
Sökresultat:
12645 Uppsatser om Business administration - management control - Sida 38 av 843
Ekologisk dagvattenhantering på parkeringsytor : Lösningsförslag för Eurostop köpcentrum i Halmstad
Stormwater from trafficked areas often contains high pollution levels. In traditional stormwater management design, stormwater is first transported away through piped networks, and then in most cases passes through oil separators before finally reaching the recipients. While this traditional method removes certain pollutants from the stormwater, it does not reduce the total flow, as in the case of ecological stormwater management. In the ecological method the stormwater is not simply transported away, but is recirculated through infiltration, percolation, and detention. The aim of this study is to investigate possible advantages of ecological management designs, in contrast to traditional management.
How do you measure culture? -A case study of result control within the Gothenburg Opera
Problem The culture sector is characterized by qualitative goals which raise questions such as how do you measure culture and what is ?good? culture? Both the goals and the measurements tend to result in subjective judgments, which according to the theory make result control inefficient. Yet, result control is frequently used in the culture sector; which leads up to our research question: What characterizes the problems of result control in the culture sector?Purpose The aim of this study is to make a survey of how the Gothenburg Opera works with result control and follow-up. By defining how it tackles the different problems, which could arise with result control in a non-profit organisation, we aim to map how the problems regarding result control are characterized in the Gothenburg Opera.
Lunds centrumhandel - Attraktionsfaktorer
En undersökning där vi försökt definiera en eller flera faktorer som är kritiska för Lunds centrumhandel. Intervjuer med ett flertal nyckelpersoner samt en omfattande enkätundersökning har genomförts..
Crisis Management ? En analys av dess innebörd i ett svenskt företag
Syftet med uppsatsen är att göra en systematisk beskrivning, utifrån ett aktörs- och aktivitetsperspektiv, av ämnet Crisis Management. Detta för att skapa ett djup och en förståelse kring begreppet Crisis Management och dess innebörd i ett svenskt företag. Vi har för avsikt att först utföra en teoristudie för att sedan kunna jämföra denna med praktiken, för att erhålla den bas som behövs för att diskutera och besvara vår problemformulering. Resultatet av ett effektivt Crisis Management blir enligt oss, att Crisis Mangement utgör en psykologisk effekt på företag och dess aktörer. Den trygghetskänsla, vilken Crisis Management genererar, föder en säkerhet hos företag.
Oljeprischocker ? En studie på de svenska och brittiska aktiemarknaderna
ABSTRACT TITLE: Oil price shocks impact on the British and the Swedish stock markets SEMINAR DATE: 2007-06-07 COURSE: Bachelor thesis in Business Administration and Economics, 10 Swedish credits (15 ECTS) AUTHORS: Carl Hersaeus, Sven Piehl Trygg ADVISORS: Hossein Asgharian, Göran Andersson KEY WORDS: Dummy Variables, United Kingdom, Oil Price, OLS, Regressions, Stock Markets, and Sweden PURPOSE: The purpose of this paper is to study whether, and how, oil price shocks have an impact on British and Swedish stock markets. METHODOLOGY: Our paper is based on secondary data, focused on historical spot prices on Brent oil and stock indices from Sweden and UK. We construct dummy variables to register positive and negative disturbances in the oil price. Furthermore we try to find a relation between the price disturbances and the different stock indices. THEORY: We take off from earlier studies, which prove that there is a relation between oil prices and stock markets.
Revisionens betydelse i småföretag
Genom personliga intervjuer med revisorer, småföretagare, banktjänstemän och en redovisningskonsult har vi undersökt vad revision och revisorer har för betydelse för småföretag..
Performance Control in Multinational Corporations - A case study of SCA Packaging
Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för aspekter gällande ekonomistyrning och dess utveckling gällande alternativa mätmetoder i multinationella företag på dagens mogna marknader. De teorier som används är ekonomistyrning i allmänhet relaterat till ekonomistyrning i multinationella företag samt presentation av traditionella och nya mätmetoder. Vi har utgått från en modell av Anthony & Govindarajan, vilken vi sedan utvecklat till ett teoretiskt ramverk. Vår studie bygger på intervjuer med 17 personer på olika nivåer och i olika positioner inom vårt fallföretag SCA Packaging. Dessa personer har befunnit sig i Sverige, Tyskland, Storbritannien och på huvudkontoret i Bryssel.
Monitoring and pest control of Fruit flies in Thailand : new knowledge for integrated pest management
Fruit flies (Tephritidae) are serious pests that cause enormous losses for farmers in many countries. The frequent use of insecticides in controlling fruit flies in fruits and vegetable has not resulted in sustainable management of the pest. Problems associated with this complete reliance on chemical control are many residues of insecticides in crops, health problems for farmers, contamination of water and soil, insecticide resistance development and decrease in natural enemy populations. The implementation of control measures that do not imply an added burden to the environment and/or the farmers is urgent. More knowledge about the ecology of fruit flies is the basis for finding new and better ways to control this pest.
