Sök:

Mellan marknad och profession

En studie av hur la?rare upplever marknadsreformer inom gymnasieskolan


Studien fokuserar pa? de implikationer som skolans marknadsanpassning har fo?r la?rares arbete. Syftet har varit att underso?ka hur la?rare upplever sitt yrke och sin yrkesroll i ljuset av att svensk skola och utbildningssystem sedan 1980-talet genomga?tt omfattande fo?ra?ndringar. Studien a?r en kvalitativ intervjustudie baserad pa? sex semistrukturerade intervjuer med gymnasiela?rare inom den kommunala skolan. Resultatet visar att la?rarna upplever spa?nningar mellan olika och ibland konkurrerande ha?nsyn i sitt arbete. La?rarna upplever a?ven att de tvingas fokusera pa? fel saker i sitt yrke. Det ga?ller dels skolans uppdrag, dels det o?kade inslaget av administrativa arbetsuppgifter. Centralt i beskrivningarna a?r erfarenheten av en ansvarsfo?rskjutning da?r elever och fo?ra?ldrar betraktar la?raren som betydligt mer ansvarig fo?r elevers betyg a?n tidigare. Avslutningsvis visar studien att la?rarna artikulerar och reflekterar o?ver hur skolan fo?ra?ndrats, vilket kan fo?rsta?s som en form av motsta?nd och a?r na?got som inte uppma?rksammats lika mycket i tidigare studier. 

Författare

Joakim Strindberg

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..