
Sökresultat:
12645 Uppsatser om Business administration - management control - Sida 15 av 843
Förbättringsarbete och avvikelsehantering för ökad tjänstekvalitet hos SCA Skog AB Jämtlands skogsförvaltning :
On a highly competitive market, quality is an important aspect to take into account, both in terms of goods and services. The Swedish timber market is very competitive and to achieve long-term success focus on the customer, in this case private forest owners, is a prerequisite.
SCA Skog AB Jämtlands forest management administration is dependent on the acquisition of timber from private forest owners to fulfil their mission to the supply of SCA's paper and sawmills in Sweden with raw material. To be able to develop the cooperation with private forest owners, the administration investigates their quality management by measuring the customer satisfaction index (CSI). The purpose of the study was to identify a practical and systematic method to handle deviations and suggestions for improvements to achieve a higher customer satisfaction.
Verksamhetsstyrning fo?r lokaleffektivisering inom kommunal verksamhet : ? En fallstudie av Halmstad kommun
Title: Management control of facility efficiency in municipalities - A case study of Halmstad municipalityLevel: BachelorSeminar date: 2012-05-31Authors: Markus Nilsson & Sara MattssonAdvisor: Sven-Ola CarlssonKey words: Control management in municipality, facility efficiency, management by objectives, internal rents and incentivesBackground: The public sector owns and manages a large property portfolio and in the municipalities, the properties are always a big cost item. Because of the outside world changes and the public interest, the properties should be used as efficiently as possible.Purpose: The purpose of this paper is to describe how control management of facilities looks like a municipality. The paper also seeks to explain how employees work to make the facilities more efficient in a municipality.Methodology: The authors use a qualitative method with open interviews.Theoretical perspectives: The choice of theory was made with the field of management control and facility efficiency in mind. The theory therefore includes management by objectives, internal rents and reward systems, motivation and communication within organizations.Empirical foundation: The organization has undergone a reorganization 2010/2011. There are no clear incentives to reduce facility costs.
Riskanalys I Utvecklingsprojekt
Sammanfattning
Titel: Riskanalys i Utvecklingsprojekt
Författare: Marina Mattsson, Johanna Olofsson, Louise Larsson
Handledare: Eva Lövstål
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Syfte: Med utgångspunkt från problemdiskussionen är vårt syfte att ta fram
dimensioner som är lämpliga för att beskriva hur utvecklingsprojekt gör
riskanalyser och vad dessa innehåller.
Metod: Vi har i vår uppsats använt oss av en kvalitativ metod. Vi har genom
muntliga intervjuer försökt reda ut hur man i produktutvecklingsprojekt gör
riskanalyser. Vi har läst forskningsartiklar och litteratur för att sedan gå ut
och göra vår empiriska undersökning. Detta för att göra jämförelser mellan
författarna och projekten.
Slutsatser: I de produktutvecklingsprojekt som vi har haft tillfälle att
studera gör alla riskanalys.
Förbättringsarbete och avvikelsehantering för ökad tjänstekvalitet hosSCA Skog AB Jämtlands skogsförvaltning
On a highly competitive market, quality is an important aspect to take into account, both in terms of goods and services. The Swedish timber market is very competitive and to achieve long-term success focus on the customer, in this case private forest owners, is a prerequisite. SCA Skog AB Jämtlands forest management administration is dependent on the acquisition of timber from private forest owners to fulfil their mission to the supply of SCA's paper and sawmills in Sweden with raw material. To be able to develop the cooperation with private forest owners, the administration investigates their quality management by measuring the customer satisfaction index (CSI). The purpose of the study was to identify a practical and systematic method to handle deviations and suggestions for improvements to achieve a higher customer satisfaction.
Change in Working Time: The Effect on Human Resource Management
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Icke-finansiella mått inom dagligvaruhandeln
Syfte: Syftet med vår studie är att kartlägga användningen av icke-finansiella
mått inom dagligvaruhandeln för att analysera vilka effekter icke-finansiell
prestationsmätning har på företagens ekonomistyrning.
Metod: I studien har vi använt oss av en kvalitativ ansats. Vi har intervjuat
tre butikschefer för att få en övergripande bild av företagens ekonomistyrning
och användningen av icke-finansiella mått.
Resultat: Samtliga undersökta butiker använder sig av icke-finansiella mått men
i olika utsträckning och på olika nivåer. Dessa mått hänförs till relationen
gentemot kunder, medarbetare och miljö. De icke-finansiella måtten har fått ett
allt större utrymme inom butikerna under de senaste åren. I samband med
införandet av icke-finansiella mått uppstår ökat fokus inom det område måtten
avser.
Competing on the job market- a study of the relationship between product- and personal branding
Purpose: The purpose of our thesis is to analyze the application of models from product branding on job-seeking business students as a way to establish a personal brand.Conclude: We found that the principles of product branding closely resembles those of personal branding and are therefore applicable. The models that build a products brand can do the same for a business student. Thereby we can conclude that personal branding does derive from product branding..
NYCKELN TILL RIKEDOM
Kommer snart ;).
Empowerment ? i en organisatorisk förändring
Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera hur nivån av empowerment
utvecklats i en organisation som utsatts för högre krav av effektivitet, hur
det förändrat ledarskapet och de anställdas situation, som en ansats till att
bidra till den organisationsteoretiska forskningen.
Metod: Metodvalet byggde på undersökningens syfte att undersöka nivån av
empowerment inom ett företag som genomgått en stor organisatorisk förändring.
