![](/images/allauppsatser_s.png)
Sökresultat:
6272 Uppsatser om Business and Economics - Sida 13 av 419
Managing IT Costs by ABC
The purpose of this essay is to identify costs for providing First-line and Second-line support, and then allocate these cost to different goods and services (cost objects) being supported. The thesis also intends to improve the overall cost awareness in IT settings..
Tvärsnittskorrelation; Svenska aktiebranscher 1997-2007
I denna uppsats behandlas ett nytt sätt att beräkna korrelationen mellan olika tillgångar. Metoden, tvärsnittskorrelationen, har framarbetats av Bruno Solnik och Jacques Roulet som beskriver den i artikeln Dispersion as Cross-sectional Correlation. Vårt syfte är att med hjälp av detta nya sätt beräkna korrelationen över en tio års period på den svenska aktiemarknaden och se om vi kan hitta tendenser i korrelationens utveckling. Korrelationens tendens har tolkats genom trendlinjer och determinationskoefficienter. De resultat vi får fram tyder på en ökning i korrelationsnivå inom de flesta av våra observerade sektorer på den svenska aktiemarknaden..
Samspel mellan IT-avdelningen och affärsverksamheten : En studie av attityder
IT has become more evident in most organisations and has grown to be a part of the infrastructure rather than a tool for competitiveness. Therefore focus should now lie on how IT is adjusted to the business rather than on the usage of IT. To make the best use of IT in the business the CIO needs to start think more business-oriented instead of as before, technology-oriented. To develop the IT-department in that direction the IT-staff need to start cooperate with the business and gain knowledge about stakeholders, markets and the way of working for other staff members in the business.With this as a basis, the purpose of this thesis is to investigate attitudes regarding cooperation between the IT-department and the business and if there is any difference if the CIO has business related background or not.To fulfil the purpose a quantitative investigation with the help of surveys was conducted. The sample consisted of 18 companies with 100-200 employees in the area of Jönköping.
Differentierat ledarskap ? Från kunden i centrum till personalen i centrum
Att sätta personalen i fokus en modell om att möjliggöra för medarbetare? En fallstudie av Svenska Mässan.
Överreaktion på aktiemarknaden - Myt eller verklighet?
PurposeThe purpose of this paper is to assess whether the overreaction found in ?Does the Stock Market Overreact?? by DeBondt and Thaler still persists today, and by equivalence test if a trading strategy based upon these assumptions would generate abnormal returns. MethodThe research has been carried out by studies of the stocks that for a prior period of one year has over or underperformed their benchmark. The stocks used in my study are all part of S&P500 index, and the period of study runs from three to five overlapping years over the last twenty years. ResultsMy tests indicate that the type of overreaction proposed by DeBondt & Thaler still is present, at least considering the stocks that during the formation period were winners..
Lunds centrumhandel - Attraktionsfaktorer
En undersökning där vi försökt definiera en eller flera faktorer som är kritiska för Lunds centrumhandel. Intervjuer med ett flertal nyckelpersoner samt en omfattande enkätundersökning har genomförts..
På rätt spår i en osäker miljö? : En fallstudie av Banverket Telenät
Background: Today, the environment of a company is characterized by quick changes like leaps of technology and market shifts. The problem is how this turbulent environment and an uncertain future affect how a company creates strategies and how its structure is adapted. Can a certain choice of strategies or a certain structure be a way of dealing with an changing environment? Purpose: The purpose of this thesis is to explore if and how Banverket Telenät, as an example of a company in a turbulent business like the Swedish telecom industry, tries to deal with an uncertain future through strategy and structure. Procedure: We have carried through a qualitative case study with interviews and gathering of additional information concerning the business.
Revisionens betydelse i småföretag
Genom personliga intervjuer med revisorer, småföretagare, banktjänstemän och en redovisningskonsult har vi undersökt vad revision och revisorer har för betydelse för småföretag..
