Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om CV90 - Sida 1 av 1

Konceptuell konstruktion kran CV90 ARV

Under våren 2005 utförde Johan Öberg och Henrik Rautio Berguv sitt examensarbete vid Land Systems Hägglunds (LSH) i Örnsköldsvik. LSH tillverkar en rad olika banddrivna militära fordon bl. a stridsfordonet CV90. Det finns flera versioner av CV90, en av dem är CV90 ARV(Armoured recovery vehicle). På den nuvarande versionen av CV90 ARV finns en lyftkran monterad ovanpå vänster bandhylla.

Universell stolkonstruktion: Till Hägglunds fordon

När man på BAE Systems Hägglunds AB konstruerar en ny stol till ett fordon så har man tidigare individanpassat stolarna utefter dess position. Målet med detta examensarbete var, istället för att individanpassa en stol, konstruera en stol som går att använda på flera positioner i flera fordon. Ursprungstanken var att konstruera en stol som skulle fungera att användas i tre stycken Hägglundsfordon, Armadillo, Bvs10 och CV90, där stolen skulle fungera på förarplats i CV90 och Bvs10 samt som chef- och skyttestol i Armadillo och CV90. Eftersom Hägglunds tillverkar fordon med inriktning mot försvarsindustrin medför det att stolarna sitter i fordon som idag används i krigsdrabbade områden världen över. Detta bidrar i sin tur att kraven på stolarna blir mycket höga.

Integration av bandspänningscylinder : Konceptgenerering för integration av bandspänningscylinder i karossbalk på CV90

På BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik konstrueras och produceras bandfordonet CV90. För att kunna framföra fordonet i varierande terrängförhållanden sitter en bandspänningscylinder monterad mot ett spännhjul som gör att bandspänningen kan justeras. Vid tuffa terrängförhållanden önskar man kunna öka spänningen på bandet och vid enklare terrängförhållanden vill man kunna minska spänningen. Bandspänningscylindern sitter för närvarande monterad parallellt med golvet under stolarna inne i stridsrummet på CV90. Detta är inte optimalt då det finns risk att cylindern, vid påkörning av t.ex. en mina eller IED (Improvised Explosive Device), slår in i stridsrummet och utgör på så sätt en skaderisk för besättningen.

Kylning av höger bandhylla CV90

Detta examensarbete utfördes på BAE Systems Hägglunds AB, som utvecklar och tillverkar stridsfordon. Målsättningen med projektet var att minska värmeavgivningen i höger bandhylla på produktserien CV90. Det förutsatte lösningar för både isolering och öka luftgenomströmningen i bandhyllan. Resultatet består av konceptlösningar för de givna problemen utan fokus på detaljutveckling.Inledningsvis skedde en förstudie som innebar insamling av data och information. Sedan definierades kravspecifikation och målsättning, utifrån detta gjordes en analys för att identifiera problemen med den nuvarande utformningen.

Kartläggning och förbättring av internt materialflöde: En studie på BAE Systems Hägglunds vid avdelningen Prototyp & Skrov

BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik står i nuläget inför en ökning av produktionsvolymen av stridsfordon 90 (CV90) samt bandvagn 10 (BvS10) eftersom en ny kundorder erhållits. Då tillverkningen av de två produkterna kommer att ske parallellt innebär kundordern att produktionstakten vid avdelningen Prototyp & Skrov (P&S) kommer att nå rekordnivå. Företaget vill därför undersöka hur den nya kundordern kommer att påverka produktionen vid avdelningen P&S. Syftet med examensarbetet har således varit att kartlägga och analysera materialflödet på avdelningen. Målsättningen har varit att utveckla förbättringsförslag som skapar effektivare materialflöden och möjliggör att fler leveranser kan ske i rätt tid.

Integrering av cirkulationspump i slutväxel för CV90

Stridsfordon 90 är ett militärfordon som BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik har utvecklat och startades att produceras år 1993. Fordonet vidareutvecklas och tillverkas än idag och på grund av ökade krav på skydd och eldkraft har fordonets tjänstevikt ökat kraftigt. Från den första versionen av fordonet, Mark 1 (ca 23 ton) till senaste versionen Mark 3 (ca 35 ton). Den ökade vikten påverkar en rad av olika komponenter i fordonet och dess prestanda men det är framförallt drivlina och fjädringssystem som påverkas mest. Fordonet har i sin drivlina slutväxlar som växlar ned rotationshastigheten från motorns transmission och överför på så vis ett ökat drivmoment ut till drivhjul och band.

Pendelarmsstopp för CV 90

Under vintern 2004/2005 utförde Daniel Eriksson och Lars Jonsson detta examensarbete vid Land Systems Hägglunds (LSH) i Örnsköldsvik. LSH tillverkar markgående militära fordon, till exempel Stridsfordon 90. CV90 har två band, vardera med nio hjul. Hjulet längst fram drivs av motorn och det längst bak sträcker, med hydraulik, bandet till rätt nivå. De övriga sju hjulen sitter fästa i fordonskroppen via pendlande armar.

Konceptarbete om skidbalk i kompositutförande till BVS10

This thesis has been performed at BAE Systems Hägglunds, which is located in Örnsköldsvik. Hägglunds has a wide background of engineering, where they have manufactured all from airplanes to lifting cranes. Currently they only produce track vehicles at Hägglunds, where they manufacture the CV90 and BVS10 models. This thesis concerns the BVS10 which is an all-terrain-vehicle. The main purpose with the BVS10 is to enable transportation of material and personnel thru tough terrain.

Stridsfordon 90 Televapen

Detta examensarbete behandlar studien av att montera ett televapensystem på ett befintligt CV90 chassi, ett system som kan fungera som stör-, pejl- eller kommunikationsvagn. För samtliga system krävs en mast samt elektronisk utrustning. För att rymma den elektroniska utrustningen i vagnen måste en ny invändig layout tas fram vilket görs efter en konceptstudie. Den mest fördelaktiga lösningen är att placera elektroniken i speciella rackar längs den högra sidan i stridsrummet och operatörsplatserna på motsvarande plats längs den vänstra sidan. Måtten på elektroniken gör att taket måste höjas och tornet plockas bort.