Sök:

Crisis Management ? En analys av dess innebörd i ett svenskt företag


Syftet med uppsatsen är att göra en systematisk beskrivning, utifrån ett aktörs- och aktivitetsperspektiv, av ämnet Crisis Management. Detta för att skapa ett djup och en förståelse kring begreppet Crisis Management och dess innebörd i ett svenskt företag. Vi har för avsikt att först utföra en teoristudie för att sedan kunna jämföra denna med praktiken, för att erhålla den bas som behövs för att diskutera och besvara vår problemformulering. Resultatet av ett effektivt Crisis Management blir enligt oss, att Crisis Mangement utgör en psykologisk effekt på företag och dess aktörer. Den trygghetskänsla, vilken Crisis Management genererar, föder en säkerhet hos företag. Crisis Management kan även ses som en friskrivningsklausul, vilken företag kan åberopa då en eventuell kris inte manageras på ett tillfredsställande sätt. Så till vida att ett företag misslyckas med krishanteringsprocessen kan detta hävda att de gjorde sitt yttersta och att de var väl förberedda för kriser genom att ha en omfattande Crisis Management-plan. De flesta organisationer måste genomgå ett flertal kriser innan de inser vikten av att vara förberedda på att en eventuell krissituation kan uppstå. Crisis Management kan liknas vid en försäkring, då innebörden är att företag ska ha en beredskap utifall att ett företag utsätts för en krissituation.

Författare

Samuel Andersson Helena Forsén Monika Weinberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..