Sök:

Skapandet av en flygfarkost

Jag har under tio veckor arbetat med att utveckla designen till en flygande farkost. Detta i samarbete med ett datorspelsföretag som uppdragsgivare. Denna rapport beskriver processen. Den huvudsakliga utmaningen med detta projekt har innefattat både att designa något originellt och att samtidigt noggrant följa de direktiv jag tilldelats av min uppdragsgivare: att skapa ett fordon med de krav på både stil och tekniska begränsningar spelet fodrar. Efter jag etablerat en tydlig vision gällande farkosten tog jag mina skisser och idéer till Maya och där skapade 3dmodellen. I ritprogrammet Photoshop tillverkade jag texturerna till modellen. I sista steget konverterades modellen till ett format som gjorde att den gick bra att använda i spelmotorn. Vidare bör poängteras att en avsevärd del av rapporten kretsar kring den tankeprocess vilken uppstår innan själva konstruerandet. Denna del visar tankeprocessen: steg för steg och rikligt med bilder. Avslutningsvis har jag dragit en viktig slutsats: en utförlig och genomarbetad design är tidsbesparande, samt minskar risken för motsättningar. En strikt budget och små tidsramar ger oftast inte något utrymme för stora bakslag senare i processen.

Författare

Magnus Bernekärr

Lärosäte och institution

Luleå/LTU Skellefteå

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..