Sök:

Flexibel utbildning

En fenomenografisk studie av distansutbildningen vid Umea? Universitet


Syftet med min underso?kning var att studera studenters och la?rares uppfattningar av den flexibla utbildningen. Detta har la?nge varit ett intresseomra?de fo?r mig. Eftersom jag har erfarenheter av flexibel utbildning sa? underla?ttade det fo?r mitt arbetssa?tt genom uppsatsen.Fo?r att fo?rsta? grunden till flexibel utbildning behandlades distansutbildningens historia i bakgrundskapitlet och da?r kno?t an till hur informations- och kommunikationsteknologi kan anva?ndas i va?r tid fo?r att sto?dja denna form av utbildning.Detta genomfo?rdes med den fenomenografiska ansatsen som forskningsmetod. I anslutning till denna metod anva?nde jag mig av webbintervjuer som verktyg fo?r att fa? svar pa? mina fra?gesta?llningar.Resultatet som jag kom fram till var att en stor majoritet av underso?kningsdeltagarna hade tiden som en gemensam faktor till varfo?r de upplevde den flexibla utbildningen pa? ett negativt sa?tt, det vill sa?ga att man hann mindre a?n vad man trodde m.m. Andra faktorer som utkristalliserades var motivation, sja?lvdisciplin och brist pa? kommunikation. Dessa la?g i fokus fo?r en students utsikter att avsluta den flexibla utbildningen. Det var a?ven intressant att se vilket sto?d som studenten fick och vad som saknades enligt denne och skildra detta i fo?rha?llande till la?rarens uppfattningar om flexibel utbildning.

Författare

Montathar Faraon

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..