Empowerment ? i en organisatorisk förändring
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationBusiness administration - marketingBusiness administration - management controlEmpowermentOrganisationLedarskapOrganisationsförändringarMonopolApoteket abFöretagskultur
Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera hur nivån av empowerment
utvecklats i en organisation som utsatts för högre krav av effektivitet, hur
det förändrat ledarskapet och de anställdas situation, som en ansats till att
bidra till den organisationsteoretiska forskningen.
Metod: Metodvalet byggde på undersökningens syfte att undersöka nivån av
empowerment inom ett företag som genomgått en stor organisatorisk förändring.
Metoden som användes för att tillgodose syftet var kvalitativ. Den kvalitativa
studien genomfördes med en hermeneutisk utgångspunkt, där den enskilde
individen fick beskriva sin upplevelse och erfarenhet av empowerment, för att
ge svar på hur empowerment påverkats i en organisation som gått från monopol
till konkurrens. Uppsats har en deduktiv ansats, då befintliga teorier som
behandlar empowerment legat som grund för utformandet av intervjuunderlaget,
som sedan kopplats ihop med det empiriska materialet, utifrån detta har sedan
slutsatserna dragits.
Slutsatser: Slutsatserna som dragits av författarna till denna studie, är att
empowerment nivån i en organisation som gått från monopol till konkurrens höjs.
Dessutom verkar en organisation, som gått från monopol till en konkurrensutsatt
situation, utvecklas likt en empowermentkultur, för att kunna anpassas till
marknadens krav. Bakgrunden kan vara att fri konkurrens ställer krav på mer
kundorienterade och effektiva organisationer. Dessa, i regel slimmade
organisationer efterfrågar medarbetare som är flexibla, ansvarstagande och har
förmåga att samarbeta. Den åberopade forskningen visar att
empowermentstrategier stödjer dessa egenskaper. I studien som gjorts, visar
undersökningen att empowerment delvis ökat. Medarbetarna har fått ett större
individuellt och kollektivt ansvar, där kärnvärden och centrala direktiv sätter
ramarna för deras handlingsutrymme. Ledarens uppgift är att skapa teamkänsla
och empowerment genom att uppmuntra medarbetarna till eget ansvarstagande. Både
cheferna och medarbetarna på de undersökta apoteken upplever ett större
personligt och gemensamt ansvar för det lokala apoteket. Den upplevda
kontrollen begränsar dock möjligheten att höja empowerment nivån ytterligare,
eftersom kontrollen sätter gränser för chefernas och medarbetarnas möjligheter
att ta självständiga beslut, utifrån personliga kunskaper och erfarenheter.