Rationella förväntningar på optionsmarknaden - en jämförelse mellan faktisk, implicit och historisk volatilitet.
På börssidorna i affärstidningarna, Dagens Industri och Finanstidningen,
presenteras både det teoretiska priset och marknadspriset för aktieoptioner.
Mellan dessa båda priser förekommer det nästan alltid en skillnad. Denna
skillnad förklaras med att priserna är baserade på olika volatiliteter. Det är
den historiska volatiliteten som används vid beräkning av det teoretiska priset
medan det är den förväntade framtida volatiliteten som bestämmer marknadspriset.
Syfte: Undersöka förhållandet mellan implicit, faktisk och olika historiska
volatiliteter på den svenska optionsmarknaden under år 2000 samt närmare
granska rationaliteten i marknadens uppskattning av den faktiska volatiliteten..
Hur påverkas tillväxten av den offentliga sektorns storlek i förhållande till utbildningsnivån i samhället? En utvidgad Lucas modell
I denna uppsats har förhållandet mellan statligt kapital, humankapital och ekonomisktillväxt undersökts genom en utvidgning av Lucas modellen. I utvidgningen specificeras hur statligt kapital har en positiv effekt i teknologin för utbildning och en negativ effekt i teknologin för privat produktion. Utvidgningen sker genom att staten fördelar sitt kapital mellan offentlig konsumtion i produktionssektorn och investeringar i utbildningssektorn. Produktionsteknologierna antas sedan bero på kvoten mellan genomsnittligt humankapital och andelen statligt kapital i respektive sektor..
Faktorer som påverkar tre små och mellanstora företag vid implementering av affärssystem
AbstractTitle: Relevant factors that affect three small and midsize enterprises during an ERP-system implementationAuthors: Fredrik Dreimanis and Thomas JylhäTutor: Peter EkmanKeywords: ERP, implementation, SMEProblem: Which factors has relevance for small and midsize enterprises during an ERP-system implementation?Purpose: The purpose with this essay is to describe and analyze what distinguishes an implementation for small and midsize enterprises.Methodology:The authors have answered the problem with help of theories and articles within the subject of IT and economics and five interviews with companies in different areas of business.Theoretical framework:The most difficult part with adapting a new ERP- system is the implementation phase. (Muscatello et al. 2003) The reason is that the standardization and changing of business processes is a common occurrence during an implementation. (Gattiker and Goodhue.
Strategier för Business-2-Business-kommunikation i en turbulent konjunkturbild
Hur kan B2B-byråer anpassa sina tjänster efter konjunkturläget, utan att kompromissa med kvalitet och genomslag?Vi har genom intervjuer med elva Business-2-Business företag i Skåne, och tre B2B-byråer samlat information till undersök-ningen. Detta i ett försök att kartlägga företagens och byråer-nas arbetssätt. Denna information har sedan legat till grund för den analys som gjorts av den generella bild vi skapat oss av företagens och byråernas arbetssätt, för att utifrån den kunna föreslå ett mer tillfredsställande arbetssätt för alla parter..
Hyllplacering och egna märkesvaror-en undersökning av EMVs favorisering inom den sydsvenska dagligvarubranschen
Detta är en undersökning om EMVs hyllplatsandelar i förhållande till LMV. Finns det någon favorisering av EMV eller är det endast ett felaktigt antagande från många författare..
Kundrelationer och kundmått i bank
Uppsatsen är en fallstudie av Nordea, Provinsbanken, Handelsbanken, Föreningssparbanken och SEB. Uppsatsen syftar till att undersöka hur banker arbetar med kundrelationer och vilka kundmått som används..
Utvecklande av en modell behjälplig vid problemdiagnostisering
Arbetet diskuterar olika aspekter av problemorsaker i företags interna och externa miljö. Vidare presenteras en modell som syftar till att vara ett hjälpmedel vid diagnostiseringsprocessen genom att kartlägga de huvudområden där förändringar som kan leda till nedgång inträffar..