Förändringsstrategier vid övergången till ett kontantlöst banksystem
Title:Change strategies in the transition towards a cashless banking systemLevel:Final assignment for Bachelor Degree in Business AdministrationAuthor:Elin Lånström och Vildana SmailagicSupervisor:Stig SörlingDate:August 2013Aim:In our study, we compare what it is that drives a bank to implement changes in their business, what problems these changes may bring, and how organizations deal with these. We do this by studying how different banks choose to relate to the handling of cash.The questions we ask ourselves are:? What lies behind the decision to make changes in cash management?? How is the change implemented in practice?? What do banks think this change will mean for the future?Method:The study was conducted with the help of a qualitative scientific method. We conducted interviews with representatives of four banks, and made use of secondary data in the form of scientific literature and scientific articles.Result & Conclusions:Organizations implement changes in order to adapt and achieve balance with their environment but also within the organization itself. Our study shows that the decision to introduce cashless branches is mainly a result of banks' efforts to become more cost efficient.
Mål- och resultatstyrning inom domstolsväsendet: En fallstudie inom Migrationsdomstolen i Stockholm
The aim of this study is to enhance the knowledge of target and performance management?s effects on the judiciary. In the past decades there have been a number of reforms in the general public sector of many countries. The management philosophy often used to describe these public sector reforms is called New Public Management (NPM). One main theme has been an increased focus on the management control systems, for example a greater emphasis on target and performance management.
Ekonomisk Styrning : En studie av Sveriges storbanker
Bakgrund: Betydelsen av en välfungerande bankverksamhet, och därmed även den ekonomiska styrningen däri, torde blivit allt större på grund av den accelererande globalisering som idag sköljer över vårt samhälle. Det faktum att de undersökta bankerna verkar på samma area med likvärdiga produkter är även det av stort intresse beträffande homogeniteten i den ekonomiska styrningen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera Sveriges storbankers centrala ekonomiska styrning i form av graden av decentralisering, användandet av budget samt valet av nyckeltal. Rapportförfattarna söker även analysera likheter och skillnader i dessa styrsystem då detta torde vara intressant eftersom de alla tillhandahåller liknande tjänster på en relativt mogen marknad. Genomförande: Det empiriska materialet består till lejonparten av intervjuer med nyckelpersoner inom de svenska storbankerna (FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB).
Kundrelationer och kundmått i bank
Uppsatsen är en fallstudie av Nordea, Provinsbanken, Handelsbanken, Föreningssparbanken och SEB. Uppsatsen syftar till att undersöka hur banker arbetar med kundrelationer och vilka kundmått som används..
Utvecklande av en modell behjälplig vid problemdiagnostisering
Arbetet diskuterar olika aspekter av problemorsaker i företags interna och externa miljö. Vidare presenteras en modell som syftar till att vara ett hjälpmedel vid diagnostiseringsprocessen genom att kartlägga de huvudområden där förändringar som kan leda till nedgång inträffar..
Kund eller patient? ? Till kritik mot en marknadsanpassning av patientbemötandet
Syftet med denna uppsats är att, utifrån en analys om läkarprofessionens eventuellt förändrade syn på patientbemötandet - gällande både sin egen och patientens roll - kritisera och kontrastera New Public Management och Service Management angående marknadsanpassning av läkar- och patientrollen. Vi utgår från ett tolkande paradigm och använder oss av en kvalitativ metod. Vi kritiserar New Public Management och Service Management inom svensk sjukvård huvudsakligen utifrån Etienne Wengers teori om sociala grupper i samhället, men även utifrån Michel Foucaults och Jean Baudrillards teorier. Empirisk data presenteras tillsammans med teorin och tolkas utifrån teorin. Empirin härstammar från åtta intervjuer och en observation, men består även av sekundärdata i form av artiklar från läkarfackpress.
Användning av och kunskap om Business Rules i svenska organisationer
Denna uppsats inleds med en introducerande undersökning där vi finner att mjukvaror för förvaltning av Business Rules inte är använt av många svenska organisationer. Förundersökningen drev oss att undersöka hur Business Rules förvaltas inom svenska organisationer. Först sammanställdes en översikt över de fakta som finns tillhands inom ämnet för Business Rules samt lämpliga sätt att hantera Business Rules. Genom de förberedande studierna identifierades några brister som kan finnas i svenska organisationer som inte använder Business Rules och dessa ledde till en första och övergripande forskningsfråga. Frågan formulerades som följer: Hur förvaltas BR i IS och IT i svenska organisationers dagliga verksamhet? Den har sedan delats upp i sju stycken delfrågor som framställts utifrån problemområdet.