Sök:

Sökresultat:

656 Uppsatser om Budget - Sida 22 av 44

Tre aktörer-en marknad. Jämförande fallstudie av en offentlig, en privat och en ideell organisation som arbetar med budget och skuldrådgivning.

The aim of this Master?s thesis is to investigate the factors of children?s voluntarily reading in their spare time. We also want to know if the children choose non-fiction books for their voluntarily reading. The method as well as the empirical basis of this study is qualitative, with interviews of twenty-eight children in ages between 9 and 12 years. We conducted nine interviews with 3?4 children in each group.

Utvärdering av ledarutvecklingsprogram i en svensk kommun

Syftet med studien var att undersöka ledares upplevelse efter ett ledarutvecklingsprogram och om den eventuellt bidragit till värden för att underlätta en större organisationsförändring inom offentlig sektor samt om utbildningen kan rekommenderas till nya ledare. Utbildningens avsikt var att stärka ledarnas roller och vara ett stöd i den nya organisationens uppsatta mål. Två grupper (deltagit, ej deltagit i utbildningen) av kvinnliga enhetschefer inom omsorgsförvaltningen deltog i undersökningen vars data kvalitativt analyserades. Resultatet visade att utbildningen bidragit med större förståelse för kommunens helhetsperspektiv och komplexitet vad gäller ekonomiska resurser och solidaritet över förvaltningsgränser då ledare från olika förvaltningar deltagit. Vidare att kommunikationen med andra ledare och utbyte av erfarenheter och kunskaper bidragit till stöd, kunskap och bildande av kontaktnät vilka varit värdefulla för ledarskapets roll och kommunen som helhet.

Lågbudget filmskapande och tillverkning av billigt Motion Capture system

Nya filmer som skapas innehåller mer och mer datorgenererade bilder och många filmer skapas även helt den digitala vägen, detta innebär att det krävs en rad olika dyra licenser för program och verktyg för att kunna skapa bra filmer.Genom ett projekt där en kortfilm skapas helt i 3D med en så låg Budget som möjligt och som dessutom ska använda sig av Motion Capture som animerings-teknik så krävs det ett bra alternativ till att tillverka ett eget Motion Capture system för att så lite pengar som möjligt ska spenderas. Genom använding av Playstation kameror och lånade material kan ett billigt Motion Capture system tillverkas, samtidigt som kostnaden för kortfilmen hålls så låg som möjligt. Hur många timmar som lagts ned på modellering av objekt till filmen kan jämföras med ett uppskattat pris för anställning av professionell hjälp och dessutom se om detta verkligen är ett lönsamt alternativ istället för att skapa sina egna modeller till filmen. .

Balanserat styrkort - En undersökning om modellens intresse i offentlig verksamhet

Balanserat styrkort (BSC) introducerades 1992 av Kaplan och Norton. Det mäter företags prestation ut fyra perspektiv och används för att överstätta eller länka strategin till mätbara mål. Vidare nämns att Budgeten är på väg att bli mindre anförtrodd i företag och problem med den. BSC är vanligt förkommande i Sverige, det gäller större företag likväl som offentligverksamhet. Att undersöka huruvida BSC fortfarande är av intresse grundas av efter en jämförelse med Budgetering.

Vägen till ett självständigt liv : Utslussning och eftervård av unga vuxna efter avslutad samhällsvård

The aim of this study was to investigate the leaving care services provided to youth leaving residential care in Sweden. Through the use of qualitative research interviews residential care workers perception of what practical and emotional needs youth leaving care have, and whether current aftercare services meet these needs, were examined. The study further sought to compare the swedish and english leaving care services. The main findings of the study were that the residential care workers interviewed expressed that they had a good working relationship with the local social services and that they through the residential care services were able to provide some degree of aftercare. They further identified loneliness as the most prominent emotional need of youth had after leaving care.

Sekvenskonst eller skräp? Bibliotekariers inställning till tecknade serier för vuxna på Malmös och Lunds stadsbibliotek.

The purpose of the following thesis has been to study librarians' attitudes towards comics for grown up people. I have compared the attitudes among the staff in two public libraries in Sweden, Malmö public library and Lund public library. I have conducted five interviews with librarians and observed how the comics are handled in each library. I have also carried out a literary study of the history and theories of comics. Initially a definition of comics is presented, and then an overview of the development of comics and of some theories regarding them is offered.

Skapandet av en flygfarkost

Jag har under tio veckor arbetat med att utveckla designen till en flygande farkost. Detta i samarbete med ett datorspelsföretag som uppdragsgivare. Denna rapport beskriver processen. Den huvudsakliga utmaningen med detta projekt har innefattat både att designa något originellt och att samtidigt noggrant följa de direktiv jag tilldelats av min uppdragsgivare: att skapa ett fordon med de krav på både stil och tekniska begränsningar spelet fodrar. Efter jag etablerat en tydlig vision gällande farkosten tog jag mina skisser och idéer till Maya och där skapade 3dmodellen.

Marknadsföringsstrategier för spelutvecklingsteam under utbildning

Syftet med denna slutreflektion är att visa problemen men även möjligheterna i marknadsföringen av spelet Forced2Fight av det lilla teamet i Kick the Owl Productions. Begränsad Budget, osäker framtid för både team och spel är något som måste övervinnas. För att kunna angripa dessa problem har jag studerat en rad olika tillvägagångssätt och kommit fram till ett lämpligt tillvägagångssätt riktat åt gräsrötterna för att bygga upp varumärket. Den effektivaste strategin bör i min mening vara att marknadsföra gruppen via traditionella medier och förankra spelet i den relevanta målgruppen direkt via fora och andra sociala medier. Kontakta både framträdande medlemmar i sociala grupper samt expertgrupper bestående av kunniga spelentuseaster.