Metoden som användes för att tillgodose syftet var kvalitativ. Den kvalitativa
studien genomfördes med en hermeneutisk utgångspunkt, där den enskilde
individen fick beskriva sin upplevelse och erfarenhet av empowerment, för att
ge svar på hur empowerment påverkats i en organisation som gått från monopol
till konkurrens. Uppsats har en deduktiv ansats, då befintliga teorier som
behandlar empowerment legat som grund för utformandet av intervjuunderlaget,
som sedan kopplats ihop med det empiriska materialet, utifrån detta har sedan
slutsatserna dragits.
Slutsatser: Slutsatserna som dragits av författarna till denna studie, är att
empowerment nivån i en organisation som gått från monopol till konkurrens höjs.
Dessutom verkar en organisation, som gått från monopol till en konkurrensutsatt
situation, utvecklas likt en empowermentkultur, för att kunna anpassas till
marknadens krav.
Virtuellt ledarskap i näringslivet: Hur affärssimulering kan skapa kompetens, samsyn, och ökad ekonomisk förståelse i en organisation
The purpose of this thesis has been to explore the topic of business simulation from a theoretical foundation in social constructivism and theories concerning leadership as the management of meaning. The most important findings are that business simulation can be used for strategical leadership by management to create a common vision in the organisation members, which affects their perception of the business and the decisions and actions they make, which in turn can lead to a more efficient organisation that becomes better at meeting set goals. This can be viewed in different ways from different theoretical viewpoints: as inducing targeted changes in mental models to create changes in decision making and actions; as a secondary socialization process where the vision of management is externalized as a business simulation that is in turn internalized by the organisation members that participate in the business simulation, or as a way to frame and define the reality of the organisational members which creates a shared reference point against which a feeling of organisation and direction can emerge. In the future, business simulations may become increasingly used by organizations to create a common vision or to communicate a new decision to the organization members..
Förändring av styrning i en ideell organisation : Hyresgästföreningen
In non-profit organizations, surplus of the organization goes back to the organization's members. We have noted that Hyresgästföreningen initiated a change in 2005 when the organization merged its local membership registries to a national registry. There are few studies explaining how non-profit organizations are using management in an organizational change. What happens with the business management at an organizational change that is similar to the change in Hyresgästföreningen? The aim of this thesis is to explore how the governance of a nonprofit organization is changing at an organizational change.
Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affärsmodeller i förlagsbranschen
Syfte: Syftet med vår undersökning är att bidra med en bredare förståelse för
komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affärsmodeller.
Genom en bredare förståelse vill vi bidra till att förbättra de förutsättningar
som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag på en digitaliserad
marknad.
Metod: Vi har använt oss av primärdata i form av kvalitativa intervjuer, samt
sekundärdata bestående av relevant statistik gällande priskänslighet och
benägenheten att vilja läsa e-böcker. För att nå en tillförlitlig slutsats har
vi valt att lyfta fram teori som berör affärsmodeller och förändringen av
dessa.
Slutsats: ICT har viss betydelse hos mindre svenska förlag i arbetet med att
utveckla nya affärsmodeller.
Private Equity-bolags styrning av portföljbolag; En fallstudie av värderingsmodellens översättning till olika organisationsnivåer.
The aim of this thesis is to investigate how a valuation model of a Private Equity firm is interpreted into a management control system within the company's different organizational levels. A case study was developed based on the infra-net company Eltel. The management control systems developed by Malmi and Brown (2008)(1) was used to characterize the control systems at each organizational level. The building blocks of this system are planning, cybernetic, reward/compensation, administrative and culture. Miller and O'Learys (2007)(2) theory of mediating instruments and technology roadmaps was applied to analyze the mediating process of the valuation model.
Modern kontra traditionell styrning : - en studie av traditionellt tillverkande företag
Bakgrund: Traditionell styrning har kritiserats av en rad olika författare och en modern verksamhetsstyrning har utvecklats. Vi menar att traditionella tillverkande företag är intressanta ur den aspekten att traditionella ekonomistyrningsmodeller är uppbyggda kring dessa typer av företag. Frågan vi ställer oss är alltså huruvida modern verksamhetsstyrning är ändamålsenlig i traditionella tillverkande företag.Syfte och metod: Syftet med den här uppsatsen är, att beskriva och analysera tillämpningen av traditionella och modernare verksamhetsstyrningsmetoder i traditionella, tillverkande företag. Vår empiri är baserad på sex olika kvalitativa intervjuer på företagen Cloetta Fazer, Milko och Skånemejerier.Resultat: Traditionellt tillverkande företag möter inte samma förutsättningar som tidigare och behöver därför på många plan anpassa sin styrning..
Så påverkar vinstdelningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken
TITEL: Så påverkar belöningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken i
Ronneby
HYPOTES: Belöningssystemet Oktogonen påverkar inte motivationen i Handelsbanken
i Ronneby.
SVAR PÅ HYPOTES: Hypotesen förkastas. Belöningssystemet Oktogonen påverkar
motivationen i Handelsbanken i Ronneby.
FÖRFATTARE: Torbjörn Dahlgren och Fredrik Hultberg
HANDLEDARE: Klaus Solberg Søilen
INSTITUTION: Institutionen för Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap
KURS: Kandidatarbete i Företagsekonomi
SYFTE: - få en djupare insikt och förståelse för belöningssystem som ett
styrmedel
- undersöka och analysera belöningssystemets påverkan på motivation.
- utröna de effekter belöningssystemet haft på de anställda
METOD: Kvalitativ metod med kvantitativa influenser. Empirin har insamlats på
Handelsbankens kontor i Ronneby med 12 anställda
SLUTSATS: Vår slutsats är att vinstdelningssystemet Oktogonen har en positiv
inverkan på motivationen på Handelsbankens kontor i Ronneby. Detta system är
enskilt den största motivationsfaktorn men sammanslaget så finns det ett antal
andra förmåner som placerar sig högre upp i rangordningen än Oktogonen.