter fram skolans ansvar att stimulera eleverna till att utveckla sin fantasi och lust att lÀra genom att lÀsa litteratur. VÄr tidigare erfarenhet, bland annat frÄn VFU, Àr ocksÄ att skönlitteratur ofta anvÀnds i skolan. Men vi upplever att böckerna oftast anvÀnds i syfte att "fylla ut" undervisningen eller att ge eleven lÀstrÀning. Vi har dÀrför valt att i vÄr studie fokusera pÄ en klass i Är fem som enbart arbetar med skönlitteratur i sin svenskundervisning.

En hyvelbÀnk för hemmet : Gestaltningen av en mÄngsidig arbetsplats

Denna Rapport beskriver examensarbetet ?En HyvelbÀnk för Hemmet? som utförts av Olov Undeman, student vid Möbeldesignprogrammet pÄ Carl Malmsten Centrum för trÀteknik och design vid Linköpings Universitet. Examensarbetet Àr genomfört i samarbete med företaget Bröderna Sjöbergs AB i Stockaryd.Syftet med framtagandet av de produkter som genererats under projektets gÄng har varit att motivera mÀnniskor att aktivera sig inom olika hantverksomrÄden genom att göra en verkstadsmöbel mer tillgÀnglig i hemmet. Jag har valt att avgrÀnsa mitt arbete till att arbeta med hemestetik. Syftet med projektet Àr alltsÄ inte att skapa en optimal verkstadsmöbel.

Att forma en sÀljare ? om internutbildning i detaljhandeln

Problem: Det satsas mycket pÄ internutbildningar inom mÄnga företag och det finns en del forskat kring Àmnet. Den mesta forskningen berör hur internutbildning bör planeras och genomföras samt vilka positiva egenskaper denna utbildning har. DÀremot upplever vi att det finns mindre forskat kring om dessa interna utbildningar faktiskt bidrar till nÄgot, om de anstÀllda i praktiken tar till sig utbildningarna och drar nytta av dem i sitt dagliga arbete. Inom forskningen kring internutbildningar har fokus Àven ökat pÄ de anstÀlldas (inom serviceföretag) estetiska attribut sÄsom utseende och attityd. Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att studera effekten av internutbildningar inom servicebranschen, med fokus pÄ sÀljpersonal och deras syn pÄ internutbildningar.

Matchen om Miljarderna : Statlig Bidragsgivning inom Svensk Idrott

Årligen stödjer staten den svenska idrottsrörelsen med direkta subventioner. Man anger mĂ„l och syften med idrottsstödet men idrotten Ă€r en sjĂ€lvstĂ€ndig rörelse som sjĂ€lv bestĂ€mmer över bidragets anvĂ€ndande. Som bidragsgivare har dock staten ett intresse att idrottsstödet anvĂ€nds pĂ„ ett sĂ€tt som Ă€r i linje med dess mĂ„l. Syftet med denna uppsats Ă€r att skildra relationen mellan staten och idrottsrörelsen genom det statliga idrottsstödet och undersöka hur man skulle kunna effektivisera anvĂ€ndandet av det. Vi visar att staten stödjer idrotten huvudsakligen av tvĂ„ orsaker; för att frĂ€mja folkhĂ€lsan samt att fostra barn och ungdomar till goda medborgare.

Normalitet och avvikelser ? pedagogers syn pÄ begreppen i förskolans vÀrld ett arbete med fokus pÄ Waldorf- och Montessoriförskolor

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur pedagoger ser pÄ normalitet och avvikelse nÀr det kommer till barn i förskolan. Detta dels för att Àmnena Àr nÄgot som vi anser inte talas om i sÄ stor utstrÀckning i förskolans vÀrld. Detta vill vi uppmÀrksamma dÄ det enligt oss Àr nÄgra övergripande Àmnen som rÄder i samhÀllet. VÄrt fokus Àr lagt pÄ Montessori- och Waldorfförskolor för att se om skillnaderna mellan förskolorna Àr sÄ stora som vi tidigare trott. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer, miljöobservationer ute pÄ förskolorna och texter kring Àmnet kommer vi i denna studie att undersöka just detta.

Pedagogisk grundsyn i centrum : En studie om lÀrares tankar kring lÀrande och kunskap inom VÀgsektorns utbildningscentrum

VÀgsektorns utbildningscentrum har en pedagogisk grundsyn nedskriven som dem vill ska genomsyra alla dess utbildningar och lÀrarna pÄ utbildningscentrumet bör dÀrför vara förankrade i den. Undersökningens syfte var att ta reda pÄ hur nÄgra av lÀrarna inom de tekniska utbildningarna ser pÄ lÀrande och kunskap för att sedan diskutera detta i relation till VÀgsektorns utbildningscentrums pedagogiska grundsyn. Detta för att de skulle fÄ veta hur vÀl deras grundsyn hade uppfattas och tagits emot av deras lÀrare och hur lÀrarna tÀnker kring lÀrande och kunskap. Studien bestod av observationer under tre utbildningar och intervjuer av sju lÀrare som höll i de observerade utbildningarna.FrÄn de intervjuer som hölls framkom det att lÀrarna ansÄg att motivation och engagemang bland deltagarna var det viktigaste för att ett lÀrande skulle ske. De ville Àven ha diskussioner och dialoger med och bland deltagarna nÀr de undervisade för att frÀmja lÀrandet, men detta var nÄgot som inte syntes sÄ tydligt i deras undervisning under de observationer som gjordes.

Förslag till KronfÄgels underhÄllsstrategi - 19 steg i rÀtt
riktning: en fallstudie vid KronfĂ„gel i Åsen

UnderhĂ„ll av anlĂ€ggningstillgĂ„ngar Ă€r en funktion lika komplex som anlĂ€ggningstillgĂ„ngarna i sig. Det handlar inte enbart om hur och nĂ€r nĂ„got underhĂ„lls utan ocksĂ„ om hur verksamheten ska styras och ledas, och om underhĂ„llsstrategi. En underhĂ„llsstrategi Ă€r en plan för att nĂ„ satta underhĂ„llsmĂ„l. Vid underhĂ„llsavdelningen pĂ„ KronfĂ„gel i Åsen finns emellertid inga mĂ„l eller andra styrande dokument. Avdelningen arbetar dĂ€rför sĂ„ taktiskt som möjligt i förhoppning om att ligga i linje med företagets bĂ€sta.

Dialekter Àr charmiga : Hagforselevers syn pÄ sin egen och andras dialekter- en enkÀtstudie

Efter andra vÀrldskriget var optimismen i Sverige pÄ topp. Landet var skonat frÄn förstörelse och ekonomin blomstrade. Folkhemmets ideal genomsyrade samhÀllets alla skikt och detta mÀrktest tydligt pÄ Telefonplan. I ett stort nybyggt funkishus hade LM Ericsson precis flyttat in med sina 5000 anstÀllda. Den rationella fabriken hade byggts efter tayloristiska principer dÀr verkstadens arbete analyserats och standardiserats.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->