Gapet mellan teori och praktik i pappersprototypande : en studie i diskrepans mellan det ideala arbetssättet akademin förespråkar och hur praktikern faktiskt arbetar

This study presents an alternate viewpoint to the strive to overcome the gap between research and practitioners within paper prototyping in interaction design. Earlier research identifies three aspects of this gap, which is:Practitioners being unaware of interaction design methods and theoriesPractitioners being aware, but choosing not to apply these methods and theories, due to time, Budget and constraints of labourPractitioners and research having different perspective on similar design issuesOur study was done by carrying out qualitative interviews with interaction designers based on two digital design bureaus. One of the bureaus has an expressed link to research: the other has not. Our hypothesis is that the gap would manifest as a difference in work practice between the two bureaus.Our study shows that the two bureaus have similarities in work practice and that this work practice is based on scientific methods and theories, but is adapted to fit the client and/or the project. We conclude that the overcoming of the gap might not be necessary.

?Bara de tycker det är kul? : En analys av läromedel och lärares syn på läromedel

I den här uppsatsen diskuteras lärarens motiv till läromedelsval i svenska, läromedlens innehåll samt vad läraren fokuserar på när det kommer till läsning. De frågeställningar vi utgick ifrån var vad lärarna har för motiv till läromedelsval när det kommer till läsutveckling, hur innehållet ser ut i läromedlen utifrån fyra aspekter som behandlar läsning och vilken aspekt som dominerar i lärarnas svenskundervisning enligt dem själva. Svaren på våra frågeställningar fick vi reda på genom att intervjua två lärare i mellanåren och analysera läromedel som används i deras undervisning. Det undersökta materialet består av två lärarintervjuer samt analyser av de två läromedel som användes av dessa lärare. Vi analyserade de två intervjuerna samt de två läromedlen utifrån fyra olika aspekter som behandlar skriftspråkliga förmågor för läsande.

Effektmätning av Event Marketing

Vårt syfte med uppsatsen är att ge läsaren en förståelse för vilka syften och mål som utgör grunden för mätningar av Event Marketing. Vidare avser vi att inventera de mätprocesser som kan tillämpas på Event Marketing samt kritiskt granska dessa i termer av den problematik som omger mätningen. Vårt arbete bygger på intervjuer med större företag inom eventbranschen, en kund samt tre undersökningsföretag. Det baseras också på en litteraturstudie som omfattar de ämnen vi berör i uppsatsen. Främst behandlar vi Event Marketing och dess plats i promotionmixen, varumärke samt uppföljning och mätvariabler.

Modersmål och tvåspråkighet

Studiens syfte var att undersöka vilka hinder och vilka möjligheter det finns ror invandrarbarnatt utveckla sitt modersmål och i andra hand utveckla det svenska språket. Den teoretiskaundersökningen besvarade frågan varför modersmål behövs. Den empiriska undersökningenavsåg att besvara syftet utifrån frågeställningar som handlar om organisation och syn påmodersmålsstöd.En kvalitativ metod i form av fyra intervjuer och en observation på en förskola användes. Deintervjuade var en kvinna som var pedagogisk handledare och tre män, varav två av dem varrektorer och en var kommunfullmäktigeiedamoten. De var i åldrarna 40 till 55 år gamla.I Halmstad pratar man 22 olika språk och det finns flera förskolor med mångfalden.

Hearing is believing

Today most studies regarding marketing are made on traditional marketing channels, answering questions like which jingle is best or which TV-channel a company should focus their marketing Budget on. There is also the science regarding the best way of marketing on Social Networking sites or how to get as many 'likes' as possible, and so forth. However research has also been made in the field of in-store marketing and how a retailers or brand owners can affect customers in "the moment of truth". Until now most of these studies discuss how to get the attention of the customer in the store since both time as well as level of commitment in general is scarce when a customer is in a grocery store doing the necessary weekly- or complementary-shopping. It seems like most of them make the very same conclusion; catching the attention of a customer is vital to sell them your product.

Mer eller mindre. Om resursfördelning för elever i behov av särskilt stöd i matematik

SyfteSyftet var att undersöka hur resursfördelningen för elever i behov av särskilt stöd i matematik ser ut idag. Vad är resurs för särskilt stöd i matematik och vem är i behov utav det? Hur fördelas de och stämmer fördelningsmodellen med behovet av särskilt stöd i matematik? Hur används resurserna och har det blivit mer eller mindre resurser till förmån för särskilt stöd i matematik?MetodMed en kvalitativ forskningsansats intervjuades fyra rektorer i ett lågt, lågt/medelt, medelt respektive högt resurstilldelningsområde. Därefter följdes resultatet upp och ställdes mot forskningsbaserad litteratur och styrdokument. Fenomenet belystes också utifrån information från personal inom den administrativa resursfördelnings faktorn.

Projekteringsledning - en viktig process för att hålla tid och budget

Då ett entreprenadföretag som Peab blivit tilldelade en totalentreprenad förekommer projektering. Projektering är ett annat ord för produktbestämning och leds av en projekteringsledare. Att ha en lyckad projektering vid ett projekt resulterar i att byggkostnader hålls och att framtida kostnader minimeras.Vid interna revisioner har det framkommit att det finns vissa brister i projekteringsarbetet. I detta arbete presenteras en studie som visar hur projekteringen fungerar vid tre av företagets projekt. De brister som har uppmärksammats inom organisationen är problem med ritningsleveranser, hur upphandlingen av konsulter går till och att man har problem med besked från beställaren.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->